ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگار کشیدن
علمی

منتخب تد: سیگار کشیدن چه تأثیری بر بدن می گذارد [تماشا کنید]

بر اساس آمارها در ایالات متحده از هر 3 مرگ مرتبط با سرطان یک مورد به علت سیگار کشیدن فرد بوده است. دهه ها است از مضرات سیگار کشیدن اطلاع داریم اما با نگاه به ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

بر اساس آمارها در ایالات متحده از هر 3 مرگ مرتبط با سرطان یک مورد به علت سیگار کشیدن فرد بوده است. دهه ها است از مضرات سیگار کشیدن اطلاع داریم اما با نگاه به داخل بدن، سیگار دقیقاً چه می کند؟ ترک سیگار چه تأثیری بر داخل بدن ما می گذارد؟

با هر پُک سیگار و با وارد شدن دود آن به بدن، 5000 ماده شیمیایی با بافت های بدن تماس پیدا می کند. اگر بخواهیم تأثیر سیگار از زمان وارد شدن به بدن را بررسی کنیم اولین بخش هایی که تحت تأثیر قرار می گیرند، دندان ها و لثه ها هستند. مینای دندان آسیب می بیند و در نهایت پوسیدگی دندان ها آغاز می شود.

به مرور دود به انتهای عصب های بینی آسیب می زند و این موضوع باعث از بین رفتن حس بویایی می شود.ریه ها، عروق، استخوان ها، چشمان و حتی DNA هم از آسیب در امان نمی مانند. تنها در 10 ثانیه پس از شروع سیگار کشیدن جریان خون محرکی به نام نیکوتین را به مغز می رساند که باعث رهاسازی دوپامین و سایر انتقال دهنده های عصبی از جمله اندروفین می شود. همین موضوع باعث ایجاد احساس لذت و در عین حال اعتیاد آور بودن سیگار کشیدن می شود.

سیگار کشیدن

اما ترک سیگار می تواند باعث اضطراب و افسرگی شود. دلیل این موضوع به عدم دریافت نیکوتین بر می گردد. با این حال چنین اثراتی معمولاً موقتی هستند.

به عنوان درمان جایگزینی نیکوتین می توان از آدامس، برچسب های پوستی، قرص های نیکوتین دار و اسپری ها استفاده کرد. این روش ها با تحریک گیرنده های نیکوتین در مغز  سر و کار دارند و از ظهور علائم ترکِ بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافه آسیب زا جلوگیری می کنند.

در ادامه با ویدیوی تد همراه باشید تا دریابید از همان دقایق اول ترک سیگار تا سال ها بعد چه اتفاقی در بدن می افتد؟ می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه «Persian» فعال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    من بعد 6 سال ترکش کردم واقعا چیز مزخرفیه با هر روشی که میتونید ترکش کنید هم سیگار و هم قلیون خودتونو راحت کنید

مطالب پیشنهادی