ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات: اینترنت در سال آینده گران نخواهد شد

معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به انتقاد همیشگی کاربران از قیمت اینترنت، تاکید داشته که ایران نسبت به مقیاس جهانی ارزان‌ترین اینترنت در دنیا را داراست. «حسین فلاح جوشقانی» همچنین به این واقعیت که مردم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به انتقاد همیشگی کاربران از قیمت اینترنت، تاکید داشته که ایران نسبت به مقیاس جهانی ارزان‌ترین اینترنت در دنیا را داراست. «حسین فلاح جوشقانی» همچنین به این واقعیت که مردم بر اساس در آمد و وضعیت اقتصادی خودشان این مقیاس را انجام می‌دهند اشاره کرد و گفت نباید از این موضوع غافل شد: «اما باید در نظر گرفت که در مقابل اپراتورها هم با توجه به هزینه‌های بالایی که انجام داده‌اند و گاهی هم به این هزینه افزوده می‌شود، معتقدند که قیمت اینترنت در ایران ارزان است.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با سایت وزارت ارتباطات تاکید کرد که بر این اساس یک عدم توازنی میان خواسته‌های کاربران اینترنت و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت یعنی اپراتورها وجود دارد و در این شرایط سازمان رگولاتوری به‌عنوان بخشی از وزارت ارتباطاتموظف هست که یک نوع توازن ایجاد کند:

«ازنقطه‌نظر بررسی‌های اقتصادی، قیمت اینترنت در ایران با توجه به فضای رقابتی حاکم میان اپراتورها، بالا نیست چراکه مثلاً در حوزه موبایل اپراتورها می‌توانند هر گیگابیت بر ثانیه را حسب مصوبات تا 40 هزار تومان به فروش برسانند. این در حالی است که در راستای فضای رقابتی میانگین قیمت هر گیگابیت بر ثانیه 3.5 تا 4 تومان است. در حوزه اینترنت ثابت که قیمت به‌مراتب پایین‌تر هم هست.

با مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که تأکید دارد ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر سرعت و به‌صورت غیر حجمی (Connection based) تنظیم کنند وضعیت بهتر هم شده است و مردم باکیفیت بهتری سرویس‌های خود را در اختیار می‌گیرند.»

تمام تلاش‌مان را می‌کنیم قیمت اینترنت بالا نرود

به گفته فلاح تمام تلاش وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان رگولاتوری بر این است که قیمت‌های ارائه خدمات اینترنت توسط اپراتورها ازآنچه اکنون ارائه می‌شود بالاتر نرود. او تاکید دارد که آنها تلاش می‌کنند تا هزینه‌های اپراتورها را کاهش دهند چرا که با کاهش این هزنیه‌ها، می‌توان مانع از افزایش قیمت ارائه خدمات آن‌ها شد.

او به یک سری موضوعات که لاجرم باعث افزایش هزینه‌های اپراتورها خواهد شد اشاره کرد و گفت:

«هزینه‌ها بالا رفته و در سال جدید هم بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال امسال حسب قانون برنامه بودجه سال 1398 اپراتورهای هم  باید حقوق کارکنان خودشان را افزایش دهند. یک اپراتور فیکس که حدود ۴۰ درصد سرمایه‌هایش نیروی انسانی است، اگر ۲۰ درصد افزایش حقوق کارکنان داشته باشد ۸ درصد به‌طور اتوماتیک هزینه‌هایش افزایش پیدا خواهد کرد.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد:«یقیناً این اپراتور انتظار دارد که این افزایش هزینه به‌نوعی به‌واسطه افزایش قیمت و یا حداقل کاهش هزینه‌ها جبران شود. در همین راستا و برای پاسخ به انتظار اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها؛ طی یک سال و نیم گذشته در حوزه‌هایی که در اختیارات وزارت ارتباطات بود در حوزه پهنای باند اینترنت، شرکت زیرساخت به‌عنوان ارائه‌دهنده اینترنت به اپراتورها در دو مرحله قیمت‌های خود را کاهش داد.»

به گفته فلاح چون افزایش هزینه‌ها در سال گذشته بسیار زیاد بوده، باید مدیریت درستی اتخاذ کرد و او امیدوار است با مدیریت هزینه‌ها و با فرایندهایی که در اختیار وزارت ارتباطات است ازجمله کاهش قیمت اینترنتی که به اپراتورها ارائه می‌شود یا حداقل افزایش ندادن آن، بتوان  مانع از افزایش قیمت اینترنت در سال جاری شد.

نمی‌توانم وعده ارزان شدن اینترنت را بدهم

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا وعده کاهش قیمت اینترنت را خواهد داد یا خیر گفت: «من چنین وعده‌ای را نمی‌توانم بدهم، بااین‌حال هم‌اکنون تمام سعی و توانمان که آقای جهرمی هم روی آن تأکیددارند این است که در شرایط فعلی، خدماتی که به مردم می‌شود باقیمتی متناسب باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • احسان چهری
    احسان چهری | ۸ فروردین ۱۳۹۸

    ببخشیدا اما همه جای دنیا اینترنت ارزون می‌شه نه گرون!

  • Haa Med
    Haa Med | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    هر وقت میگن چیزی گرون نمیشه، برعکس گرون میشه.

  • herogame
    herogame | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    اون زمان که گفتین ارزان شد، در واقع گرون شد الان که میگین گرون نمیشه یعنی گرون میشه ?

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    بر طبل شادانه بکوب

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی