ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

ترجمه سریع وبسایت‌ها به فارسی با ترجمک؛ یک افزونه رایگان برای مرورگر

بیشتر مطالب علمی تأیید شده در جهان به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و عموما از ادبیات دشواری برای ارائه‌ی مطالب استفاده می‌کنند. حتی اخبار جهان ابتدا در سایت‌های انگلیسی زبان به انتشار می‌رسند که برای ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

بیشتر مطالب علمی تأیید شده در جهان به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و عموما از ادبیات دشواری برای ارائه‌ی مطالب استفاده می‌کنند. حتی اخبار جهان ابتدا در سایت‌های انگلیسی زبان به انتشار می‌رسند که برای دسترسی سریع به آن‌ها باید به زبان انگلیسی تسلط کاملی داشته باشید. اما حتی در صورت داشتن تسلط کامل گاهی اوقات ممکن است با واژه‌های جدیدی رو به رو شوید که معنی‌شان را ندانید و مجبور باشید از یک دیکشنری استفاده کنید.

در این مطلب قصد داریم ترجمک را معرفی کنیم. افزونه‌ای ساده که با استفاده از آن و تنها با فشردن کلید Shift می‌توانید معنی واژه‌های موجود در یک متن را بیابید. این افزونه‌ی کاملا ایرانی توسط توسعه دهنده‌ی فونت آرا طراحی و تولید شده و کاملا متن باز و رایگان است. به این معنی که می‌توانید سورس اصلی آن را از طریق گیت هاب مشاهده کرده و پس از بررسی کامل کد‌های نوشته شده آن را نصب کنید. اگر شما هم به یک مترجم همراه و پرسرعت نیاز دارید این مطلب را از دست ندهید.

افزونه دیکشنری ترجمک

با نگاهی به نام ترجمک به راحتی می‌توان متوجه شد که هدف آن ارائه‌ی یک دیکشنری کوچک است. این افزونه با حجم کم و سرعت بسیار خوبی که دارد مانند یک دیکشنری جیبی عمل می‌کند اما وقتی صحبت از کارایی می‌شود به هیچ عنوان نمی‌توان آن را کوچک قلمداد کرد. افزونه‌ی یاد شده قادر است به ترجمه‌ی کلمات و جملات انتخاب شده در متن بپردازد و این کار را تنها می‌توانید با فشردن کلید Shift انجام دهید.

ترجمک از API ترگمان استفاده می‌کند -مترجم قدرتمند آنلاین و رایگان که می‌تواند با سرعت قابل توجهی زبان فارسی را به انگلیسی و یا بالعکس برگرداند. این اتفاق باعث شده تا افزونه‌ از سرعت و دقت بسیار خوبی برخوردار باشد به طوری که می‌توان تا حد بسیار زیادی به معنی جملات و کلمات ارائه شده توسط آن اطمینان کرد.

پس از نصب این افزونه، آیکون ترجمک به نوار ابزار مرورگر شما اضافه می‌شود و هر زمان که معنی کلمه یا جمله‌ای را متوجه نشدید، کافیست آن بخش از متن را انتخاب کرده و کلید Shift روی کیبورد را فشار دهید. پس از فشردن این کلید یک پنجره‌ی کوچک نمایش داده می‌شود و در داخل آن می‌توانید معنی واژگان انتخاب شده‌ی خود را مشاهده کنید.

افزونه دیکشنری ترجمک

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید یک مطلب علمی در صفحه‌ی ویکیپدیا باز شده و با انتخاب واژه‌ی Chain rule و سپس فشردن کلید Shift معنی واژه مشاهده می‌شود. در پنجره‌ی کوچک و کنار معنای ارائه شده آیکونی قابل مشاهده است که با زدن آن می‌توانید معنی ارائه شده را کپی کرده و به کلیپ بورد سیستم عامل اضافه کنید. در نهایت قادر هستید که با فشردن کلید‌های ترکیبی Ctrl + V هرجایی که خواستید آن را درج نمایید.

اما ترجمک تنها به ترجمه‌ی تک واژه‌ها بسنده نکرده و می‌توانید با انتخاب یک پاراگراف و سپس فشردن کلید Shift معنای یک پاراگراف کامل را داشته باشید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید پس از انتخاب یک پاراگراف و زدن کلید Shift پنجره‌ی ترجمان باز می‌شود و می‌توانیم ترجمه‌ی نسبتا خوب آن را مشاهده کنیم.

اما این پایانی بر ویژگی‌های ارائه شده توسط این افزونه‌ی کوچک نیست. ترجمک به کاربران اجازه می‌دهد هر زمان که خواستند با کلیک روی آیکون این افزونه و تایپ واژه‌های مد نظر خود، معنی کلمات را مشاهده کنند. این کار با استفاده از کلید‌های ترکیبی Alt + Q نیز امکان پذیر است.

ترجمک برای اکثر مرورگر‌های پرکاربرد عرضه شده و همین حالا می‌توانید آن را برای کروم و فایرفاکس دریافت کنید. لازم به ذکر است که نسخه‌های مربوط به Edge، اپرا و سافاری هم در دست تولید قرار دارند. طبق ادعای توسعه دهنده نسخه‌های Edge و اپرا در حال بررسی هستند و احتمالا خیلی زود در دسترس قرار خواهند گرفت اما کاربرانی که از مرورگر سافاری استفاده می‌کنند احتمالا باید کمی بیشتر منتظر بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali_Khomami_1
    Ali_Khomami_1 | ۹ فروردین ۱۳۹۸

    یه افزونه خیلی خوب دیگه از توسعه دهنده افزونه فونت آرا?

مطالب پیشنهادی