ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اعداد دودویی
تکنولوژی

منتخب تد: سیستم اعداد دودویی چگونه کار می کند [تماشا کنید]

تصور کنید از کلمات برای تعریف صحنه های یک فیلم، تمامی نت های یک ترانه معروف و یا هر خیابان شهر استفاده کنید. حالا اگر بخواهید همین کار را تنها با اعداد صفر و یک ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

تصور کنید از کلمات برای تعریف صحنه های یک فیلم، تمامی نت های یک ترانه معروف و یا هر خیابان شهر استفاده کنید. حالا اگر بخواهید همین کار را تنها با اعداد صفر و یک انجام دهید موضوع چه قدر پیچیده می شود؟ در هر کاری که در اینترنت انجام می دهید، از تماشای یک فیلم و گوش دادن به موسیقی تا جهت یابی، دستگاه شما از همین اعداد برای تعریف همه این موارد استفاده می کند. به عبارتی کامپیوتر یا گوشی موبایل شما از روش اعداد دودویی که تنها بر صفر و یک مبتنی است برای کارکرد استفاده می کند. اما همه این ها چطور ممکن است؟

دلیل این که کامپیوترها از سیستم اعداد دودویی (باینری) استفاده می کنند به اطمینان این سیستم برای ذخیره اطلاعات مرتبط است. به عنوان مثال حافظه کامپیوتر شما که از ترانزیستورها تشکیل شده که از دو ولتاژ پایین و بالا برای ذخیره کردن مقادیر صفر و یک استفاده می کند. فرض کنید که ولتاژ صفر ولت به معنی مقدار صفر و 5 ولت به معنی مقدار یک است. اما اگر در این بین با ولتاژ یک ولت هم طرف باشیم، معادل با مقدار پایین (صفر) در نظر گرفته می شود.

پردازنده ها از همین وضعیت ترانزیستورها و بر اساس دستورالعمل های نرم افزاری، برای کنترل سایر تجهیزات استفاده می کنند. برای اینکه دریابید کاراکترهای مختلف در سیستم اعداد دودویی چگونه کدگذاری و معادل سازی می شوند یا تصاویر چگونه با استفاده از این سیستم اعداد روی نمایشگر شما نشان داده می شوند، ویدیوی تد زیر را مشاهده کنید. می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه «Persian» فعال کنید.

TED
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۹ فروردین ۱۳۹۸

    این که معجزس! انسانهای راستین که به جای شعار عملا در خدمت آسایش بشر کار کردن. هرچی از این تعجب کردین برید در مورد اولین برنامه نویسی ها بخونین. زمانی که کارت پانچ میکردن میدادن به سیستم کارت خوان و اون سیستم تحلیلش رو چطور ساخته بودن که میتونست این کارت های فیزیکی رو تبدیل به نرم افزار کنه. اون معجزه واقعیه.

    • _.
      _. | ۹ فروردین ۱۳۹۸

      باز یکی پیدا شد که دین رو بکوبه به نام تکنولوژی :) خدا بهتون عقل بده

      • mohammad ghorbani
        mohammad ghorbani | ۹ فروردین ۱۳۹۸

        اتفاقا حرف ما دقیقا از عقلانیت بلند میشه. با عقلمون تجزیه تحلیل میکنیم. چیزی که توی یه سریا کلا آکبند تحویل خاک میشه.

      • mohammad ghorbani
        mohammad ghorbani | ۹ فروردین ۱۳۹۸

        و جالبیش اینه من کاری با دین نداشتم. یه استعاره ادبی بکار بردم. ولی خب چوب رو که برداری گربه دزده فرار میکنه. چرا فکر میکنی تکنولوژی در مقابل دین قرار داره؟ تکنولوژی چیزی جز برآمده از عقله؟ بجز تفکر و علم میشه به تکنولوژی رسید؟

مطالب پیشنهادی