ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با معنی و مفهوم اسامی خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت

خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت معمولا با نام های هیجان انگیزی راهی بازار می شوند، تا مشتریان را نسبت به خرید ترغیب نمایند، البته برای فارسی زبانان بسیاری از این لغات معانی آشنایی ندارد، ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت معمولا با نام های هیجان انگیزی راهی بازار می شوند، تا مشتریان را نسبت به خرید ترغیب نمایند، البته برای فارسی زبانان بسیاری از این لغات معانی آشنایی ندارد، از همین رو قصد داریم تا در قالب این مقاله به بررسی معنای نام شماری از مشهور ترین خودرو های اسپرت جهان بپردازیم.

1-  استون مارتین ونکوئیش

خودرو اسپرت آستون مارتین

کمپانی بریتانیایی استون مارتین از جمله خودروسازانی است که در انتخاب نام ابتکار و سلیقه فوق العاده ای دارد. از جمله نام خودروهای این سازنده می تواند به ونتیج (به معنی برتری)، ولکان (به معنی رب النوع آتش و فلزکاری) اشاره کرد. تصور کنید که در حال راندن خودروی لوکسی با نام ونکوئیش (به معنی پیروزی) هستید، مسلما احساس بهتری نسبت به اسامی متشکل از اعداد و حروف کُد گذاری شده خواهید دداشت.

2-  دوج چلنجر دیمون

نامی بهتر از دیمون (به معنی شیطان) برای یک خودرو با قدرت 840 اسب بخار سراغ دارید؟

3-  لانچیا استراتوس

لانچیا نیز از دیگر کمپانی های خودروسازی که در انتخاب نام خودروهای تولیدی خود دقت فراوانی می کند. استراتوس کلمه ای یونانی است که در افسانه های قدیمی این کشور به ارتش بادها اشاره می کند. در واقع لانچیا با انتخاب این نام قصد داشته مخاطب را وادار به تصور خودرویی کند که مثل طوفان و بادهای سخت خشمگین و قدرتمند است.

4-  فراری 812 سوپرفست

قطعا برای یک خودروی عضلانی 12 سیلندر که از قدرتی 789 اسب بخاری برخوردار است نام سوپرفست (به معنی فوق سریع) انتخاب بسیار مناسب و عاقلانه ای است. سرعت و شتاب این خودرو بسیار فوق العاده بوده و می تواند به سرعت های 100 و 200 کیلومتر در ساعت به ترتیب تنها در 2.8 و 7.9 ثانیه دست پیدا کند.

5-  فورد موستانگ

گفته می شود که جان نجار طراح این خودرو به خاطر علاقه ای که به جنگنده های فوق العاده موستانگ داشته است این نام را انتخاب کرده است. البته روایت دیگری نیز وجود دارد که رابرت جی اگرت مدیر تحقیقات فورد نام این خودرو را بر اساس کتاب موستانگ ها (نوشته فرانک دوبی در سال 1960) که از همسر خود هدیه گرفته بود پیشنهاد کرده و در نهایت این نام با اختلاف فراوان با دیگر رقبای خود انتخاب شد.

در واقع موستانگ به اسب های وحشی ای گفته می شود که برای اولین بار توسط اسپانیایی ها به امریکا آورده شده و هم اکنون از تنوع نژادی وسیعی نیز برخورداراند. هم اکنون ششمین نسل از این خودروی محبوب در حال تولید بوده و در بازار به فروش می رسد.

6-  آلفا رومئو دیسکو ولانته

این خودروی ایتالیایی که بین سال های 1952 تا 1953 تولید شده است از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و نام آن به معنای یک بشقاب پرنده متحرک است. حتی در زبان فارسی نیز این اسم صوت و آوائی جذاب دارد.

7-  ای ام سی جاولین

شاید خودروهای شورلت کامارو و فورد موستانگ که هر دو در کلاس خودروهای پونی طراحی و تولید شده اند از نام طولانی بر خوردار باشند اما تنها ای ام سی جاولین (به معنی سلطه جو و پرخاشگر) است که می تواند با اسم خود حالت تهاجمی خود را در ذهن مخاطب به تصویر بکشد.

8-  بیوک رودمستر

این خودرو یکبار در فاصله بین سال های 1936 تا 1958 و بار دیگر در سال های 1991 تا 1996 تولید شده است. اکثر فعالان صنعت خودروسازی تولید مجدد آن را اشتباه دانسته و معتقد اند که رودمستر متعلق به دهه 40 است. معنی لغوی این اسم همانطور که از واژگان انگلیسی پیداست به معنی "ارباب جاده" است. لقبی که می تواند شایسته یک بیویک لوکس هشت سیلندر باشد.

9-  شورلت کوروت

این خودرو که یکی از مدل های محبوب کمپانی شورلت است از سال 1953 تا کنون در هفت نسل تولید شده است. کوروت به کشتی های جنگی کوچکی گفته می شود عموما وظیفه اسکورت محموله ها و بارهای بزرگ به عهده دارند.

10-   دی توماسو مانگوستا

شما فکر می کنید چه چیزی حریف مار کبری می شود؟ خدنگ! دسته ای از گوشت خواران که در آفریقا و آسیای جنوبی زندگی می کنند و شباهت بسیار زیادی با راسو دارند. در کشور سازنده این خودرو (ایتالیا) خدنگ را با نام مانگوستا می شناسند.

11-   دوج مگنوم

مگنوم لغتی که در مورد اجسام بزرگتر از حد معمول به کار گرفته می شود. مثلا مگنوم 44 نام فشنگی که از حالت عادی بزرگتر بوده و در تفنگ هایی بکار برده می شود که دهانه بزرگی دارند. دوج مگنوم کوپه بزرگی سایزی است که در بین سال های 1978 تا 2008 در ایالات متحده به فروش رسید.

12-   فورد رمپیج

فورد رمپیج با خودروهایی مثل فورد رانچرو و شورلت ال کامینو که همگی در کلاس وانت بار قرار دارند مقایسه می شود. اما علاوه بر ظاهر متفاوت تر و زیبا تر باید توجه شود که فورد در مورد نام این خودرو نیز دقت بالایی بکار برده است. رمپیج به معنی سروصدای حاصل از خشم و دیوانگی است.

13-   دوج وایپر

نام وایپر گاهی برای نامیدن افعی نیز بکار برده می شود. اگر به ظاهر این خودرو دقت کنید متوجه تلاش طراح برای هماهنگی هرچه بیشتر بین نام و ظاهر آن می شوید. این وسیله نقلیه با نام اس آر تی وایپر نیز شناخته شده و در امریکا سریالی هم نام با آن ساخته شده است. این سریال با نام افعی در ایران پخش شده است.

14-   ایگل تالون

تفاوت چندانی بین خودروهای این خودرو با میتسوبیشی ایکیلیپس وجود ندراد، اما شما ترجیح می دهید یک ایگل تالون (تالون به معنی پنجه و چنگال) را برانید یا یک میتسوبیشی ایکیلیپس (ایکیلیپس به معنی ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی)؟

15-   فراری تستاروزا

لغات ایتالیایی عموما در انگلیسی صدای جالبی دارند. تستاروزا که به معنی سری به رنگ قرمز است نیز از این دسته کلمات است. در دهه 50 میلادی مسابقاتی بین خودروهای اسپرت با حجم موتور حداکثر 2 هزار سی سی برگزار شده است.

در این مسابقات رقابت عموما بین فراری و مازراتی بوده و اکثرا فراری با خودروی فراری 500 تی آر یا فراری تست روزا 500 برنده میدان بوده است. این وسیله نقلیه که خودروی تولیدی سال های 1984 تا 1996 بوده به یاد تست روزای مسابقات اسپرت دهه 50 به این اسم نام گذاری شده است.

شاید جالب باشد بدانید که این خودرو از جمله معدود محصولات فراری که از قاعده نام گذاری حروف و اعداد این کمپانی پیروی نکرده است.

16-   هادسون هورنت

برای نامیدن زنبوهای سرخی که اکثرا همه ما آن ها را دیده ایم از کلمه هورنت استفاده می شود. بسیاری از خریداران این خودرو شیفته ظاهر منحصر بفرد و منحنی شکل این خودرو شده و آن را در قالب یک خودروی لوکس خریداری کرده اند. این خودرو در بسیاری از مسابقاتی که توسط نسکار برگزار شده شرکت کرده است.

17-   جنسون اینترسپتور

در دهه 60 و 70 میلاد کمپانی ناشناخته جنسون، اینترسپتور را برای به چالش کشیدن دیگر خودروهای تورینگ راهی جادها کرد. اینترسپتور به معنی رهگیر است و عموما برای نامیدن وسایل نقلیه ای که سریع بوده و از قدرت بالایی برخوردار است استفاده می شود.

18-   لامبورگینی کانتاش

شاید کمتر کسی بداند که درباریان ایران به مناسبت اخذ گواهینامه فرزند اول پهلوی دوم این خودرو را به او هدیه دادند. معنی کلمه کانتاش فریاد همراه با تعجب بوده و لامبورگینی قصد داشته با انتخاب این نام توجه بیشتری به سمت محصول خود هدایت کند.

19-   لامبورگینی دیابلو

این کوپه سایز بزرگ موتور وسط یک انقلاب با شکوه در محصولات لامبورگینی پدید آورد. رونتون، وننو و حتی اونتادور فرزندان خلف دیابلو هستند. دیابلو یک لغت اسپانیای است که برای اشاره به شیطان از آن استفاده می شود.

20-   لندروور دیفندر

دیفندر به شخص یا چیزی اشاره می کند که مدافع دیگران است. عموما همراه با این کلمه مدافع صفت هایی مثل قوی، قابل اعتماد و شجاع در ذهن مخاطب نقش می بندد.

همگی این صفت ها در این شاسی بلند به چشم می خورد. امروزه بسیاری از نیروهای نظامی جهان از جمله ارتش انگلستان، پاکستان، کانادا و حتی هند و استرالیا از لندروور دیفندر استفاده می کنند.

21-   مرکوری مارائودر

هرچند که این خودرو در طول عمر خود چندان نتوانست توجه علاقه مندان صنعت خودروسازی به سمت خود جلب کند اما باید اعتراف کنیم که ماراتودر یکی از قدرتمند ترین و هیجان انگیز ترین محصولات مرکوری است.

مارائودر به معنی غارتگر و چپاولگر بود و احتمالا هدف کمپانی سازنده از انتخاب این نام اشاره به گلچین مشخصات و ویژگی های مثبت وسایل نقلیه مرکوری گرند مارکینز، فورد کراون ویکتوریا و موستانگ مچ1 برای این خودروی سایز بزرگ است.

22-   میتسوبیشی ریدر

کلمه ریدر در زبان انگلیسی به معنی مهاجم است. اما متاسفانه امتیاز نام گذاری این کلمه در صنعت خودروسازی به جای واگذاری به یک خودروی عضلانی به وانت سایز متوسطی تعلق گرفته که حتی از فروش خوبی نیز برخوردار نبوده است.

23-   اولدز موبیل کاتلس

کاتلس به معنی شمشیر بزرگ یا نوعی قمه است! کمپانی اولدز موبیل که تا سال 2004 نیز به فعالیت خود در امریکای شمالی ادامه داده است تمام تلاش خود را بکار برده که با انتخاب این نام حس قدرت و وحشت را به مخاطب القاء کند.

24-   اولدز موبیل تورنادو

تورنادو به معنی گردباد و طوفان بزرگ است. شاید این اسم برای یک خودرو بی معنی به نظر برسد اما در واقع تورنادو بیان کننده ایده طراحان آن است. این خودروی لوکس امریکایی اولین وسیله نقلیه محور جلویی بوده است که موفق شد جایزه خودروی سال اروپا را در سال 1966 از آن خود کند.

25-   پانوز اسپرانتو

اسپرانتو معروف ترین زبان خودساخته بشر است که بیشترین متکلم را در میان زبان های خود ساخته دارد. در واقع کمپانی خودروسازی امریکایی پانوز ر روی خودروی اسپرت تولیدی خود نامی قرار داده که به معنی امید و انتظار است.

26-   پلیموت پروولر

یکی از افرادی که در شناخت خودروی اسپرت پلیموت پروولر نقش فراوانی داشت مهاجم ساحل عاجی تیم ملی فرانسه یعنی جبریئل سیسه است. نام و ظاهر این وسیله نقلیه کاملا بایکدیگر همانگی داشته و هردو متفاوت اند. پروولر به معنای قاتل بوده و کمپانی پلیموت می گوید که شما به همراه این خودرو می توانید هر هدفی را شکار کنید.

27-   پونتیاک فایربرد

شاید انتخاب نام پونتیاک (به معنی ققنوس) برای یک تولید کننده خودرو چندان جذاب به نظر نرسد اما فایربرد (بع معنی پرنده آتشین) می تواند یک خودروی عضلانی و اسپرتی ایده آل را در ذهن مخاطب به تصویر بکشد.

نسل های نخستین این پرنده آتشین به ایران نیز وارد شده و شما می توانید به راحتی و از طریق اینترنت یک دستگاه از آن را خریداری کنید. بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقد اند که این خودرو یکی از بهترین های کلاس پونی کار است.

28-   پورشه کاررا جی تی

کاررا در اسپانیایی به معنی مسابقه بوده و در نام گزاری بسیاری از خودروهای تولیدی پورشه کاربرد دارد. کاررا جی تی یک خودروی اسپرت عالی برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی است که به صورت قانونی در خیابان ها برگزار می شود.

دو حرف جی تی از عبارت گرند توریسمو گرفته شده که یک اصطلاح ایتالیایی به معنی سفر به دور اروپا می باشد. در واقع خودروهایی در دسته گرند توریسمو یا جی تی قرار می گیرند که کارایی بالایی داشته و می توانند مسافت های طولانی را طی کنند.

29-   رولزرویس فانتوم

همگی ما کمپانی رولزرویس را می شناسیم. این خودروساز به نام توانسته است در طول سالیان متمادی اعتبار فراوانی کسب کند که بدون شک قسمت بزرگی از این اعتبار از خط تولید فانتوم حاصل شده است.

لغت فانتوم به معنی ظاهر فریبنده و شبه مانند است. در واقع رولزرویس با انتخاب این نام به علاقه مندان خود وعده طراحی و پیاده سازی خودرویی رویایی داده که نکته مثبت آن ظاهر فریبنده و زیبایی است.

30-   اِی سی کبرا

کبری یک اسم فوق العاده برای یک خودروی اسپرت محسوب می شود. این خودرو که با هدف بازار فروش موجود در ایالات متحده و انگلستان در سال 1962 تولید شده در امریکا با نام شلبی کبری یا شلبی اِی سی کبری را نیز به فروش رفته است.

می شود ادعا کرد که هیچ وسیله نقلیه ای اندازه این خودرو با قدرت و سرعت مار کبری تطابق ندارد به صورتی که اگر در اختیار یک راننده غیر حرفه ای و ضعیف قرار بگیرد می تواند مثل مار کبری خطرناک و کشنده باشد.

31-   مرسدس بنز AMG هامر

خودروهای تولیدی توسط شرکت تیونینگ AMG نسبت به سایر محصولات بنز علاوه بر کارایی و کیفیت بیشتر از قیمت بالاتری نیز برخوردار اند. هامر نیز توسط این شرکت تابع از لحاظ فنی ارتقاع پیدا کرده و به ظاهری مجلل تر نیز تجهیز شده است. تمامی این ویژگی ها تنها می تواند توسط  لغت هامر (به معنی چکش) منتقل شود.

32-   وکتور

در علم فیزیک وکتور یا همان بردار به کمیتی گفته می شود که علاوه بر جهت بزرگی نیز دارد. نام این خودرو از کمپانی سازنده آن یعنی وکتور موتور گرفته شده است. وکتور موتور سوپر اسپرت سازی است که مدل های مختلفی مثل وکتور W8، وکتور W2 و وکتور WX را طراحی و راهی بازار کرده است.

33-   هنسی ونوم جی تی

به نظر شما بهترین نامی که می توان برای یک خودرو با حدکثر سرعت 435 کیلومتر در ساعت و قدرت1451 اسب بخاری انتخاب کرد چیست؟ مدیران کمپانی هنسی پرفورمنس اینجینیرنگ معتقد اند که ونوم که به معنی سم می باشد تنها نامی است که می تواند این خودرو را توصیف کرده و با آن تناسب داشته باشد.

34-   شورلت کوروت استینگری

هفتمین نسل از خودروهای کوروت با پسوند استینگری راهی بازار شد. در واقع شورلت یک نشان ستاره دنباله دار را بر روی بدنه این خودرو قرار داده و بنابراین نسل هفتم با نام استینگری (به معنی ستاره دنباله دار) شناخته می شود.

35-   فورد اف 150 اس وی تی لایتینگ

فورد ساخت خودروی اف 150 اس وی تی لایتینگ را به دلیل وزن بالای آن ها متوقف کرده و سری جدیدی را جایگزین آن ها کرده است. با توجه به علاقه مردم امریکا به تراک ها و وانت بارها، این سری جدید که علاوه بر افزایش کارایی و هوشمندی از نظر اقتصادی و جدابیت نیز بهبود یافته می تواند به محبوبیت بالایی نیز دست پیدا کند.

لایتینگ به معنی رعد و برق بوده و هدف فورد نیز از انتخاب دادن این نام نشان دادن تشابه سرعت این خودرو با سرعت آذرخش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی