ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روسیه با دستکاری گسترده GPS از پوتین و اماکن نظامی حفاظت می کند

روسیه در اقدامی خطرناک، با دستکاری سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) و ناوبری ماهواره ای و ارسال اطلاعات مکانی جعلی در مقیاس گسترده، از شخصیت های مهم یا مکان های حساس نظامی حفاظت می کند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

روسیه در اقدامی خطرناک، با دستکاری سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) و ناوبری ماهواره ای و ارسال اطلاعات مکانی جعلی در مقیاس گسترده، از شخصیت های مهم یا مکان های حساس نظامی حفاظت می کند.

دستکاری و جعل سیگنال های GPS توسط روسیه تازگی ندارد، ولی تحقیقات اخیر شرکت C4ADS ابعاد گسترده این خرابکاری را توسط دولت مسکو نشان می دهد. از اوایل سال 2016 تا به امروز، دولت روسیه در 9883 مورد جعل سیستم ناوبری ماهواره ای در شمال و شرق این کشور، شبه جزیره کریمه و سوریه دخالت داشته است. در جریان این اقدامات، سیستم GPS حدود 1311 وسیله نقلیه غیر نظامی هم مختل شده است.

دستکاری سیستم ناوبری، امنیت حمل و نقل هوایی و دریایی را به خطر می اندازد و البته افزایش توان جنگ الکترونیکی روسیه را به جهانیان نشان می دهد. با این حال گروه های تروریستی و تبهکاری هم می توانند با استفاده از این روش، مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورند.

گزارش C4ADS از ارتباط نزدیک بین سفرهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و گزارش اختلال در سیستم GPS خبر می دهد. دستکاری سیستم ناوبری ماهواره ای معمولاً با بازدید پوتین از مکان های خاص آغاز شده و با خروج او، پایان می یابد. این اقدام با هدف جلوگیری از ورود پهپادهای ناشناس به منطقه ممنوعه پرواز در محل بازدید انجام می شود ولی کشتی های غیر نظامی حاضر در محدوده هم تحت تأثیر این خرابکاری قرار می گیرند.

علاوه بر ساختمان های دولتی روسیه، اختلال گسترده سیستم GPS در سواحل دریای سیاه و به خصوص شهر گلن دژیک مشاهده شده است. جالب اینکه در این شهر هیچ ساختمان نظامی یا دولتی، حداقل به شکل رسمی دیده نمی شود. روسیه در سوریه هم توانسته سیگنال های GPS را جعل کند، به گونه ای که کاربر نهایی به هیچ وجه قادر به تشخیص موقعیت دقیق خود نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

    " دستکاری سیستم ناوبری، امنیت حمل و نقل هوایی و دریایی را به خطر می اندازد و البته افزایش توان جنگ الکترونیکی روسیه را به جهانیان نشان می دهد. با این حال گروه های تروریستی و تبهکاری هم می توانند با استفاده از این روش، مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورند." این دقیقا همون چیزیه که بدترین قسمت شیرین تکنولوژیه ولی خوب نمیشه به خاطر این بدی کنار گزاشت اونو

  • molavy
    molavy | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

    rq170 رو هم ایران همیطوری نشونده
    هنوز داره خیلی جدی ازش استفاده میشه تو بحث نظامی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی