ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

غارنورد ناسا عازم ماه می شود

بر اساس اطلاعات کسب شده توسط ماهواره ها، چندین غار عمیق زیر سطح ماه قرار دارد که دانشمندان ناسا علاقه مندند با ارسال کاوشگر رباتیک غارنورد به این محل ها، اطلاعات بیشتری از پیشینه تنها ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

بر اساس اطلاعات کسب شده توسط ماهواره ها، چندین غار عمیق زیر سطح ماه قرار دارد که دانشمندان ناسا علاقه مندند با ارسال کاوشگر رباتیک غارنورد به این محل ها، اطلاعات بیشتری از پیشینه تنها قمر زمین کسب کنند.

البته در کنار افزایش دانش بشر درباره ماه، غارهای موجود روی این قمر می توانند پناهگاه های خوبی برای فضانوردانی باشند که در آینده به آنجا سفر کرده و نیازمند فضایی امن در برابر پرتوهای کیهانی و شهاب سنگ ها هستند.

کاوشگر مورد نظر ناسا که «Moon Diver» نام گرفته، قرار است در اواسط دهه 2020 میلادی توسط راکت به ماه سفر کند و در کنار دریای آسایش فرود بیاید. سپس کاوشگر غارنورد «Axel» از آن جدا شده و با طناب به اعماق غارهای موجود در منطقه فرو خواهد رفت.

کاوشگر غارنورد ناسا به سنسورهای متعددی مجهز شده است

کاوشگر اکسل همچنین به حسگرهای مخصوصی در چرخ هایش مجهز شده که اطلاعات مربوط به سطح غار را ذخیره کرده و توسط دوربین های میدان بسته و حسگرهای تصویربردار دورنگار، دیواره غارها را مورد بررسی قرار خواهد داد. این کاوشگر همچنین به یک میکروسکوپ برای تحلیل مواد معدنی داخل غارها مجهز شده و از طریق یک طیف سنج، ترکیبات شیمیایی مواد تشکیل دهنده سنگ ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

کاوشگر غارنورد

جالب است بدانید که 50 سال پیش نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در بخشی از دریای آسایش راهپیمایی کرده بودند و حالا به گفته لارا کربر پژوهشگر واحد پیشرانه های ناسا، کاوشگرهای غارنورد این سازمان قرار است در همان منطقه فرود آمده و به اعماق ماه بروند.

لازم به ذکر است که غارهای روباز ماه به دلیل فرونشست مواد مذاب و ریزش سطح به وجود آمده اند و دسترسی به اعماق آنها برای دانشمندان مانند سفر در زمان خواهد بود؛ چرا که لایه های سنگی چند میلیون ساله در این غارها وجود دارند و می توانند اطلاعات بسیاری درباره تاریخچه ماه در خود داشته باشند.

گفتنی است پروژه مورد بحث به عنوان یکی از طرح های کم هزینه ناسا، با طرح های ارسال کاوشگر به قمر ترایتون سیاره نپتون و قمر آیو سیاره مشتری در رقابت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی