با خواص فراوان و بی نظیر «کشمش» آشنا شوید

با خواص فراوان و بی نظیر «کشمش» آشنا شوید

همانطور که می دانید کشمش همان انگور خشک شده است و نوعی میوه ی خشک به شمار می رود. کشمش انواع مختلفی دارد که معروف ترین آن ها کشمش سبز و مویز هستند. این ماده ی غذایی بسیار پرخاصیت است. در ادامه با فواید و خواص کشمش آشنا خواهیم شد.

خواص کشمش

۱- سرشار از مواد مغذی است

۱۰۰ گرم کشمش حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۲۹۹
  • کربوهیدرات: ۷۹/۱۸ میلی گرم
  • پروتئین: ۳/۰۷ میلی گرم
  • مجموع چربی: ۰/۴۶ میلی گرم
  • کلسترول: صفر
  • فیبر غذایی: ۳/۷ میلی گرم

ویتامین های موجود در این ماده ی غذایی عبارتند از: فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پیریدوکسین و پانتوتنیک اسید است.

کشکمش همچنین سرشار از مواد معدنی است از جمله: کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و زینک.

به علاوه این ماده ی غذایی منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان به شمار می رود. آنتی اکسیدان ها به پاکسازی خون از رادیکال های آزاد کمک کرده و احتمالاً از صدمه دیدن سلول ها و دی ان ای جلوگیری می کند. چنین صدماتی می توانند منجر به سرطان، بیماری قلبی و سکته ی مغزی شوند.

۲- به پیشگیری از کم خونی کمک می کند

از آنجایی که کشمش سرشار از آهن، مس و ویتامین های ب کمپلکس است، با اضافه کردن این ماده ی غذایی ارزشمند به رژیم غذایی خود و مصرف منظم آن می توانید از کمبود آهن و کم خونی جلوگیری کنید.

۳- از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند

کشمش سرشار از آنتی اکسیدان است. مواد آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد که منجر به ایجاد تومورهای سرطانی می شوند را از بین می برند. مصرف کشمش به جلوگیری از بسیاری از انواع سرطان کمک می کند.

۴- دستگاه گوارش را تقویت می کند

کشمش منبع غنی فیبر به شمار می رود، بنابراین بهترین درمان برای یبوست مزمن محسوب می شود. اگر می خواهید که وضعیت اجابت مزاج تان را بهبود ببخشید، به طور منظم کشمش مصرف کنید تا مجرای معده ای روده ای بدن تان سالم بماند.

۵- اسیدیته ی بدن را کاهش می دهد

کشمش حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم است. این مواد به ویژه در کاهش اسیدیته ی بدن مؤثر هستند. به علاوه، این مواد معدنی بسیاری از مشکلات متابولیک که باعث سمی شدن خون می شوند را برطرف می کنند.

مصرف کشمش روش بسیار خوبی برای مقابله با ریزش مو، بیماری های پوستی و درد مفاصل است. کشمش با کمک به تنظیم سطح pH بدن، از اسیدیته شدن آن و عوارض این مسأله جلوگیری می کند.

۶- به رفع عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک می کند

کشمش سرشار از ماده ی ضد باکتری و ضد اکسایشی به نام فنولیک فیتوکمیکال است، به همین دلیل مصرف آن در رفع عفونت های باکتریایی یا تب های ویروسی مؤثر است.

۷- سلامت چشم ها را بهبود می بخشد

پلی فنولیک فیتونوترینت ماده ی دیگری است که در کشمش وجود دارد و برای سلامت چشم ها بسیار مفید است. این ماده از چشم ها در برابر بسیار از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین مصرف منظم کشمش از بروز بیماری های چشمی متعددی مثل تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری می کند.

کشمش همچنین از منابع خوب ویتامین A و ماده ی بتا کاروتن به شمار می رود. هر دو این مواد سلامت چشم ها را بهبود می بخشند و به حفظ آن کمک می کنند.

۸- انرژی بخش است

هر زمان که احساس کردید کم انرژی شده اید، کافی است یک مشت کشمش بخورید تا انرژی خود را زیاد کنید. کشمش حاوی کربوهیدرات، به ویژه قندهای طبیعی از جمله گلوکز و فراکتوز است. به همین دلیل است که هر زمان که احساس کنید انرژی تان کم شده، می توانید روی انرژی بخشی این ماده ی غذایی ارزشمند حساب کنید. به علاوه، این مواد به جذب بهتر تمامی مواد مغذی و ضروری از جمله پروتئین در بدن کمک می کند.

به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای برای بالا بردن انرژی خود مقدار زیادی کشمش مصرف می کنند.

۹- سلامت دندان ها را بهبود می بخشد

کشمش حاوی ماده ای به نام اولئانولیک اسید است که از دندان های ما در برابر بسیاری از مشکلات دندانی محافظت می کند. اگر از مشکل پوسیدگی یا شکستگی دندان رنج می برید، مصرف کشمش می تواند از رشد هر گونه باکتری در دهان شما جلوگیری کند. علاوه بر این، کشمش سرشار از کلسیم است، ماده ای که از مینای دندان محافظت می کند.

۱۰- فشار خون را کاهش می دهد

از آنجایی که کشمش سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، پتاسیم و ویتامین های ب کمپلکس است، مصرف آن از سختی عروق خونی کم می کند. این مسأله تأثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد. سدیم کشمش بسیار کم است و همین ویژگی آن را به میان وعده ای مناسب تبدیل کرده است.

۱۱- سلامت استخوان ها را تقویت می کند

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، کشمش سرشار از کلسیم است، ماده ای که نقش مهمی در استحکام استخوان ها و تسکین درد مفاصل دارد. کشمش همچنین از منابع خوب ماده ی ریزمغذی ای به نام بورون است. بدن ما برای جذب مؤثر کلسیم و استخوان سازی، به ماده ی بورون در مقادیر کم نیاز دارد.

۱۲- به کاهش وزن کمک می کند

فیبر زیاد موجود در کشمش کمک می کند مدت بیشتری سیر بمانیم و در نتیجه، در طول روز به خوردن غذای بیشتر و ناسالم روی نیاوریم. به علاوه، از آنجایی که کلسترول کشمش صفر است، می توانید بدون نگرانی از بابت بالا رفتن کلسترول تان، از قند طبیعی کشمش بهره مند شوید.

۱۳- برای پوست و مو مفید است

کشمش حاوی مواد مغذی و ضروری ای است که به ویژه سلامت موها و پوست را تضمین می کنند. این ماده ی غذایی حاوی ویتامین C است که به حفظ بافت پیوندی فولیکول های مو یعنی همان کلاژن پوست کمک می کند. به همین دلیل به کسانی که از ریزش مو رنج می برند توصیه می شود که کشمش مصرف کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود