ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هلیکوپتر فضایی ناسا برای سفر به مریخ آماده شد [تماشا کنید]

دانشمندان فعال در پروژه هلیکوپتر مریخی ناسا نمونه نهایی این وسیله 2 کیلوگرمی را ساخته اند. این هلیکوپتر قرار است همراه با مریخ نورد Mars 2020 به سوی سیاره سرخ اعزام شود، اما پیش از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

دانشمندان فعال در پروژه هلیکوپتر مریخی ناسا نمونه نهایی این وسیله 2 کیلوگرمی را ساخته اند. این هلیکوپتر قرار است همراه با مریخ نورد Mars 2020 به سوی سیاره سرخ اعزام شود، اما پیش از آن باید مطمئن شویم که در شرایط جوی مریخ به درستی کار می کند.

به همین دلیل، ناسا اواخر ژانویه سال جاری میلادی شرایط جوی مریخ را در آزمایشگاه JPL شبیه سازی کرد تا عملکرد هلیکوپترش را تست کند. آزمایش ها با موفقیت همراه بود و هلیکوپتر ناسا توانست از دو تست مختلف سربلند بیرون بیاید.

همان طور که می دانید، تراکم جو مریخ حدود 1 درصد تراکم جو زمین است. چنین وضعیتی را می توان در ارتفاع 30 هزار متری از سطح زمین تجربه کرد. دانشمندان ناسا از یک محفظه استوانه ای خلاء با ارتفاع 8 متر برای شبیه سازی این وضعیت استفاده کردند، محفظه ای که برای تست دیگر تجهیزات مریخ نوردی نیز به کار گرفته می شود. کاوشگر کنجکاوی ناسا هم در این محیط تست شده بود.

محققین پس از تخلیه کامل نیتروژن، اکسیژن و دیگر گازهای درون محفظه، مقدار کمی دی اکسید کربن را به داخل آن تزریق کردند. برای کاهش نیروی جاذبه هم از تسمه ای برای مهار هلیکوپتر استفاده شد، چون می دانید که جاذبه مریخ تقریباً دو سوم جاذبه زمین است.

نهایتاً هلیکوپتر مریخی توانست به مدت یک دقیقه در ارتفاع 5 سانتی متری از سطح زمین معلق شود، اما همین زمان کوتاه هم اطلاعات کافی را در اختیار مهندسین ناسا قرار داد. میمی آنگ، مدیر این پروژه می گوید پرواز بعدی این وسیله قطعاً در مریخ خواهد بود.

کاوشگر مارس 2020 و هلیکوپتر مریخی ناسا قرار است فوریه سال 2021 یعنی اسفند سال 1399 روی سیاره سرخ فرود بیایند. این هلیکوپتر نقش نمونه اولیه را برای پهپادهای فضایی آینده ایفا می کند و مریخ نورد مورد بحث هم مثل همیشه به ارزیابی سیاره، بررسی نشانه های حیات و جمع آوری نمونه می پردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی