ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیاده روی فضایی تماماً زنانه؛ رؤیایی که محقق نشد

امروز دو فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) لباس های مخصوص خود را پوشیده و دویست و پانزدهمین پیاده روی فضایی ناسا را به عنوان بخشی از مأموریت Expedition 59 انجام دادند، ولی نه به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

امروز دو فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) لباس های مخصوص خود را پوشیده و دویست و پانزدهمین پیاده روی فضایی ناسا را به عنوان بخشی از مأموریت Expedition 59 انجام دادند، ولی نه به آن شکلی که دنیا انتظارش را داشت. همان طور که می دانید چندی پیش ناسا با افتخار خبر اولین پیاده روی فضایی تماماً زنانه تاریخ توسط «ان مک کلین» و «کریستینا کخ» را اعلام کرد، اما به خاطر محدودیت لباس های فضانوردی در آخرین لحظات «نیک هگ» جانشین مک کلین شد.

اعلام خبر پیاده روی فضایی زنانه با استقبال گسترده ای روبرو شد. در طول تاریخ تنها 13 زن موفق به اجرای پیاده روی فضایی شده اند و همه آنها با یک مرد همراه بودند. حالا تمام این هیجان به یأس و نومیدی تبدیل شده است. اما چه اتفاقی افتاد؟

تصمیم نهایی در این زمینه را خود مک کلین گرفت. او که هفته قبل به همراه هگ نخستین بخش از مأموریت Expedition 59 را برای تعویض باتری های قدیمی ISS اجرا کرد، لباس مخصوص سایز متوسط را پوشیده بود، لباسی که بیشتر به زره های چندلایه شبیه است. مک کلین پس از تست لباس های متوسط و بزرگ، متوجه شد که فقط لباس سایز متوسط می تواند ایمنی فردی با جثه او را تأمین کند.

از طرفی در حال حاضر فقط دو لباس کاملاً آماده برای پیاده روی فضایی در ایستگاه فضایی بین المللی وجود دارد؛ یکی با سایز متوسط دیگری سایز بزرگ. البته ناسا شش دست لباس فضانوردی با سایزهای مختلف در ISS دارد، ولی آماده سازی آنها زمان زیادی را می طلبد و ناسا تصمیم گرفت در شرایط کنونی، این ریسک را نپذیرد. تصمیم نهایی با خود فضانوردان بود. نهایتاً مک کلین تصمیم گرفت این نقطه عطف تاریخی را کنسل کند و جای خودش را به هگ بدهد.

البته ناسا همچنان زیر آماج انتقادات قرار دارد، چرا که باید از مدت ها قبل شرایط مناسب را برای فضانوردان زن در ایستگاه فضایی بین المللی آماده می کرد. سابقه لباس های مخصوص در ISS به دهه 1980 میلادی بر می گردند و از آن زمان تاکنون هیچ تصمیمی برای ارتقاء آنها و در نظر گرفتن شرایط زنان فضانورد با جثه های کوچک انجام نشده است.

هنوز هم برای پیاده روی فضایی تماماً زنانه دیر نشده. سومین بخش از مأموریت Expedition 59 برای هفته بعد، هشتم آوریل یعنی نوزدهم فروردین ماه برنامه ریزی شده و شاید تا آن زمان فضانوردان حاضر در ISS بتوانند راهی برای اجرای آن پیدا کنند. ناسا هم بهتر است فکری به حال تجهیزاتش بکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Modav
    Modav | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

    بابا برید جمعش کنید! ای مسخره‌بازیا چیه؟! اونجا رفتن کار تحقیقاتی و علمی کنن یا دنبال این جلف‌بازیا و شعارا باشن؟! پیاده روی تمام زنانه؟! که چی بشه؟!
    دیگه واقعا دارن شورشو در میارن.

    • Mr.am in.m
      Mr.am in.m | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

      لطفا مانند مسئولین وظیفه شناس?,?? انتقاد نکن کمی امروزی و با احترام گذاشتن به افکار جهانیان حتی در صورت تضاد به افکار شما رفتار کنید .

      • DARYUSH1379
        DARYUSH1379 | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

        حرفش درسته این رفتار کاملا نژاد پرستانس

    • Mohammad Aghdaei
      Mohammad Aghdaei | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

      این سوشالیستا ریدن به دنیا? وقتی اون یارو ترودو میگه به جای منکایند بگین هیومن کایند دیگه شما چه انتظاری داری؟!

    • Mohammad Reza
      Mohammad Reza | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

      فمینیسم این چیزا حالیش نیست همه چیز ور باید به خودشون ربط بدن.شما برو ببین یه چیزایی تو دانشگاها درس میدن.Gender studies

مطالب پیشنهادی