ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولت روسیه به شرکت های ارائه دهنده VPN اولتیماتوم داد

سازمان نظارت بر مخابرات، اینترنت و رسانه های جمعی روسیه که به Roskomnadzor هم معروف است و وظیفه کنترل و محدودسازی محتوای اینترنتی را در این کشور بر عهده دارد، به تازگی نامه ای را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۷

سازمان نظارت بر مخابرات، اینترنت و رسانه های جمعی روسیه که به Roskomnadzor هم معروف است و وظیفه کنترل و محدودسازی محتوای اینترنتی را در این کشور بر عهده دارد، به تازگی نامه ای را به 10 شرکت معروف ارائه دهنده خدمات VPN ارسال کرده و دو گزینه را پیش روی آنها قرار داده است: یا سایت های غیر مجاز را فیلتر می کنید یا سرویس شما را قطع خواهیم کرد. بدین ترتیب شرکت های فوق در دوراهی سختی قرار گرفته اند.

سالهاست که دولت روسیه به تدریج دسترسی مردم به اینترنت را محدود می کند. در این کشور پایگاه داده ای از محتوای غیر مجاز وجود دارد و موتورهای جستجو یا ISP ها به واسطه قوانین سفت و سخت، موظفند این سایت ها یا سرویس ها را مسدود نمایند. وی پی ان ها یا دیگر ابزارهای تغییر IP مانند Tor تنها راه کاربران برای عبور از فیلتر و دسترسی به این محتوا هستند.

حدود دو سال قبل ولادیمیر پوتین قانونی را به امضا رساند و به Roskomnadzor اجازه داد ارائه دهندگان VPN را هم در صورت تخطی از قوانین به فهرست سرویس های غیر مجاز اضافه کند. تهدید دولت روسیه کاملاً جدیست، چون تمامی شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) از قوانین پیروی می کنند و نهایتاً دسترسی کاربران به سرورهای VPN قطع خواهد شد. پس از تصویب قانون فوق، شرکت های ارائه دهنده VPN کمی احساس خطر کردند اما حالا Roskomnadzor مستقیماً وارد عمل شده است.

بین ده شرکت مخاطب دولت روسیه تنها یکی از آن یعنی کسپرسکی بومی است و بقیه خارج از روسیه به ثبت رسیده اند. یکی از آنها یعنی TorGuard تمامی سرورهایش در روسیه را خاموش کرده و فرار را بر قرار ترجیح داده است. دیگری یعنی VyprVPN هم رسماً اعلام کرده از قوانین Roskomnadzor تبعیت نمی کند و تلاش دارد تا ارائه خدمات به کاربران روسی را ادامه دهد.

هنوز مشخص نیست سرانجام دیگر شرکت های ارائه دهنده VPN و مهم تر از آن، وضعیت دسترسی به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات در روسیه چه خواهد شد، اما با خبرهایی که از رزمایش قطع اینترنت روسیه به گوش می رسد، نمی توان آینده روشنی را متصور شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

    سیستمهای کمونیستی ماهیتشون همینه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی