ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان: برای نجات گونه‌های در معرض انقراض باید گربه ها را حذف کرد

حیواناتی مانند گربه های ولگرد از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت گونه های جانوری در معرض خطر به خصوص در جزیره ها هستند که به گفته دانشمندان، برای حفظ جانوران در خطر انقراض، باید جمعیت ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

حیواناتی مانند گربه های ولگرد از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت گونه های جانوری در معرض خطر به خصوص در جزیره ها هستند که به گفته دانشمندان، برای حفظ جانوران در خطر انقراض، باید جمعیت حیواناتی همچون گربه های ولگرد کنترل شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی محققان فرانسوی دانشگاه جزیره Reunion، حیواناتی مانند گربه، خوک، خدنگ و بز که معمولاً همراه با انسان به سرزمین های جدید رفته اند، با شکار جانوران بومی و تخریب زیستگاه آنها، موجب انقراض گونه های آسیب پذیر می شوند و حذف آنها تنها از 169 جزیره، بقای 9.4 درصد از گونه های در معرض خطر را تضمین خواهد کرد.

بیش از 36 درصد از حیوانات در حال انقراض در جزیره‌ها زندگی می‌کنند

جالب است بدانید که بیش از 465 هزار جزیره روی کره زمین وجود دارد که تنها 5.3 درصد از مساحت خاکی آن را تشکیل می دهند. با این وجود از سال 1500 میلادی به بعد 75 درصد از گونه های منقرض شده جانوری شامل انواع پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران، در این مناطق منقرض شده اند و هم اکنون نیز بیش از 36 درصد حیوانات در حال انقراض در جزایر زمین زندگی می کنند.

گربه

محققان معتقدند تنها با حذف جانوران مهاجمی مانند گربه ها می توان به حفظ گونه های آسیب پذیر کمک کرد و از همین رو، با بررسی داده های مربوط به 1184 گونه مهره دار در معرض خطر و 184 گونه مهاجم که در 1279 جزیره مختلف زندگی می کنند، 292 جزیره را به عنوان مکان هایی که با حذف حیوانات غیر بومی، جانوران بومی آنها از خطر انقراض حفظ می شوند را نشانه گذاری کرده و 107 جزیره از این تعداد (که در 34 کشور مختلف وجود دارند) را در لیست کنترل جمعیت فوری قرار داده اند.

لازم به ذکر است که در میان گونه های مهاجم، گربه ها به دلیل طبیعت شکارچی و چابکشان بیشتر از بقیه برای جانوران کوچک و خزندگان در حال انقراض خطرناک هستند و در کنار موش ها، به عنوان آسیب زننده ترین جانوران غیر بومی در جزایر مختلف شناسایی می شوند.

گفتنی است در صورت پذیرش نتایج پژوهش و آماده سازی زیرساخت های لازم، فرآیند حذف حیوانات مهاجم از جزایر در معرض خطر از سال 2020 میلادی آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

    این حاصل تکامل‌ گربه هاست..
    طی چند هزار سال اینده‌ تکامل بهشون‌ کمک میکنه‌ هوشمند شن

  • Hossein MI
    Hossein MI | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

    لقب ولگرد بسیار زشت و زننده است.لطفا تصحیح کنید و از واژه بی‌سرپناه استفاده کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی