با فواید و خواص غذایی «بادام زمینی» آشنا شوید

با فواید و خواص غذایی «بادام زمینی» آشنا شوید

بادام زمینی نوعی مغز خوراکی است که از یک بوته به دست می آید. اصل و ریشه ی این گیاه به آمریکای جنوبی برمی گردد. با این حال، بادم زمینی در اصل نه جزء مغزهای خوراکی، بلکه از خانواده ی حبوبات محسوب می شود. گرچه بادام زمینی بیشتر به صورت خام یا طعم دار مصرف می شود، اما محصولات زیادی از آن تهیه می شود از جمله: کره، روغن، آرد و پروتئین بادام زمینی. از این محصولات در مواد غذایی مختلفی استفاده می شود، از دسر و کیک و شیرینی گرفته تا انواع تنقلات و سس. در ادامه با خواص بادام زمینی بیشتر آشنا خواهیم شد.

فواید و خواص بادام زمینی

۱- سرشار از مواد مغذی است

۱۰۰ گرم بادام زمینی خام حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۵۶۷
  • پروتئین: ۲۵/۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۶/۱ گرم
  • قند: ۴/۷ گرم
  • فیبر: ۸/۵ گرم
  • چربی: ۴۹/۲ گرم

بادام زمینی چربی قابل توجهی، متشکل از اسیدهای چرب تک اشباع نشده و چند اشباع نشده دارد که از آن ها اغلب برای تولید روغن بادام زمینی استفاده می شود.

این ماده ی غذایی همچنین یکی از منابع خوب پروتئین به شمار می رود.

کم بودن کربوهیدرات های بادام زمینی، آن را به یک گزینه ی رژیمی مناسب برای افراد مبتلا به دبابت تبدیل کرده است.

بادام زمینی منبع غنی مواد معدنی و ویتامین های زیادی است، از جمله: بیوتین، مس، ویتامین B3، ویتامین B9، منگنز، ویتامین E، ویتامین B1، فسفر و منیزیم.

همچنین بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است، موادی که از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و ریسک ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان را کاهش می دهند.

۲- به کاهش وزن کمک می کند

طبق تحقیقات، بادام زمینی با وجود چربی و کالری زیادی که دارد احتمالاً باعث افزایش وزن نمی شود. با این حال، بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنید.

مصرف بادام زمینی باعث می شود مدت طولانی تری سیر بمانید، در نتیجه در طول روز کمتر سراغ تنقلات خواهید رفت و راحت تر وزن کم خواهید کرد.

بادام زمینی همچنین یکی از منابع فیبر غذایی غیر محلول است، ماده ای که با کم شدن ریسک افزایش وزن مرتبط است.

۳- برای سلامت قلب مفید است

بادام زمینی حاوی مواد مغذی ای است که به حفظ سلامت قلب کمک می کنند از جمله: منیزیم، نیاسین (ویتامین B3)، مس، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان های مختلف.

۴- به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند

منیزیم موجود در بادام زمینی به سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات کمک می کند و همین مسأله باعث می شود گلوکز بیشتری وارد سلول های ماهیچه ها و کبد شود و به این ترتیب به متعادل شدن سطح قند خون کمک می شود. این شرایط برای حفظ میزان حساسیت به انسولین و عملکرد طبیعی بدن کاملاً مناسب است.

۵- از به وجود آمدن سنگ صفرا جلوگیری می کند

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب تک اشباع نشده است که به کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید خون کمک می کند. این مسأله احتمال تولید اسیدهای صفراوی حاوی کلسترول را کم می کند و در نتیجه ریسک ایجاد سنگ صفرا را کاهش می دهد.

۶- حافظه را تقویت می کند

نیاسین و آنتی اکسیدان های موجود در بادام زمینی جریان خون به سمت مغز را تقویت می کنند و خواص ضد اکسایش دارند.

۷- به جلوگیری از افسردگی کمک می کند

بادام زمینی حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که در بدن تبدیل به سروتونین می شود. هورمون سروتونین به دلیل تأثیراتش به هورمون شادی آور یا آرامش بخش معروف است.

۸- سلامت پوست را بهبود می بخشد

بادام زمینی سرشار از ویتامین های E و B است که به حفظ سلامت پوست کمک می کنند. به علاوه، چربی این ماده ی غذایی به افزایش استحکام غشاء سلول های پوست کمک می کنن، مسأله ای که جلوی از دست رفتن آب سلول ها و در نتیجه رطوبت پوست را می گیرد.

۹- ریسک سکته ی مغزی را کاهش می دهد

یکی از آنتی اکسیدان های موجود در بادام زمینی به نام رزوراتول به جلوگیری از صدمه دیدن عروق خونی در اثر آنژیوتانسین کمک می کند. آنژیوتانسین یک ماده ی هورمون مانند است که باعث تنگ شدن عروق خونی می شود. از طرفی دیگر، مصرف بادام زمینی می تواند به افزایش سطح نیتریک اسید کمک کند، مسأله ای که به منبسط شدن عروق خونی کمک می کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود