ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستاورد جدید دانشمندان: زنبورها می توانند با ماهی ها صحبت کنند

دانشمندان موفق شدند با ایجاد پیوند رباتیک بین زنبورها و ماهی ها، بین آنها ارتباط برقرار کنند. پس از خواندن این جمله حق دارید به یاد دکتر «این مالکوم» در فیلم پارک ژوراسیک بیفتید که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

دانشمندان موفق شدند با ایجاد پیوند رباتیک بین زنبورها و ماهی ها، بین آنها ارتباط برقرار کنند. پس از خواندن این جمله حق دارید به یاد دکتر «این مالکوم» در فیلم پارک ژوراسیک بیفتید که می گفت دانشمندان هر کاری که بتوانند را انجام می دهند، بدون اینکه به عواقبش و چرایی انجام آن فکر کنند.

پژوهشگران مورد بحث در ویدیوی زیر توضیح می دهند که چرا این دو گونه جانوری باید با یکدیگر صحبت کنند. آنها می گویند با روش فوق می توان ارتباط بوم شناختی یا اکولوژیکی جدیدی را ایجاد کرد. در این آزمایش، ارتباط بین زنبورها و ماهی ها به شکل بیسیم و به واسطه مجموعه ای از ربات ها برقرار شده است.

پروفسور لوئیز کوریا از دانشگاه لیسبون پرتغال می گوید «ما برای اولین بار توانستیم از حیوانات در الگوریتم های تکاملی استفاده کنیم». ارتباط بین این دو گونه جانوری می تواند راه را برای برقراری ارتباط بین انسان و جانوران در حیات وحش باز کند.

اگر دانشمندان بتوانند نقاط مشترک ارتباط بین گونه های مختلف جانوری را کشف کنند، نهایتاً با مهندسی معکوس می توان ربات هایی را برای صحبت کردن با آنها، به ویژه گونه های در معرض خطر انقراض طراحی کرد و آنها را از خطرات دور ساخت. تیم اجرایی پروژه می گویند:

هدف نهایی ما ساخت سیستم های رباتیکی است که بتوانند به شکل خودکار و مستقل، ویژگی های هوش مصنوعی ترکیبی را شناسایی کرده و به ابزارهای پردازشی هیبریدی تبدیل شوند. این ربات ها بین حیوانات زندگی کرده و تکامل می یابند.

البته این جاده دوطرفه است و هنوز نمی دانیم به کدام سمت می رویم. در کنار کاربردهای مفید و خوشبینانه، می توان آینده ای تاریک را نیز پیش بینی کرد؛ چیزی شبیه دنیای بلید رانر، پر از جانوران مصنوعی که همانند نمونه های واقعی به نظر می رسند، احساس دارند و رفتار می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

    خو زنبور چي داره كه به ماهي بگه؟!?

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

      ویز ویز

مطالب پیشنهادی