ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت رگ های خونی در آزمایشگاه که دیالیز را ساده تر می کنند

دیالیز به عنوان یکی از روش های متداول کنترل بیماری های کلیوی، چندان فرآیند خوشایندی ندارد و محققان و شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی همواره به دنبال راه هایی برای کاهش مشکلات مربوط به دستگاه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۰

دیالیز به عنوان یکی از روش های متداول کنترل بیماری های کلیوی، چندان فرآیند خوشایندی ندارد و محققان و شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی همواره به دنبال راه هایی برای کاهش مشکلات مربوط به دستگاه های تصفیه خون هستند.

حالا پژوهشگران دانشگاه های ییل و دوک ایالات متحده طی همکاری بر سر پروژه توسعه رگ های مهندسی ژنتیک شده، امیدوارند در آینده نزدیک جایگزین مناسبی برای لوله های پلیمری و رگ های اهدایی (که ریسک عفونت و پس زدن توسط سیستم دفاعی بدن را افزایش می دهند) معرفی کنند.

عمل دیالیز فرآیند تصفیه خون توسط کلیه را انجام می دهد و برای این کار، دستگاه خون بیمار را از طریق رگ طبیعی اهدایی یا مصنوعی بیرون کشیده، تصفیه می کند و سپس به بدن باز می گرداند. معمولاً برای انتقال خون بیمار به دستگاه، رگ یا لوله پلیمری مخصوصی که در دست فرد کاشته شده مسیر را برای عبور خون باز می کند؛ اما در روش جدید، سلول های بدن این مسیر را ایجاد می کنند.

پژوهشگران برای تولید رگ از نوعی پلیمر تجزیه‌پذیر استفاده می‌کنند

پژوهشگران برای تولید مسیر خونی جدید، از نوعی پلیمر تجزیه پذیر استفاده کرده اند که با روکشی از سلول های رگ اهدایی به شکل لول، برای هشت هفته در شرایط خاصی نگهداری شده و بعد از شکل گیری کامل دیواره ها، بافت پلیمری آن تجزیه می شود. این رگ جوان سپس در بدن بیمار کاشته می شود و سلول های بدن آن را احاطه می کنند. آزمایش روی 60 داوطلب نشان داد که در نهایت یک مسیر خونی بالغ در بدن ایجاد می شود که می توان از آن برای انجام عمل دیالیز استفاده کرد.

دیالیز

لازم به ذکر است که پیش از این شرکت «Aditlys» روش مشابهی را پیشنهاد کرده بود که در آن لوله پلیمری تجزیه پذیر مستقیماً در بدن کار گذاشته شده و سلول های بیمار حول آن یک رگ خونی جدید تشکیل می دهند. البته هنوز مشخص نیست که کدام روش در آینده فراگیر خواهد شد، اما به هر ترتیب هر دو روش مورد اشاره می توانند شرایط را برای بیماران کلیوی بهبود ببخشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی