ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین عمل موفق پیوند کلیه دو بیمار مبتلا به ایدز با اهداکننده زنده

نخستین عمل پیوند کلیه از یک بیمار مبتلا به ایدز زنده به بیمار HIV مثبت دیگر در بیمارستان دانشگاه جان هاپکینز با موفقیت انجام شد. از سال 2013 به بعد، امکان استفاده از اندام های ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

نخستین عمل پیوند کلیه از یک بیمار مبتلا به ایدز زنده به بیمار HIV مثبت دیگر در بیمارستان دانشگاه جان هاپکینز با موفقیت انجام شد.

از سال 2013 به بعد، امکان استفاده از اندام های اهدایی بیماران مبتلا به ایدز فراهم شده بود اما این اندام ها تنها محدود به کلیه و کبد بودند که تا کنون نیز فقط از اهداکنندگان متوفی به بیماران HIV مثبت پیوند زده شده اند.

پیش از این تنها امکان دریافت عضو از بیماران متوفی وجود داشت

به دلیل عدم امکان پیوند اندام های بدن یک بیمار مبتلا به ایدز به یک فرد سالم، استفاده بیماران ایدزی از اندام دیگر بیماران HIV مثبت اهمیت ویژه ای داشته و باعث می شود افراد سالم به اندام های سالم بیشتری دسترسی داشته باشند. اما محدودیت دریافت عضو تنها از بیماران متوفی، آن طور که باید پاسخگوی نیاز جامعه پزشکی نبود و حالا با انجام نخستین پیوند کلیه بیمار زنده به بیمار دیگر، می توان امیدوار بود که در آینده مشکل کمبود اعضای حیاتی همچون کلیه کمتر حس شود.

پیوند کلیه
نینا مارتینز (وسط)

نینا مارتینز 35 ساله اهدا کننده ایست که در یک ماهگی به دلیل تزریق خون آلوده به HIV مبتلا شد و پزشکان بیماری او را در 8 سالگی تشخیص دادند. وی قرار بود کلیه خود را به یکی از دوستانش اهدا کند اما دوست خانم مارتینز پاییز سال گذشته فوت کرد و حالا این اهداکننده تصمیم دارد با اهدای کلیه به یک فرد ناشناس، نیت خود را به جا بیاورد.

لازم به ذکر است که طبق گزارش مسئولین بیمارستان جان هاپکینز، خانم مارتینز هم اکنون مرخص شده و حال دریافت کننده ناشناس نیز خوب است و تا چند روز دیگر مرخص خواهد شد.

از سال 1988، جراحان 1788 کلیه  و 507 کبد HIV مثبت و HIV منفی را به بیماران مبتلا به ایدز پیوند زده اند که در تمام موارد اهدای اندام HIV مثبت، اهداکننده متوفی بوده است.

گفتنی است بر اساس قوانین، دریافت کنندگان و اهداکنندگان زنده باید شرایط خاصی از جمله HIV غیر پیشرفته، تعداد گلبول های سفید CD4 نرمال و عدم عفونت باشند و اندام های دریافتی از بیماران متوفی نیز تنها در صورت عدم وجود رشته های HIV غیرقابل کنترل پذیرفته خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی