ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر کوانتومی
تکنولوژی

منتخب تد: کامپیوتر کوانتومی چیست و چگونه کار می کند [تماشا کنید]

کامپیوترهای کوانتومی دیگر یک رویا نیستند و مدت ها است که ساخته شده اند. با این حال هنوز چندان فراگیر نیستند. در این ویدیو با مثالی ساده با نحوه کار کامپیوتر کوانتومی و برخی کاربردهای ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۹

کامپیوترهای کوانتومی دیگر یک رویا نیستند و مدت ها است که ساخته شده اند. با این حال هنوز چندان فراگیر نیستند. در این ویدیو با مثالی ساده با نحوه کار کامپیوتر کوانتومی و برخی کاربردهای آنها آشنا می شویم.

«شوهینی گوس»، فیزیکدان کوانتومی با مثالی از یک بازی بین انسان و کامپیوترهای معمول توضیح می دهد که چگونه شانس هر دو طرف بازی مساوی است. گوس از دانشجویانش خواسته که بارها و بارها این بازی را با کامپیوتر انجام دهند. در نهایت نتیجه همان طوری که پیش‌بینی می شد نزدیک به مساوی بود، 47 درصد برای کامپیوتر و 53 درصد برای دانشجویان.

اما وقتی این بازی بین انسان و یک کامپیوتر کوانتومی انجام شد نتیجه بسیار متفاوت بود. در این شرایط که شامل 372 بازی بود در 97 درصد مواقع انسان شکست خورد. به عبارتی کامپیوتر کوانتومی تقریباً تمامی بازی ها را برنده شد. این برد عجیب که بیشتر شبیه یک جادو است چگونه به دست آمد؟ در ویدیوی سخنرانی تد می توانید دلیل این موضوع را متوجه شوید.

کامپیوتر کوانتومی

فیزیک کوانتوم رفتار اتم ها و ذرات بنیادی از جمله الکترون ها و فوتون ها را توصیف می کند. یک کامپیوتر کوانتومی با کنترل کردن رفتار این ذرات کار می کند؛ اما به روشی که کاملاً متفاوت با کامپیوترهای معمولی ما است. به این ترتیب یک کامپیوتر کوانتومی تنها یک نمونه قدرتمند تر از کامپیوتر فعلی ما نیست بلکه به طور کلی طراحی متفاوتی دارد.

این فیزیکدان همچنین به نمونه هایی از کاربردهای بالقوه کامپیوترهای کوانتومی اشاره می کند: مواردی از جمله ساخت کلیدهای محرمانه پیچیده که می تواند در حوزه بانکداری کاربرد داشته باشد و یا طراحی و تحلیل مولکول ها که در زمینه توسعه داروهای جدید به کار می آید.

گوس در انتها از کاربردهای وسیع کامپیوترهای کوانتومی می گوید: «من فیزیک کوانتومی را فقط ابزاری برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی نمی‌بینم. کامپیوترهای کوانتومی را راهی می‌بینم که با آن می‌توانیم اسرار طبیعت را کاوش کنیم و چیزهای بیشتری را درباره این دنیای پنهان دور از دسترس تجربه‌مان آشکار کنیم».

می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه Persian فعال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

    من که هیچی نفهمیدم. یعنی وی احتمال صفر و یک رو ۹۷ درصد درست میگه؟
    احتمال مساوی مساوی هستش دیگه پس چطور میشه؟

    • Ted Lee
      Ted Lee | ۱۴ فروردین ۱۳۹۸

      گفته ۹۷درصد تو بازی ها برد داشته !
      بعدشم کامپیوترهای کوانتومی فقط ۰و۱ نیستند مثل معمولیا !

  • seybey77
    seybey77 | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

    فوق العاده بود

مطالب پیشنهادی