ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیل ها
علمی

۱۰ حقیقت فراموش‌ نشدنی درباره فیل‌ها

فیل‌ ها موجودات بامزه و غول‌پیکری هستند که درباره‌اش مستندهای فراوانی تماشا کردیم و کارتون‌های زیادی نیز با محوریت کاراکتر فیل در طول تاریخ سینما و تلویزیون تهیه و تدارک دیده شد. اما تا به ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

فیل‌ ها موجودات بامزه و غول‌پیکری هستند که درباره‌اش مستندهای فراوانی تماشا کردیم و کارتون‌های زیادی نیز با محوریت کاراکتر فیل در طول تاریخ سینما و تلویزیون تهیه و تدارک دیده شد. اما تا به حال برای‌تان این حس کنجکاوی پدیدار نشده که هنوز چه چیزهایی درباره این موجودات باهوش نمی‌دانید؟ به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در یک یادداشت جمع و جور، ۱۰ حقیقت درباره فیل ها بیان کنیم که دانستن‌شان خالی از لطف نیست.

فیل‌ ها

۱۰- در حال حاضر تنها سه نژاد از فیل ها روی کره زمین وجود دارد

سه نژاد از فیل ها در حال حاضر روی کره زمین وجود دارد: فیل‌ های رودخانه ساوانا آفریقایی، فیل‌ های جنگل‌های آفریقایی و فیل‌ های آسیایی. فیل‌ ها را معمولا با گوش‌های بزرگ، خرطوم و عاج منحصر به فردشان می‌شناسند. گوش فیل‌ ها به شدت به صدای فرکانس پایین حساس بوده و این موجودات به راحتی قادرند هر گونه صدایی را، حتی فرسنگ‌ها دورتر از خودشان را بشنوند. خرطوم فیل‌ ها از همجوشی بافت بینی و لب فوقانی‌شان تشکیل می‌شود و شاید به این خاطر آنها به شدت عاشق شنا کردن در آب هستند. به علت خرطوم بزرگ‌شان (که حاوی بیش از صد هزار عضله ریز است) به این راحتی در آب غرق نخواهند شد و از پیاده‌روی زیر آب نهایت استفاده را خواهند برد.

۹- فیل‌ ها: بزرگترین حیوان روی زمین

فیل‌ ها بزرگترین و غول‌پیکرترین حیوان روی زمین است. فیل‌ های مذکر آفریقایی می‌توانند تا ۳ متر قد رشد و وزنی بین ۴ هزار تا ۷۵۰۰ کیلوگرم داشته باشند. هر چند فیل‌ های آسیایی کمی کوچک‌تر بوده و اندازه قد آنها تا ۲.۷ متر است و وزن‌شان نیز بین سه تا شش هزار خواهد بود.

فیل‌ ها

۸- شکل گوش‌ فیل‌ ها در هر نژاد متفاوت است

با مشاهده گوش هر نوع فیل می‌توان تا حدودی حدس زد که این موجود دوست‌‌داشتنی از چه نژادی است. فیل‌ های نژاد آفریقایی دارای گوشی شبیه به قاره آفریقا هستند و فیل‌ های آسیایی دارای گوشی به نسبت کوچک‌تر و شبیه به کشور هند.

۷- با نگاه به عاج فیل‌ ها می‌توان سن‌شان را حدس زد

شما قادر هستید تنها با نگاه کردن به عاج فیل‌ ها، اطلاعات زیادی کسب کنید. قبل از هر چیز باید بدانید رشد عاج فیل‌ ها هیچوقت متوقف نمی‌شود. به همین خاطر می‌توان خیلی راحت به این موضوع پی برد یک فیل چه سنی دارد. با افزایش سن، عاج فیل نیز اندازه بزرگتری باید داشته باشد. عاج در هر دو جنس مذکر و مونث وجود دارد ولی تنها در جنس مذکر، اندازه عاج روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اگر یک فیل عاج نداشته باشد، احتمال می‌رود این فیل از نژاد آسیایی و جنسش مونث باشد.

فیل‌ ها

۶- فیل‌ های آفریقایی دو نژاد جداگانه دارند

همانطور که پیش از این نیز به این نکته اشاره شد، فیل‌ های آفریقایی از دو نژاد جداگانه زاد و ولد کرده‌اند. در چند سال گذشته محققین بر این باور بودند فیل‌ های جنگل‌های آفریقا به نوعی جزو زیرشاخه‌های نژاد فیل‌ های آفریقایی محسوب می‌شوند ولی در جدیدترین پژوهش پیرامون این موجودات، این موضوع به اثبات رسید که نژاد این دسته از فیل‌ ها کاملا جداگانه است. فیل‌ ها در جنگل‌های استوایی کونگو بسین آفریقا زندگی می‌کنند. عاج این نژاد، صاف‌تر و گوش‌ آنها مدورتر از فیل‌ های ساوانا است.

۵- فیل‌ ها زمان زیادی را به غذا خوردن اختصاص می‌دهند

این پستانداران شگفت‌انگیز بخش اعظم روز خود را به غذا خوردن مشغول می‌شوند. فیل‌ ها به طور متوسط ۱۲ تا ۱۸ ساعت در طول شبانه‌روز را به خوردن علف، گیاهان و میوه‌ها اختصاص می‌دهند. این نکته نیز بسیار جالب است که ابتدا فیل‌ ها از طریق خرطوم‌شان غذا را بو کرده و سپس وارد دهان‌شان می‌کنند. اگر از بوی یک گیاه یا ماده غذایی خوش‌شان نیاید، به هیچ عنوان حاضر نیستند آن را حتی آزمایش کنند!

فیل‌ ها

۴- مدفوع فیل به شدت سودمند است

هیکل بزرگ و عظیم الجثه فیل‌ ها باعث شده تا متابولیسم بدن‌شان بالا باشد و به همان اندازه که خورد و خوراک‌شان زیاد است، به همان اندازه و حتی بیشتر فضولات حیوانی دفع خواهند کرد. هر فیل به طور متوسط یک تن مدفوع در طول هر هفته تولید می‌کند که موجب حاصل‌خیزی خاک و رشد همه جانبه درختان می‌شود. فیل‌ ها همچنین چاله‌های آبی برای خود درست می‌کنند و با ردپا درست کردن از خودشان سعی می‌کنند محیط اطراف خودشان را تغییر بدهند. ظاهرا به این طریق برای خود محدوده و حریم شخصی تعریف می‌کنند.

۳- فیل‌ ها در معادن نیز فعالیت می‌کنند

بله، درست خواندید! فیل‌ ها در معادن فعالیت می‌کنند ولی نه به معنای کارگری. در کنیا و در پارک ملی مونت الگون، گروهی از فیل‌ ها با استفاده از عاج‌شان سعی می‌کنند در غارهای زیر زمینی، نمک معدنی را استخراج کنند. فیل‌ ها با استفاده از خرطوم‌شان ابتدا منطقه پر نمک را شناسایی کرده و سپس به کمک عاج‌های تنومند خود سعی می‌کنند با ضربه زدن‌های متوالی و متعدد به دیواره‌های غار، نمک معدنی را استخراج کنند.

فیل‌ ها

۲- فیل‌ ها از آفتاب‌سوختگی در امان هستند

فیل‌ ها به عنوان یک پستاندار، از هوش زیادی برخوردار هستند. به عنوان مثال آنها یاد می‌گیرند چطور باید از اشعه ماورا البنفش خورشید در طول روز، به خصوص در آفتاب سوزان آفریقا در امان باشند. معمولا فیل‌ ها برای نظافت خودشان در کنار یک رودخانه به وسیله خرطوم‌شان، خود را شست‌و‌شو می‌دهند و سپس گل و لای کناره‌های رودخانه را به سر و بدن خود می‌مالند. این رویه باعث می‌شود پوست فیل‌ ها در برابر آفتاب‌سوختگی در امان باشد. برخلاف ظاهر سفت و سخت پوست بدن فیل‌ ها، باید اعتراف کرد پوست آنها به شدت حساس بوده و این موجودات به راحتی می‌توانند فرود حتی یک حشره ریز را روی بدن‌شان تشخیص دهند.

۱- فیل‌ ها موجودات بسیار باهوشی هستند

تقریبا همگی می‌دانیم هوشمندترین پستاندار روی کره زمین، شامپانزه‌ها و سپس دلفین‌ها محسوب می‌شوند. با این حال نباید از فیل‌ ها غافل شد. موجوداتی که دستی در هنر و نقاشی دارند و اگر کمی با حوصله با این موجودات بامزه کار شود، برای خودشان یک پا هنرمند و نقاش می‌شوند. هر چند از فیل‌ های آسیایی برای امداد و نجات استفاده می‌شود و ارگان‌های دولتی تلاش می‌کنند با تعلیم و تربیت فیل‌ ها، به دیگر انسان‌ها خدمت کنند. با این تفاسیر بد نیست بدانید این موجودات باهوش با اینکه به شدت غذا می‌خورند ولی در بهترین حالت ۲ ساعت در طول یک شبانه‌روز استراحت می‌کنند. علت این موضوع برای محققین هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۱۵ فروردین ۱۳۹۸

    سلام، نویسنده یا مترجم گرامی، راحت تر نیست اگر به جای «اشعه ماورا البنفش» ، بنویسی پرتو فرابنفش؟؟؟

مطالب پیشنهادی