ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس نخستین آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذراند

نسخه آزمایشی نسل جدید فضاپیماهای شرکت اسپیس ایکس، موسوم به Starship (استارشیپ) ساعاتی پیش اولین تست احتراق موتور خود را با موفقیت پشت سر گذاشت؛ هر چند که در این پرواز آزمایشی ارتفاع خیلی زیادی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۶

نسخه آزمایشی نسل جدید فضاپیماهای شرکت اسپیس ایکس، موسوم به Starship (استارشیپ) ساعاتی پیش اولین تست احتراق موتور خود را با موفقیت پشت سر گذاشت؛ هر چند که در این پرواز آزمایشی ارتفاع خیلی زیادی نگرفت.

این تست مرسوم در عملیات فضایی که به تست آتش ثابت شهرت دارد، برای سنجش عملکرد موتور و در حالی انجام می‌شود که فضاپیما به زمین متصل شده. با این وجود، تست امروز نخستین باری بود که همه روشن شدن و احتراق موتور استارشیپ را در عمل مشاهده می‌کردند. این تست می‌تواند اولین گام فضاپیمای استارشیپ برای تجربه پرتاب‌ به فضا در آینده‌ای نزدیک باشد.

نسخه آزمایشی استارشیپ که Starhopper نام گرفته، وسیله‌ای است که برای آزمایش قابلیت‌های نسخه نهایی و تکنولوژی‌های به کار رفته در استارشیپ طراحی شده که قرار است در آینده میزبان انسان‌ها در سفر به ماه و مریخ و سیارات دیگر باشد.

استارشیپ

استارشیپ قرار است به شتاب‌دهنده‌ای از جنس فولاد ضد زنگ (موسوم به سوپر هِوی) مجهز شود که درست مثل راکت فالکون 9، فضاپیمای فعلی اسپیس ایکس توانایی فرود روی زمین پس از اتمام مأموریت را خواهد داشت. همچنین به گفته ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس، ترکیب استارشیپ و شتاب‌دهنده سوپر هِوی در هر مأموریت توانایی حمل 100 هزار کیلوگرم بار به مدار نزدیک زمین را خواهند داشت.

اسپیس ایکس در حال حاضر روی ساخت نخستین فضاپیمای استارشیپ در یکی از کارخانه‌های خود در شهر تگزاس مشغول کار است. اما پیش از آنکه فضاپیمای اصلی رنگ آسمان را ببیند، با Starhopper چندین پرواز آزمایشی را تجربه خواهد کرد که نخستین آن‌ها ساعاتی پیش اتفاق افتاد.

هنوز تعداد این پروازهای آزمایشی مشخص نشده است، با این وجود ایلان ماسک ادعا کرده که نخستین پرتاب استارشیپ به مدار زمین تا سال 2020 اتفاق می‌افتد. با این وجود، با توجه به سابقه مدیر عامل اسپیس ایکس در وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند احتمال این که پرتاب استارشیپ به تأخیر بیفتد نیز چندان دور از انتظار نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی