ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جذب دی اکسید کربن از هوا
تکنولوژی

استخراج کربن دی اکسید از هوا؛ فناوری جدید و مقرون به صرفه برای تولید سوخت

به تازگی فناوری جدیدی که دی اکسید کربن را از هوا جذب می‌کند، با حمایت و استقبال قابل توجه شرکت‌های بزرگ تولید سوخت‌ فسیلی مواجه شده است. شرکت Carbon Engineering در بریتیش کلمبیای کانادا اثبات کرده ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

به تازگی فناوری جدیدی که دی اکسید کربن را از هوا جذب می‌کند، با حمایت و استقبال قابل توجه شرکت‌های بزرگ تولید سوخت‌ فسیلی مواجه شده است. شرکت Carbon Engineering در بریتیش کلمبیای کانادا اثبات کرده که می‌توان با روشی مقرون به صرفه، دی اکسید کربن را از هوا استخراج کرد.

در حال حاضر سه شرکت شه‌وران، آکسیدنتال و شرکت بی اچ پی که از غول‌های صنعت زغال سنگ به شمار می‌آید مبلغ ۶۸ میلیون دلار در این فناوری جدید شرکت Carbon Engineering سرمایه‌گذاری کرده‌اند و احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد پیوستن شرکت‌های بیشتری به صف سرمایه‌گذاران این فناوری نوظهور خواهیم بود.

هم‌اکنون تعدادی از بزرگترین شرکت‌های علمی دنیا برای توسعه فناوری استخراج کربن از هوا در حال تلاش هستند. شرکت سوئیسی "کلایم ورکس" از جمله آن‌هاست که تأسیساتی برای این کار طراحی کرده و از دی اکسید کربن به دست آمده برای افزایش تولید سبزیجات استفاده می‌کند.

جذب دی اکسید کربن از هوا

شرکت Carbon Engineering می‌گوید که می‌تواند هر تن از این گاز را صرفا با ۱۰۰ دلار هزینه از هوا استخراج کند. این شرکت کانادایی ادعا می‌کند که با سرمایه‌گذاری جدید قصد احداث اولین تأسیسات تجاری خود برای این کار را دارد که به لطف آن‌ها قادر خواهد بود سالانه قریب به یک میلیون تن دی اکسید کربن را از هوا خارج سازد.

فرآیند مهندسی کربن شامل مکیدن هوا و به دام انداختن آن در محلول‌هایی شیمیایی است که دی اکسید کربن را خارج می‌کنند. پالایش بیشتر باعث می‌شود که این گاز به شکل قابل استفاده به عنوان سوخت در بیاید.

به ادعای شرکت Carbon Engineering، از این کربن دی اکسید می‌توان برای تولید نفت خام مصنوعی نیز استفاده کرد. جنی مکاهیل یکی از مسئولان شرکت درباره این فناوری می‌گوید: «سوختی که ما تولید می‌کنیم هیچ گوگردی ندارد، بلکه از زنجیره‌هایی خطی تشکیل شده که در مقایسه با سوخت‌های سنتی آلودگی کمتری دارند. این سوخت می‌تواند در کامیون‌ها، اتومبیل‌ها و هواپیماهای جت مورد استفاده قرار بگیرد.»

اگر چه بعضی فعالان محیط زیستی به فناوری استخراج مستقیم دی اکسید کربن از هوا دیدگاه مثبتی دارند، اما بعضی دیگر نگرانند که این روش از دور خارج کردن سوخت‌های فسیلی را به تأخیر بیاندازد. در واقع ممکن است این فناوری، چنین تصوری را میان مردم به وجود آورد که دیگر نیازی به کاستن از تولید دی اکسید کربن خود ندارند.

با این حساب باید منتظر ماند و دید که استفاده از این فناوری، تا چه حد در دنیا فراگیر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

    جنگهای اینده نه بر سر نفت نه اب بلکه بر سر دی اکسید کربن موجود در هواست خخخخ

  • Vahid Agheli
    Vahid Agheli | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

    سالانه بیش از پانصد میلیون تن دی اکسید کربن وارد اتمسفر میشه و شرکتی که ادعا میکنه در شرایط آرمانی یک میلیون تن در سال میخواد کم کنه از این مقدار، چطور میتونه باعث به تعویق افتادن از دور خارج شدن سوخت های فسیلی بشه ؟؟؟ نمیدونم تفسیر شخصی نویسنده بوده یا که خبری به هر حال اشتباه بود.

    • Aboalfazl Derakhshan
      Aboalfazl Derakhshan | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

      اگر واقعا اینقدر ک میگن خوب و اوکی باشه چندتا کارخونه دیگه با وسعت های حتی خیلی بزرگتر زده میشه .. اینجوری عدد 500 میلیون هم اونقدری بزرگ دیده نمیشه دیگه ، از طرفی این 500 هم در حال کوچیک شدن هست با روی آوردن به انرژی های پاک?

    • Mohammad Aghdaei
      Mohammad Aghdaei | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

      دوست عزیز نوشته با احداث "اولین تاسیسات" خودش میتونه 1 میلیون تن استخراج کنه...وقتی تکنولوژیش باشه دیگه کاری نداره، شما با تزریق پول میتونی مقیاس این کار رو بزرگتر کنی...با سابقه ای که چینی ها دارن فک کنم تا چند سال دیگه 100تا از این تاسیسات با ظرفیت خیلی بیشتر تو کشورشون بزنن و گندشو در آرن!

مطالب پیشنهادی