ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

هواوی Y7 Prime 2019 در مقابل هواوی Y9 2019؛ کدام یک را بخریم؟

هواوی به عنوان غول تکنولوژی چین از جمله شرکت هاییست که در دنیای موبایل، راه صد ساله را یک شبه پیموده و طی مدتی کوتاه توانسته به جایگاه دومین سازنده بزرگ تلفن همراه در جهان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

هواوی به عنوان غول تکنولوژی چین از جمله شرکت هاییست که در دنیای موبایل، راه صد ساله را یک شبه پیموده و طی مدتی کوتاه توانسته به جایگاه دومین سازنده بزرگ تلفن همراه در جهان برسد. درآمد سرشار این کمپانی در سال 2018 باعث شده تا آنها به هدف اصلی خود یعنی تبدیل شدن به بزرگ ترین سازنده گوشی هوشمند در جهان نزدیک تر شوند.

رسیدن به این هدف تنها با عرضه پرچمداران ممکن نیست و گوشی های اقتصادی و میان رده این شرکت، به ویژه محصولات سری Y هم نقش مهمی در نقشه راه هواوی ایفا می کنند. اواخر سال گذشته دو گوشی جدید از این خانواده یعنی هواوی Y7 Prime 2019 و هواوی Y9 2019 را بررسی کردیم. حالا می خواهیم این دو گوشی اقتصادی را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته اقتصادی طبق معیارهای سال 1398 هجری خورشیدی، وگرنه همه می دانیم که گوشی اقتصادی نباید سه میلیون و خرده ای قیمت داشته باشد.

ابتدا مشخصات کلی این دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم:

مشخصات هواوی Y7 Prime 2019 هواوی Y9 2019
جنس بدنه پلاستیک پلاستیک
وزن (گرم) 168 173
اندازه نمایشگر (اینچ) 6.26 6.5
نوع نمایشگر IPS LCD IPS LCD
رزولوشن نمایشگر (پیکسل) 1520×720 2340×1080
تراکم پیکسلی نمایشگر 269 396
چیپست اسنپدراگون 450 کرین 710
پردازشگر گرافیکی ادرنو 506 Mali G51 MP4
حافظه رم (گیگابایت) 3 4
حافظه داخلی (گیگابایت) 32 64
رزولوشن دوربین اصلی (مگاپیکسل) دوگانه 2+13 دوگانه 2+13
رزولوشن دوربین سلفی (مگاپیکسل) 16 دوگانه 2+16
ظرفیت باتری (میلی آمپر ساعت) 4000 4000
قیمت (تومان) 2600000 3300000

نگاه اجمالی به جدول فوق نشان می دهد با دو گوشی متفاوت از منظر توان سخت افزاری روبرو هستیم. هواوی Y7 Prime 2019 یک گوشی اقتصادی برای ورود به دنیای اندروید محسوب می شود ولی هواوی Y9 2019 میان رده ای نسبتاً قدرتمند است. با این حال در ادامه تفاوت های این دو دستگاه را با جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.

این دو گوشی از زبان طراحی مشترک و جدیدی بهره می گیرند که با حاشیه اندک اطراف نمایشگر و بریدگی بالای صفحه شناخته می شود. اگر طرفدار ناچ نیستید، هواوی Y7 Prime 2019 به خاطر ناچ قطره ای و کوچک گزینه مناسب تری برایتان محسوب می شود. ناچ هواوی Y9 Prime به خاطر میزبانی دوربین سلفی دوگانه، بزرگ تر است و طبیعتاً مزاحمت بیشتری برای مشاهده محتوای تمام صفحه ایجاد خواهد کرد.

همان طور که در بررسی این دو دستگاه هم گفتیم، تصمیم هواوی برای استفاده از پلاستیک براق در پشت بدنه، ظاهر زیبا و جذابی را به آنها بخشیده اما از مقاومت آنها در برابر خط و خش و لک کاسته. هر دو گوشی به راحتی خش می افتند و تمیز کردنشان هم کار ساده ای نیست، بنابراین پیشنهاد می کنیم از قاب سیلیکونی داخل جعبه برای محافظت از آنها استفاده کنید.

هواوی Y7 Prime 2019 و هواوی Y9 Prime گوشی های بزرگی هستند و استفاده از آنها با یک دست به راحتی ممکن نیست، ولی اولی با 5 گرم وزن کمتر و 3.5 میلیمتر قد کوتاه تر، از نظر ارگونومی اندکی بهتر است. با این حال پیشنهاد می کنیم قبل از خرید، هر دو دستگاه را از نزدیک امتحان کنید.

نمایشگر اچ دی Y7 Prime 2019 در برابر نمایشگر فول اچ دی هواوی Y9 2019 روی کاغذ حرفی برای گفتن ندارد، اما تفاوت بین این دو صفحه فقط با مقایسه مستقیم قابل مشاهده است. رزولوشن پایین تر در اولی، فشار کمتری را به سخت افزار دستگاه وارد کرده و شارژدهی بیشتری را به همراه خواهد داشت. پنل IPS LCD هر دو گوشی از نظر کیفیت تصویر، زاویه دید و کنتراست در سطح مطلوبی قرار می گیرند ولی حداکثر روشنایی آنها کمتر از انتظار است، یعنی در محیط های به شدت پرنور با مشکل مواجه می شوید.

یکی از مشکلات این دو گوشی، سایه های متعدد اطراف نمایشگر، به خصوص لبه پایینی و اطراف ناچ است. جالب اینکه این سایه ها در هواوی Y7 Prime 2019 شدت کمتری دارند و از این نظر، شما را کمتر آزار می دهند.

هر دو گوشی جدید هواوی به اندروید 8.1 و رابط کاربری EMUI 8.2 مجهزند. فقدان اندروید 9 در هواوی Y7 Prime 2019 کمی بیشتر حس می شود، چون این گوشی 3 ماه بعد از هواوی Y9 2019 معرفی شده. طبیعیست که EMUI روی Y9 2019 به مراتب روان تر از Y7 Prime 2019 اجرا می شود اما به جز عامل سرعت، تجربه یکسانی از این رابط کاربری روی هر دو دستگاه خواهید داشت.

همان طور که گفتیم تفاوت اصلی بین این دو گوشی در قدرت سخت افزاری آنهاست. برای اینکه درک بهتری از کارایی هواوی Y7 Prime 2019 و هواوی Y9 2019 داشته باشید، نتایج بنچمارک آنها را در ادامه می آوریم:

نتایج بنچمارک هواوی Y7 Prime 2019
نتایج بنچمارک هواوی Y9 2019

می توان گفت Y9 2019 تقریباً دو برابر قوی تر از Y7 Prime 2019 است و همین اختلاف کارآیی، به راحتی می تواند اختلاف قیمت بین این دو گوشی را توجیه کند. بنابراین اگر قدرت سخت افزاری اولویت اول شماست، فقط به Y9 2019 فکر کنید.

در زمینه عکاسی، هر دو گوشی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کافی را در اختیار شما می گذارند. دوربین های اصلی این دو دستگاه یکسان هستند و هر دو به هوش مصنوعی مجهزند. هوش مصنوعی با شناسایی 500 صحنه متمایز در 22 دسته مختلف، بهترین تنظیمات ممکن را روی عکس های شما اعمال می کند. کیفیت عکس های این دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارند، یعنی در نور کافی بسیار خوب و حتی بیشتر از انتظار عمل می کنند اما در نور کم انتظار زیادی از آنها نداشته باشید. نمونه تصاویر ثبت شده با این دو گوشی را می توانید در بررسی کامل آنها مشاهده کنید.

هواوی Y7 Prime 2019 و هواوی Y9 2019 به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند. رزولوشن پایین نمایشگر و سخت افزار ضعیف تر به کمک اولی آمده تا شارژدهی بهتری داشته باشد. در تست باتری این دو دستگاه با شرایط مشابه، Y7 Prime 2019 حدود 25 درصد بهتر عمل کرده و با استفاده معمول می تواند تا 2 روز در کنار شما باشد. حداکثر شارژدهی Y9 2019 در شرایط ایده آل به یک روز و نیم می رسد.

همان طور که دیدید Y7 Prime 2019 و Y9 2019 نقاط مشترک زیادی دارند. از نظر ظاهری تفاوت چندانی بین این دو گوشی دیده نمی شود و نمایشگر آنها با وجود رزولوشن متفاوت، کیفیت تصویر مشابهی را ارائه می دهند. امکانات عکاسی آنها هم تقریباً یکسان است. تفاوت اصلی بین این دو دستگاه در قدرت سخت افزاری خلاصه می شود و از این نظر Y9 2019 کاملاً برتری دارد.

با این حال، قیمت پایین تر و شارژدهی بهتر Y7 Prime 2019 را می توان به عنوان مزیت های این گوشی در نظر گرفت، به خصوص برای افرادی که می خواهند با حداقل هزینه وارد دنیای اندروید شوند یا به دنبال گوشی ثانویه برای انجام فعالیت های روزمره هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Mohsen Alizadeh
    Mohsen Alizadeh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

    قطعا هیچ کدام ، جدا از اینکه هواوی ارزش نداره کلا خصوصا بلحاظ رابط کاربری افتضاحش ، خیلی گزینه های بهتری تو این قیمت هست ، ردمی نوت 7 ( + usb c ، سی پی یو قوی تر ، Corning Gorilla Glass 5
    ، رابط کاربری فوق العاده شیا ، و آندروید 9 برتری های این گوشی نسبت به هر دوی این گوشی هاست تو قیمت مشابه !! و نوکیا 6.1 پلاس، نوکیا 7.1 و نوکیا 8.

    • Mohsen Alizadeh
      Mohsen Alizadeh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

      mi a2 شیائومی هم فوق العادس تو این قیمت ، خصوصا به لحاظ دوربین اعجوبش

    • Mohsen Alizadeh
      Mohsen Alizadeh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

      از منی که مو هام سفید شده تو این راه بشنوید ، گوشی زیر 4 تومن نوکیا و شیائومی ، بالای 4 تومن سامسونگ.

  • آریا
    آریا | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

    هیچ کدوم. نوکیا 6.1 پلاس بخرید

  • Abbas Rostami
    Abbas Rostami | ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

    ب نظر من خرید هر دو ب نسبت قیمت اشتباس با پول وای ۷ میشه شیاعومی می آ۲ و با پول وای۹ میشه نوکیا ۸ خرید ک از هر لحاظ بهترن

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

      هر دو تا محصولی که اسم بردین گوشی های خوبی هستن. فقط شرایط رجیستری و گارانتی رو هم در نظر بگیرین.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی