ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هر آنچه باید درباره فالکون هوی بعدی اسپیس ایکس بدانید

دیروز اسپیس اکس نسخه دیگری از راکت فالکون هوی با نام بلاک 5 را برای اولین بار آزمایش کرد. با احتراق ایستای راکت فالکون هوی بلاک 5 در واقع دومین بار است که چنین آزمایشی برای راکت‌های ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

دیروز اسپیس اکس نسخه دیگری از راکت فالکون هوی با نام بلاک 5 را برای اولین بار آزمایش کرد. با احتراق ایستای راکت فالکون هوی بلاک 5 در واقع دومین بار است که چنین آزمایشی برای راکت‌های سنگین انجام می‌شود. با این وجود کمپانی مذکور قصد دارد تنها ۴ روز پس از تست اولیه، راکت فالکون هوی بعدی را روانه آسمان کند. بدین ترتیب این موشک ساعت ۳ صبح روز ۲۱ فروردین ماه به فضا پرتاب خواهد شد.

آزمایش احتراق ایستای راکت‌ها بدین صورت انجام می‌شود که موتور آنها یکبار روشن می‌گردد تا احتمال بروز مشکلات در هنگام پرتاب نهایی پایین بیاید. ویدیوی با کیفیتی از این آزمایش گرفته شده که نشان می‌دهد تمامی موتور‌های 27 Merlin 1D فالکون هوی بلاک 5، طی ۳ تا ۴ ثانیه روشن می‌شود. این در حالی است که این رقم برای پرتاب اولین راکت فالکون 9 کمی بیشتر بود و به ۷ تا ۱۰ ثانیه می‌رسید.

طبق اعلام ایلان ماسک فالکون هوی بلاک 5 در نخستین آمازیش تنها ۹۲ درصد از ظرفیت اصلی اش را به نمایش گذاشته و موفق شده نیروی رانشی معادل  ۲۱۱۵ تن را ایجاد کند. در حالی که این راکت می‌تواند نیروی رانشی معادل ۲۵۵۰ تن را فراهم کند. دلیل این محدودیت ۸ درصدی هنوز مشخص نشده اما به نظر می‌رسد اسپیس اکس این کار را به عمد و برای کنترل آسانتر وضعیت موشک انجام داده است.

فالکون هوی بلاک 5

اسپیس اکس برای راکت جدید خود ۳ برابر تقویت کننده‌ بیشتری نسبت به فالکون ۹ در نظر گرفته و به همین دلیل آزمایش احتراق ایستای فالکون هوی بلاک 5 تا دو برابر دیتای بیشتری نیز داشته و مهندسان مجبور بوده‌اند تمامی آنها را بررسی کنند و اطلاعات لازم برای عملکرد بدون نقص آن را زیر نظر بگیرند.

اسپیس اکس پس از اولین تست این راکت اعلام کرد که ۴ روز بعد در ساعت ۳ صبح روز ۲۱ فروردین، فالکون هوی بلاک 5 روانه آسمان خواهد کرد. با این وجود ایلان ماسک، چندی بعد با انتشار پستی مدعی شد که پرتاب راکت جدید اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل ممکن است تاریخ پرتاب کمی عقب بیفتد.فالکون هوی بلاک 5

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی