ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

درخواست تسهیلات 11000 میلیارد تومانی؛ شرط قطعه سازان برای ادامه فعالیت در سال 98

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد سال گذشته، صنایع خودرو و قطعه رفته رفته با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شدند و اولین و سخت‌ترین ضربه نیز به تولید وارد شد. ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد سال گذشته، صنایع خودرو و قطعه رفته رفته با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شدند و اولین و سخت‌ترین ضربه نیز به تولید وارد شد.
اخیرا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرده است که ارائه تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان و حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری‌های دستوری، آغازگر رونق تولید بوده و امید است با پیشنهاد های انجمن، اهداف مد نظر مقام معظم رهبری در سال رونق تولید محقق شود.

مازیار بیگلو در این رابطه اظهار کرد: همین دو اتفاق کافی بود تا جرقه رونق تولید پیشاپیش در قطعه‌سازی زده شده و همچون سنوات گذشته، قطعه سازان پیشگام و پیش‌رو اقدامات اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب باشند.
این امیدواری وجود دارد که با تامین نقدینگی کم‌کم میزان واردات مواد اولیه‌ای که منشاء خارجی دارد هم افزایش یابد و به مرور شاهد تولید انواع بیشتری خودرو توسط خودروسازان باشیم.
وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ در واقع باید سال رونق تولید قطعه و متعاقبا خودرو باشد، گفت: سال پیش‌رو، در ظاهر سالی سخت خواهد بود، اما همان‌گونه که اجرای سیاست‌های پیشنهادی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان سال گذشته موجب بازیابی توان قطعه سازان شد، امید می‌رود پیشنهاد های این انجمن در سال رونق تولید نیز به جد موجب افزایش تولید قطعه و خودرو و در نهایت تحقق اهداف کشور شود. به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، این پیشنهادها شامل تامین و توزیع الباقی نقدینگی ۱۱ هزار میلیارد تومانی مصوبه هیات دولت ظرف ۳ ماه اول سال، اصلاح قیمت‌های قراردادی قطعه سازان توسط خودروسازان تا قبل از اتمام فروردین ماه می‌شود.

رونق تولید

آن طور که قطعه سازان می‌گویند، هدف اصلی از پرداخت این نقدینگی به زنجیره خودروسازی، احیای صنعت قطعه است.
وی افزود: همچنین آزادسازی فرآیند واردات بدون انتقال ارز برای قطعه سازان و خودروسازان، اعمال تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای حفظ قدرت اشتغال زایی قطعه سازان نیز از پیشنهادهای انجمن قطعه سازان و مجموعه‌های خودرو برای سال جدید بوده است. بیگلو گفت: اجرای موارد فوق موجب خواهد شد روند تولید روزانه هر یک از دو خودروساز بزرگ ایران در مرز ۲۵۰۰ خودرو در روز به تثبیت رسیده، خودروهای تعهد شده در حداقل زمان ممکن به مشتریان تحویل شود و متعاقبا با شروع فرآیند فروش خودرو در حاشیه قیمت بازار، روند تولید سود در خودروسازی شروع شود که خود موجب ارتقای شاخص بازار سرمایه خواهد شد.
به گفته فعالان قطعه‌سازی، طی سال گذشته ۱۳۰ هزار نفر از کارگران قطعه‌سازی بیکار و ۱۵۰ هزار نفر دیگر نیز تعلیق شده‌اند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، ده‌ها هزار نفر دیگر نیز کار خود را از دست خواهند داد.

نقدی بر حمایت گلخانه ای از صنعت خودرو

درخواست اعداد نجومی برای تسهیلات به قطعه سازان و خودروسازان در شرایطی انجام می شود که دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون زیان انباشه چند ده هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده اند، مشتریان از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی رضایت ندارند و افق مثبتی نیز برای صادرات خودروهای تولیدی کشور به نظر نمی رسد. از این رو می توان گفت که صنعت خودروسازی/ قطعه سازی کشور، عملا به اشتغال زایی کاذب و بازی بازنده بازنده برای مشتریان و دولت تبدیل شده است. بازی ای که صرفا به نفع کارمندان مازاد و مدیران پر تعداد صنایع خودروسازی منجر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

    اين به اصطلاح صنعت رو بايد درشو گل بگيرن و جون مردم رو آزاد كنن...

    . اين 11هزار ميليارد راحت هزينه بيمه بيكاري تمام كارگراي خودروسازي رو ميده كه هيچ، يك چيزي هم دستي ميشه بهشون داد تا زماني كه كار ديگه اي پيدا كنن...

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

    دوستان دقت كنيد كه اين تسهيلات رو فقط از طريق چاپ پول بدون پشتوانه ميدن....

    مثل اون جبران پولي موسسات مالي..
    در نتيجه چاپ پول بدون پشتوانه ارزش پول كم ميشه و تورم روي همه چيز تاثير ميزاره...

    عملا ضرر و بي لياقتي يك گروه جاني خودروساز رو از جيب و حلق مردم ميگيرن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی