ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همراه اول اعطای جوایز بصورت قرعه کشی در خدمات ارزش افزوده را ممنوع اعلام کرد

ابلاغیه جدیدی که از سوی همراه اول به برخی شرکت‌های فعال و مهم خدمات ارزش افزوده ارسال شده حکایت از این دارد که اعطای جوایز در قالب قرعه کشی خدمات ارزش افزوده ممنوع شده است. در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۳

ابلاغیه جدیدی که از سوی همراه اول به برخی شرکت‌های فعال و مهم خدمات ارزش افزوده ارسال شده حکایت از این دارد که اعطای جوایز در قالب قرعه کشی خدمات ارزش افزوده ممنوع شده است.

قرعه کشی خدمات ارزش افزوده

در ابلاغیه جدیدی که همراه اول منتشر کرده تاکید شده که در راستای کیفیت محصولات دیجیتال و افزایش کاربری سرویس‌ها، از تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ اعطای هر نوع جایزه در سرویس‌های ارزش افزوده در قالب قرعه کشی ممنوع بوده و جوایز باید بر اساس فعالیت کاربران در سرویس اهدا شود. البته تاکید شده سرویس‌هایی که پیش‌تر قول جوایز و قرعه کشی به مخاطبین خود دادند می‌توانند در زمان مقرر جوایز را به مشترک برنده اهدا کنند.

«ابوذر مهرمنش» مدیر کل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که این ابلاغیه از دیروز به مرحله عملیاتی رسیده است و امید دارد که با انجام چنین اقداماتی این سرویس زودتر دوره گذار خود را رد کند. او با اشاره به تفاوت بخت آزمایی و قرعه کشی به دیجیاتو می‌گوید:

«در حال حاضر قرعه کشی از سوی شرکت‌های ارائه کننده این نوع خدمات ممنوع شده و باید یادمان باشد که بین قرعه کشی و بخت آزمایی تفاوت‌هایی وجود دارد. در بخت آزمایی کاربر صرفا برای دریافت جایزه وارد یک چرخه می‌شود و عملا هیچ محتوایی از سوی شرکت دریافت نمی‌کند.»

مهرمنش تاکید دارد مسیری که تاکنون در سرویس‌های قرعه کشی همراه اول اتخاذ شده مسیر غلطی نبوده و قابل دفاع است؛ او باور دارد این مسیر با اقداماتی همچون لاتاری یا همان بخت آزمایی به کلی متفاوت بوده و اکنون که این امر غیر ممکن شده صرفا به خاطر شفافیت بیشتر برای کاربران بوده است:

«ما قوانین اعطای جایزه سفت و سختی داشتیم و مدل‌های استانداردی برای آن تدوین کرده بودیم. اما در این بین برخی کاربران به علت عدم آگاهی و یا تبلیغات ضعیف و... از کم و کیف دقیق یک مسابقه و یا همان خدمات ارزش افزوده اطلاعات کافی نداشتند و بعد از اینکه می‌دیدند مبلغی از حسابشان کسر می‌شود، اعتراض می‌کردند.»

قرعه کشی خدمات ارزش افزوده

مهرمنش می‌گوید صنعت ارزش افزوده مثل هر صنعت دیگری یک جریان عمومی دارد که در آن نقاط قوت و ضعف گوناگونی مشاهده می‌شود. او مسائلی چون پرداخت اپراتوری برای تولیدکنندگان محتوا و ارج نهادن به تولید محتوای فاخر را یکی از این نقاط قوت در سراسر دنیا می‌شمارد و از نقاط ضعف نیز غافل نمی‌ماند:

«سواستفاده‌هایی هم در این بخش ارائه محتوا از سوی برخی انجام شده اما باید گفت که این صنعت دقیقا وسط زندگی مردم و کاربران جای دارد و به همین دلیل بیشترین نگاه‌ها و اعتراضات را در پی داشته وگرنه ممکن است همین مشکلات در ابعاد بیشتر در دیگر صنایع هم وجود داشته باشد.»

مدیر کل سرویس‌های ارزش افزوده اپراتور اول همچنین در پاسخ به این سوال که اقدام همراه اول آیا به دستور مستقیم وزیر ارتباطات بوده یا خیر اینطور پاسخ می‌دهد:

«ما در سال گذشته جلسات متعددی با آقای وزیر و تیم ایشان داشتیم و مدل‌های پیشنهادی خود را ارائه کردیم. برنامه فعلی نیز بر اساس صحبت‌های رد و بدل شده در همین جلسات و تصمیم‌گیری‌های جمعی صورت گرفته و دستور مستقیمی در کار نبوده است.»

گفتنیست ممنوعیت قرعه کشی خدمات ارزش افزوده در حال حاضر فقط در اپراتور همراه اول صورت گرفته و سایر اپراتورها هنوز به چنین اقدامی دست نزده‌اند یا آن را رسانه‌ای نکرده‌اند.

نگاه‌هایی که به سرویس ارزش افزوده در سرتاسر جهان وجود دارد، بسته به دورانی که این نوع خدمات در آن کشور در حال فعالیت هستند دارد. برخی از کشورها به بلوغ کافی در این باره رسیدند و برخی دیگر در فاز اولیه این خدمات هستند. به گفته کارشناسان، ایران در حال حاضر در مرحله بلوغ سرویس ارزش افزوده قرار دارد و مدیر کل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول نیز معتقد است که در سال ۹۸ این دوره گذرانده خواهد شد: «این روند یک ترند جهانی است و امیدوارم امسال بتوانیم آن را به نهایت بلوغ خود برسانیم.»

خدمات ارزش افزوده که مدتهاست در سرویس‌های اپراتورها جایگاه خاص و ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، به مرور دچار مشکلاتی شدند که انتقاد و شکایت برخی کاربران را در پی داشت. وزیر ارتباطات سال گذشته برخی سرویس‌های ارزش افزوده را اختاپوس‌های پیامکی خوانده بود و قول داده بود که نسبت به سر و سامان دادن این سامانه‌ها تلاش کند. حذف قرعه کشی و اعطای جایزه بر اساس روش‌های خدمات ارزش افزوده پس از اقداماتی چون ممنوعیت پیش‌فعال بودن سیم‌کارت‌های جدید نسبت به این نوع خدمات ، حذف کدهای USSD ستاره سه مربع از صدا و سیمای ملی تازه‌ترین روش برای جلوگیری از سودجویی این سرویس‌هاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی