ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چوب شفاف
تکنولوژی

محققان چوب شفاف با قابلیت‌های منحصر به فرد ساختند

محققان به تازگی موفق شده‌اند که چوب شفاف با قابلیت جذب و پخش گرما توسعه‌ داده‌اند که می‌تواند انقلابی در پروسه ساخت خانه‌های مسکونی ایجاد کند. [digivideo] [/digivideo] سه سال پیش تیم تحقیقاتی موسسه سلطنتی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان به تازگی موفق شده‌اند که چوب شفاف با قابلیت جذب و پخش گرما توسعه‌ داده‌اند که می‌تواند انقلابی در پروسه ساخت خانه‌های مسکونی ایجاد کند.

سه سال پیش تیم تحقیقاتی موسسه سلطنتی فناوری KTH استکهلم سوئد، موفق شدند که نوع به خصوصی از چوب شفاف تولید کنند. این تیم، ترکیبی از دیواره سلولی چوب درخت بالسا که نور را به خود جذب می‌کرد را حذف کردند. پس از آن  اکلریلیک را به این چوب اضافه نمودند تا آن را شفاف کنند. نتیجه چوب شفافی شد که می‌توانست بار سنگینی را تحمل کند و گزینه مناسبی برای ساخت و ساز به حساب می‌آمد.

حال همین تیم تحقیقاتی سعی کرده تا عملکرد چوب‌ شفاف را بهبود بخشد و قابلیت جذب و پخش گرما را به آن اضافه کند. بدین ترتیب اگر از این متریال در ساخت خانه‌ها استفاده شود، مصرف انرژی کاهش می‌یابد و در صرف هزینه زیادی صرفه جویی می‌شود.

چوب شفاف

به همین منظور، تیم تحقیقاتی یاد شده سعی کرده تا پلی‌اتیلن گلیکول یا PEG را به آن اضافه کند. این ماده که در دمای ۲۸ درجه ذوب می‌شود، می‌تواند گرما در همین پروسه جذب کند. با اضافه کردن این ماده به چوب، تیم تحقیقاتی موفق شده تا بهره وری انرژی این چوب‌های شفاف را ارتقا دهد.

بدین ترتیب اگر خانه‌ای با این چوب‌های شفاف جدید ساخته شود، قادر خواهد بود در یک روز آفتابی، گرما را به خود جذب کند و داخل خانه را هم خنک نگه دارد اما در شب این گرما به داخل خانه باز می‌گردد و دمای محیط خانه همواره ثابت می‌ماند.

چوب شفاف

علاوه بر این باید گفت که چوب شفاف از هر لحاظ، به مصالح دیگری ساختمانی اولویت دارد. به باور کارشناسان، این چوب عملکرد مکانیکی عالی و  حجم کمتری نسبت به دیگر مصالح دارد. علاوه بر این چوب های شفاف از شیشه‌ها، عایق‌های گرمایی بهتری هستند و در خانه‌هایی که در ساختشان از این مصالح استفاده شود، نورگیرتر و روشن تر خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

    wow

مطالب پیشنهادی