ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نخ هوشمند
تکنولوژی

این نخ هوشمند در صورت تشخیص گاز سمی تغییر رنگ می‌دهد

محققان موفق شدند که با کمک نخ هوشمند ، لباس‌های جدیدی توسعه دهند که در صورت تشخیص گازهای سمی در هوا، تغییر رنگ می‌دهند و به کاربر هشدار می‌دهند. بنابراین در آینده نزدیک، مشاهده و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

محققان موفق شدند که با کمک نخ هوشمند ، لباس‌های جدیدی توسعه دهند که در صورت تشخیص گازهای سمی در هوا، تغییر رنگ می‌دهند و به کاربر هشدار می‌دهند.

نخ هوشمند

بنابراین در آینده نزدیک، مشاهده و تشخیص گازهای سمی آسانتر از قبل خواهد شد و سلامت کاربران مخصوص آنهایی که همواره در معرض خطر قرار دارند، حفظ می‌شود.

محققان دانشگاه تافتس ایالت ماساچوست، این نخ ها را با استفاده از مواد شیمیایی مخصوصی توسعه داده‌اند که در صورت وجود گازهای سمی نظیر آمونیاک و کلرید هیدروژن تغییر رنگ می‌دهد.

نخ هوشمند

نکته جالب در این نخ ها، توانایی تغییر رنگ آنها با توجه به میزان وجود گازهای سمی در هواست. بدین صورت که هر چه گاز سمی بیشتری در هوا باشد، نخ های یاد شده بییشتر تغییر رنگ می‌دهند تا کاربر را آگاه کنند.

محققان باور دارند که این تکنولوژی جدید که نخ هوشمند (smart thread) نامیده شده نمی تواند جایگزین کاملی برای ردیاب‌های الکترونیکی باشد اما با این حال استفاده از آنها مفید خواهد بود چرا که تمام کارکنانی که در معرض این گازهای سمی و مضر هستند به آسانی از وجود آنها باخبر شده و می‌تواند عکس العمل سریعتری نشان بدهند.

نخ هوشمند

به باور پژوهشگران، استفاده از این لباس‌ها در آینده می‌تواند جان بسیاری از کارکنان را نجات دهد. برای مثال اگر در محل کاری نظیر نیروگاه‌های پتروشیمی یا میادین حفاری نفت و گاز، گازی سمی منتشر شود، افراد با مشاهده تغییر رنگ لباس خود یا دیگران، می‌توانند از خطر موجود آگاه شده و سریعاً محل را ترک کنند.

به گزارش مرکز کنترل بیماری (CDC) ایالات متحده، سالانه ۵۰ هزار نفر به علت مسمومیت گازهای سمی و خطرناکی نظیر مونو اکسید کربن روانه بیمارستان می‌شوند و از میان ‌آنها ۴۳۰ نفر می‌میرند. علاوه بر این بسیاری از مواقع، انتشار گازهای سمی در محیط کاری خطرناک به انفجار و اتفاقات ناگوار دیگری منتهی می‌گردد که این البسه می‌توانند از وقوع آنها جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی