ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ferrari-f8-tributo (1)
خودرو

فراری چگونه از هوا برای سریع تر کردن F8 Tributo استفاده می کند؟ [تماشا کنید]

برای دهه های طولانی آیرودینامیک در صنعت خودروسازی همانند بخش تاریک علم و هنر بود. به دلیل پیچیدگی های بسیار زیاد، شرکت های خودروسازی متقبل هزینه های سنگینی می شدند تا بتوانند به خودروهایی با ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

برای دهه های طولانی آیرودینامیک در صنعت خودروسازی همانند بخش تاریک علم و هنر بود. به دلیل پیچیدگی های بسیار زیاد، شرکت های خودروسازی متقبل هزینه های سنگینی می شدند تا بتوانند به خودروهایی با قابلیت های آیرودینامیکی بالا دست پیدا کنند. حال تصور کنید شما مهم ترین تیم مسابقات فرمول یک هستید، در این صورت این مسئله برای شما تفاوت اساسی خواهد داشت زیرا مسائل آیرودینامیکی بخش جدایی ناپذیر خودروهای فرمول یک است. در هر صورت محصول جدید شرکت فراری یعنی F8 Tributo که در نمایشگاه ژنو پرده برداری شد، آخرین دست آورهای فراری را در زمینه بهبود شرایط آیرودینامیکی به همراه خود دارد و به همین دلیل فراری ویدئویی کوتاه در این زمینه منتشر کرده تا نشان دهد جریان هوای عبوری از روی بدنه این خودرو به چه صورت است و دلیل استفاده از قطعات آیرودینامیکی مختلف در این خودرو چیست.

مشخص ترین قطعه آیرودینامیکی  جدیدی که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته مربوط به کاپوت خودرو و بخشی با نام S-Duct است که پیش از این فراری در مدل 488 Pista استفاده کرده بود. این قطعه امکان گذر و خروج جریان هوا را در این بخش میسر می کند و همانند این است که یک بال بر روی محور جلوی خودرو شما قرار گرفته است. این مسئله باعث تولید نیروی رو به پایین و در نتیجه چسبندگی بیشتر محور جلو می شود. فراری عملا این حربه را از خودروهای فرمول یک خود به عاریت گرفته است.

در بخش زیرین بال عقبی نیز سه بال کوچک قرار گرفته است که به منظور دمیدن جریان هوای عبوری است تا هوا انرژی بخش بالایی خودرو را برای بهبود شرایط پایداری محور عقب جابجا کرده و به مکان موردنظر هدایت کند.

ferrari-f8-tributo (2)

این بخش می تواند در زمینه کاهش درگ برای رسیدن خودرو به سرعت های بالاتر نیز کمک کننده باشد.

همانند اکثر خودروهای امروزی بخش زیرین خودرو کاملا تخت در نظر گرفته شده است اما پره های آیرودینامیکی زیادی را در این بخش شاهد هستیم که با تولید گردابه امکان چسبندگی بیشتر خودرو به زمین و همینطور هدایت کردن جریان هوا به بخش انتهایی خودرو که دیفیوزرهای عظیم الجثه در آنجا قرار دارند را ممکن می سازند. در این بخش شاهد فلپ های الکتریکی سه گانه هستیم که امکان چسبندگی بیشتر برای چرخ ها هنگام پیچیدن و یا کاهش درگ در مسیر مستقیم را فراهم می کنند.

فراری

رادیاتورهای دو بخشی نیز دقیقا در محلی هایی قرار گرفته اند که جریان هوای بیشتری را برای خنک سازی دیسک های ترمز فراهم می کنند به علاوه به کمک این رادیاتورهای دو بخشی جریان هوا بر روی بدنه خودرو نیز را حرکت کرده کرده و سبب خنک سازی آن می شود. اینترکولرهای بزرگی نیز در بخش انتهایی خودرو و دقیقا در ورودی مجرای تنفسی خودرو در دو طرف قرار گرفته اند که برای موتورهای توربوشارژر شده و گازهای داغ خروجی پس از احتراق، امکان کاهش دمای هوا تا 15 درجه را میسر می کنند. موتور F8 این خودرو در حدود 50 اسب بخار قدرت بیشتری به نسبت 488 تولید می کند و در رده محصول فوق سریع فراری یعنی 488 Pista قرار می گیرد.

در ویدیوی زیر می توانید جزییات بیشتری از نحوه فعالیت مجموعه های آیرودینامیک متغییر این فراری جدید را مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mobin
    Mobin | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

    هنوز جا داره به پراید برسه

مطالب پیشنهادی