ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روش جدید کلاهبرداری در معاملات خودرو از طریق قولنامه

روش های کلاهبرداری روز به روز تغییر کرده و افرادی که تمایل به خرید یا فروش خودرو، مسکن و یا هر کالای نسبتا گران دیگری را دارند باید بیش از پیش در این زمینه دقت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

روش های کلاهبرداری روز به روز تغییر کرده و افرادی که تمایل به خرید یا فروش خودرو، مسکن و یا هر کالای نسبتا گران دیگری را دارند باید بیش از پیش در این زمینه دقت کنند. با کمی جست و جو در فضای مجازی با روش های جدیدی از کلاهبرداری خودرو آشنا خواهید شد که مالباختگان فراوانی را گرفتار کرده است.

اخیرا افراد سودجو و کلاهبردار با فروشندگان خودرو و ملک تماس میگیرند و خود را خریدار واقعی جا میزنند و به گونه ای اطمینان فروشنده را جلب می کنند. ماجرا از اینجا شروع میشود که نزد شما برای خرید (ملک/خودرو/...) می آیند و خواستار نوشتن قولنامه به صورت دستی میشوند و شما را از رفتن به بنگاه منصرف میکنند در همین حین ثمن معامله را یک چک به مبلغ کل در وجه حامل به شما میدهند و به شما میگویند خودرو و مدارک نزد خود شما تا زمانی که چک پاس شود، بماند. (اینجا هم اطمینان شما را به خودشان جلب میکنند.) سپس یک روز یا دو روز بعد خریدار (کلاهبردار) نزد شما می آید و به علت های متفاوت یا جور نشدن ثمن معامله خواستار فسخ قرارداد میشود.کلاهبرداری خودرو بعد از فسخ کردن قرار داد به محض اینکه چک ثمن معامله رو از شما گرفتن یا ربودن، قولنامه شما و خودشان را پاره میکنند یا از بین میبرند و شما در این خیال به سر میبرید که معامله فسخ شده است. در صورتی که تازه از اینجا ماجرای کلاهبرداری خودرو شروع می شود،  به این صورت که قولنامه خریدار (کلاهبردار) کپی رنگی است و اصل آن را زد خود نگه می دارد. چک را هم از شما میگیرد و قولنامه شما را هم که از بین برده است.
خریدار (کلاهبردار) اظهارنامه و شکایتی تحت عنوان تحویل مبیع و الزام به تنظیم سند برای شما ثبت میکند و ادعا میکند به جای دریافت چک (که از شما موقع فسخ گرفته است) به شما دلار، سکه، وجه نقد و... داده است.
متاسفانه قضات محترم هم با توجه به اینکه اصل چک و اصل قولنامه در دست خریدار (کلاهبردار) است وقوع عقد بیع را درست دانسته و رأی به ضرر شما صادر میشود و شما را ملزم به تنظیم سند و تحویل خودرو/ملک بدون دریافت ۱ریال پول میکند.

برای آگاهی از مطمئن ترین روش در انجام معاملات خودرو می توانید این مطلب را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Thirteen
    Thirteen | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    قضات محترم شو خوب گفتی ? ? ?

  • mohammad reza Asadi
    mohammad reza Asadi | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    * ممنوعیت صدور چک در وجه حامل
    بزرگی گفت: طبق تبصره دوم ماده 21 مکرر، پس از گذشت دو سال از لازم الاجراء شدن این قانون، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه مالک نهایی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و چک هایی که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و ازمزایای قانون صدور چک برخوردار نیستند و بانک ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری کنند.
    وی تاکید کرد: همچنین صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل ممنوع است و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک خواهد بود و این ممنوعیت ها در مورد اشخاص ورشکسته، معسر از پرداخت محکوم به یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده (که به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اقدام می کنند) نیز اجرا می شود.

  • Amin M
    Amin M | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    ما ایرانی فقط تو این جور چیزها پیشتازیم حالا ادعا فرهنگ و تمدن چنین هزارساله هم داریم .کارمون شده دروغ خیانت و دزدی مخصوصا تو این سالها و۴دهه اخیر

  • samir1374
    samir1374 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

    دست مریزاد کپی کلمه به کلمه از متنهای تلگرامی ?? حداقل "گرفتن" و "ربودن" رو درست می کردید!

مطالب پیشنهادی