ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یخچال های طبیعی
علمی

وزن یخچال‌های طبیعی زمین به اندازه ۲۷ میلیارد هواپیمای بویینگ ۷۴۷ کم شده

۹ تریلیون تن؛ این عدد سرسام آوری است که بین سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۶ از وزن یخچال های طبیعی کره زمین کاسته شده است. برای درک بهتر این عدد باید بدانید که ۹ تریلیون ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

۹ تریلیون تن؛ این عدد سرسام آوری است که بین سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۶ از وزن یخچال های طبیعی کره زمین کاسته شده است. برای درک بهتر این عدد باید بدانید که ۹ تریلیون تن تقریبا برابر با وزن ۲۷ میلیارد هواپیمای بویینگ ۷۴۷ است.

سرعت ذوب شدن یخچال ها احتمالا بیشتر خواهد شد

تیمی بین المللی از دانشمندان با بررسی تصاویر ماهواره ای و مشاهدات میدانی به این نتیجه رسیده اند که در حدود نیم قرن گذشته به صورت میانگین سالیانه حدود ۱۶۵ میلیارد تن از وزن یخچال های طبیعی ذوب شده است. مایکل زمپ، مدیر سرویس نظارت بر یخچال های دنیا در دانشگاه زوریخ و یکی از فعالان این مطالعه در اینباره می گوید:

ما هر ساله حدود سه برابر کل یخ های ذخیره شده در کوه های آلپ اروپا را از دست می دهیم و ۳۰ درصد از افزایش سطح دریاها هم ناشی از همین مساله است.

در مجموع مطالعات دانشمندان حاکی از این است که ذوب شدن ۹ تریلیون تن یخ در نیم قرن گذشته باعث افزایش ۲۷ میلیمتری سطح آب دریاها شده و روی نواحی ساحلی نیز تاثیر گذار بوده است.

نکته نگران کننده اینجاست که با افزایش میانگین دمای کره زمین بر اثر رشد بی سابقه انتشار کربن دی اکسید، انتظار می رود که سرعت ذوب شدن این یخچال ها نیز افزایش پیدا کند.

یخچال های طبیعی

نقشه فوق که توسط آژانس فضایی اروپا تهیه شده، نواحی تحت تاثیر این مساله را به تصویر می کشد. بر این اساس آلاسکا با از دست دادن ۳.۰۱۹ میلیارد تن یخ (معادل وزن ۸۱۶ هواپیمای ۷۴۷اس) پیشتاز است که جای تعجب دارد چرا که قطب شمال سریع ترین روند افزایش دما را در سال های گذشته تجربه کرده و دو تا سه برابر سریع تر از دیگر نقاط در حال گرم شدن است.

تنها نقطه ای از کره زمین که با رشد حجم یخ های طبیعی مواجه بوده جنوب غربی آسیا است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Aghdaei
    Mohammad Aghdaei | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

    So Climate Change is real ?

    • mahdi_asdn
      mahdi_asdn | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

      ok :/

مطالب پیشنهادی