ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حافظه کاری
علمی

جوان‌سازی مغز افراد کهنسال تا ۵۰ سال با تحریک الکتریکی

دانشمندان قدرت حافظه افراد ۷۰ ساله را از طریق تحریک الکتریکی مغز به صورت غیرتهاجمی تا حدی ارتقا داده اند که کارایی آن با جوانان ۲۰ ساله قابل مقایسه است. حافظه کاری منبع شناختی مغز ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

دانشمندان قدرت حافظه افراد ۷۰ ساله را از طریق تحریک الکتریکی مغز به صورت غیرتهاجمی تا حدی ارتقا داده اند که کارایی آن با جوانان ۲۰ ساله قابل مقایسه است.

حافظه کاری منبع شناختی مغز است که مسئولیت هایی نظیر بازیابی و دسترسی به اطلاعات مفیدی مثل نام، شماره تلفن، جای اشیا و غیره را بر عهده دارد. متاسفانه این بخش حافظه از حدود ۲۰ سالگی با بالا رفتن سن تحلیل می رود تا جایی که در کهنسالی به عوارض جدی منجر می شود.

محققان برای تقویت این بخش مغز تلاش های بسیاری را صورت داده اند و در جدیدترین مورد «رابرت رینهارت»، از دانشگاه بوستون توانسته با تحریک الکتریکی مغز به صورت غیر تهاجمی به موفقیت هایی دست پیدا کند.

در این مطالعه که با شرکت ۴۲ فرد ۶۰ تا ۷۰ ساله صورت گرفته، الکترودهایی روی سر افراد نصب شده و جریان الکترونیکی متناوب به سمت بخش های خاصی از مغز ارسال شده است. هدف از اینکار هماهنگ سازی امواج در قشرهای پیش پیشانی و گیجگاهی چپ مغز است که در عملکرد صحیح حافظه کاری نقش دارند.

حافظه کاری
از چپ به راست: حافظه کاری در مغز جوان ۲۰ ساله، مغز مسن بدون تحریک، مغز مسن بعد از تحریک

به گفته محققان حافظه کاری این افراد ۲۵ دقیقه پس از شروع تحریک الکتریکی به اندازه افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله بهبود پیدا کرده است. با این حال مشکل اینجاست که این عملکرد بهتر نسبت به قبل از تحریک مغزی تنها برای ۵۰ دقیقه دوام آورده و سپس به حالت قبل برگشته است؛ هرچند رینهارت تاکید کرده که امکان افزایش این بازه زمانی چندان دور از ذهن نیست.

گرچه هنوز تحقیقات متخصصان دانشگاه بوستون در این زمینه تکمیل نشده و زمان زیادی تا تایید آن به عنوان یک روش درمانی باقی است اما این یافته را می توان گام بزرگی در جهت رفع مشکل شناختی کهنسالان به شمار آورد؛ آن هم در دورانی که جمعیت مسن کره زمین به سرعت در حال افزایش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

    این و روی مغز بچه بزنی چی میشه؟ میشه منفی 50؟ ?

  • Hosein Narouie
    Hosein Narouie | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    دمشون گرممممم????

مطالب پیشنهادی