ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این خانم ۹۹ ساله قوانین آناتومی بدن انسان را زیر سوال برده است

اخیرا خبر رسیده پیرزن ۹۹ ساله‌ای اهل شهر اورگون واقع در ایالات متحده فوت شد. ماجرا اینجاست او هرگز نفهمید جزو موارد نادر پزشکی است. ارگان‌های درون بدن وی در مکانی اشتباه قرار داشته و ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

اخیرا خبر رسیده پیرزن ۹۹ ساله‌ای اهل شهر اورگون واقع در ایالات متحده فوت شد. ماجرا اینجاست او هرگز نفهمید جزو موارد نادر پزشکی است. ارگان‌های درون بدن وی در مکانی اشتباه قرار داشته و پیرزن هیچوقت در طول زندگی‌اش به این نکته پی نبرده بود.

این پیرزن کمی پیش از مرگ، بدنش را به دانشگاه علوم پزشکی اورگون اهدا کرد. پس از فوت، بر اساس جلسات متعدد کالبدشکافی، استاد و شاگردانش متوجه این نکته حیرت‌انگیز شدند که بدن این پیرزن طبیعی نیست. دکتر «کم واکر»، دانشیار رشته آناتومی دانشگاه علوم و بهداشت شهر اورگون در بخشی از ارائه‌اش در انجمن آناتومیست‌های امریکا، پرونده این پیرزن را ارائه کرد. دکتر واکر با کسب اجازه از خانواده مرحوم، نام پیرزن را افشا کرد: رز مری بنتلی.

وضعیت نادری که بنتلی داشته یک اختلال مادرزادی به نام situs inversus with levocardia است که ارگان‌های داخلی بدن به جز استقرار صحیح قلب، به صورت قرینه وضعیت آناتومیکی بدن قرار می‌گیرند. به عبارتی ساده‌تر هر آنچه در سمت راست بدن قرار دارد، در بدن این زن در سمت چپ استقرار یافته بود.

آناتومی

ناهنجاری سیتوس اینورسوس با استقرار صحیح قلب در هر ۲۲ هزار تولد، تنها در یک نفر مشاهده می‌شود. نکته جالب و حائز اهمیت در این موضوع است چرا این زن نزدیک به یک قرن به خوبی و خوشی زندگی کرد. دکتر واکر بیان می‌کند از آنجایی که قلب در جای صحیح خود در میان‌سینه قرار گرفته و سایر ارگان‌ها موقعیت قرینه پیدا کرده‌اند، پس عروق خونی نیز باید مسیر متفاوتی در پیش می‌گرفتند و بر این اساس بنتلی می‌بایست از مشکلات عدیده قلب عروقی رنج می‌برد. در صورتیکه این اتفاق رخ نداد.

بر اساس نتایج یک پژوهش به نسبت قدیمی و مستند، تنها ۵ الی ۱۳ درصد از مبتلایان به این ناهنجاری قادر هستند به زندگی خود به صورت روتین ادامه دهند.

بر اساس تخمین‌های واکر، از هر ۵۰ میلیون نفر تنها یک فرد ممکن است با این ناهنجاری تا ۱۰۰ سالگی عمر کند. بنتلی در طول زندگی‌اش از هیچ بیماری مزمن به جز آرتریت (التهاب استخوانی) شکایتی نداشت. بر اساس ابراز بی‌اطلاعی خانواده بنتلی نسبت به کشف این ناهنجاری مادرزای به نظر می‌رسد رز مری روحش نیز از این مشکل مادرزادی‌اش خبر نداشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • hadidez
    hadidez | ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

    قطعا اگه بهش خبر میدادن فوقش 5 سال بعدش زنده بود ...

    • نیما_ماندگار_آتشگاه75
      نیما_ماندگار_آتشگاه75 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

      آناتومی بدن منم مثه این خانم برعکسه هیچ مشکلی هم ندارم واسه سونوگرافی کبد رفته بودم طرف کبدمو پیدا نمیکرد واسه اسکن ریه هم رفته بودم بخاطر قلبم که راست سینم بوده پرستار فک میکرد سرطان دارم فک میکرد لکه ست تو ریه سمت راستم

مطالب پیشنهادی