آموزش برنامه ریزی روزانه و ترفندهای پایبند بودن به آن

آموزش برنامه ریزی روزانه و ترفندهای پایبند بودن به آن

عادت‌ها در زندگی بشر بسیار موثر و قدرتمند هستند اما شکل‌گیری آنها چندان آسان نیست؛ مخصوصا ساخت یک عادت خوب به تمرین و تلاش مضاعفی نیاز دارد. لازمه ساخت عادات مثبت در زندگی داشتن برنامه‌ریزی روزانه است. شما به مرور و بر اساس یک برنامه مدون و ثابت می‌توانید به خود بیاموزید که چگونه کارآمد باشید و عادت‌های منفی را کنار بگذارید.

تهیه و تنظیم یک برنامه روزانه به کمی هنر و زیرکی نیاز دارد. بر اساس دانش و زیرکی خود می‌توانید تعیین کنید چه مسایلی بیشتر از بقیه اهمیت و اولویت دارند و این در حالیست که با هنر خود می‌توان زمان انجام آنها را مشخص کنید.

برای اینکه با ترفندهای برنامه‌ریزی روزانه آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

فهرست تهیه کنید

اولین قدم برای برنامه‌ریزی روزانه این است که شما تمام مسایلی که در طول یک روز انجام می‌دهید از مسایل کاری گرفته تا مسایل شخصی را بنویسید. نگران این نباشید که این فهرست را چگونه می‌توانید سر و سامان بدهید. این را بدانید که این نگرانی فقط یک تله ذهنی است و شما را به سمت انجام ندادن و تلاش نکردن سوق می‌دهد. از این دام دوری کنید. ۳۰ دقیقه به خود فرصت دهید و تمامی مسایل روزانه خود را در یک دفتر یادداشت کنید؛ کارهایی که باید انجامشان دهید.

اگر فکر می‌کنید که به یاد آوردن تمامی کارهای روزانه برایتان سخت است و ممکن است برخی از آنها را از قلم بیندازید، دفتر خود را همه جا همراهتان داشته باشید تا به محض اینکه موردی یادتان آمد آن را بنویسید. حتی شاید بهتر باشد در اپلیکیشن نوت موبایل خود این کار را انجام دهید تا همیشه و هر لحظه در دسترستان باشد.

یکی از ترفندها برای یادداشت کردن همه امور روزانه این است که یک روز را کامل به نوشتن اختصاص دهید. یعنی چه؟ یعنی از خواب که بیدار می‌شوید هر کار کوچک و بزرگی که می‌کنید را بنویسید؛ از شستن دست و صورت گرفته تا مسواک زدن، صبحانه خوردن، لباس پوشیدن و …. هیچ مورد کوچکی را از قلم نیندازید. در ادامه توضیح خواهیم داد که نوشتن این مسایل روتین به چه دردی می‌خوردند.

یک روز زندگی خود را ساختاربندی کنید

افرادی که صبح بسیار زود از خواب بیدار می‌شوند عموما عادت دارند که کارهای مهم زندگی‌شان را در همان ساعات ابتدایی روز انجام دهند. درست برعکس آنها افرادی هستند که شب‌زنده‌دار هستند و عادت دارند در ساعات پایانی شب به انجام کارها رسیدگی کنند زیرا در آن ساعات انرژی و حوصله بیشتری دارند.

صبح‌: صبح‌ها اغلب شامل بیرون رفتن از خانه می‌شود که چالش‌های خود را نیز بدنبال دارد. تمامی کارهایی که باید در صبح و قبل از ظهر انجام دهید را در گروه صبح دسته‌بندی کنید. از غذا دادن به حیوان خانگی گرفته تا آماده کردن وسایل ناهار یا انجام فعالیت‌های ورزشی. هر چیزی که به زندگی شخصی شما مربوط است و لازم است در ابتدای روز انجام شود را در لیست صبح‌ها بنویسید.

همچنین صبح‌ها را برای اتخاذ تصمیمات بزرگ و مهم اختصاص دهید. اصطلاحا می‌گویند قورباغه را صبح‌ها قورت دهید. وقتی کارهای سخت‌تر را در ابتدای روز انجام می‌دهید تلاش کمتری خواهید کرد زیرا ذهن و مغز آمادگی بیشتری برای انجام آنها دارند.

ظهر: ظهر زمان تقریبا بدی است زیرا انرژی شما کاهش یافته و تقریبا حالت خستگی و خواب‌آلودگی دارید. به همین خاطر بهتر است کارهایی که به قدرت فکر زیادی نیاز ندارند را برای این تایم از روز بگذارید. مثلا پاسخ دادن به ایمیل‌ها یا پیام‌های کاری، تنظیم کردن قرارهای ملاقات، پیام دادن به همکاران یا سر و سامان دادن به امور اداری.

اگر کار شما به گونه‌ای است که این ساعت از روز در خانه هستید، می‌توانید ساعات ظهر را به تمیز کردن خانه، خالی کردن ماشین ظرفشویی یا شستن دستشویی اختصاص دهید.
به طور کلی، انجام کارهای ساده و بدون نیاز به فکر را به ساعات میانی روز موکول کنید.

غروب و شب:  بهترین وقت برای برنامه‌ریزی روز آینده است. در ساعات عصرگاهی می‌توانید لباس‌های روز بعد خود را آماده و اتو کنید، ناهار فردایتان را آماده کنید و اتاق خود را از هرگونه به هم ریختگی تمیز کنید.

برنامه‌ریزی روزانه اختصاصی

در بالا یادآور شدیم که یک روز خود را به سه دسته صبح و ظهر و شب تقسیم کنید و گفتیم چگونه بر اساس حالت‌های روحی و میزان انرژی خود در هر کدام از این اوقات چه کارهایی را انجام دهید. صبح‌ بهترین زمان برای تصمیمات مهم زندگی است، میانه روز برای کارهای معمولی و شب‌، زمان برنامه‌ریزی برای روز آینده.

با آگاهی از این موارد بهتر است هر کدام از این بخش‌ها را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و یک برنامه روزانه‌ی اختصاصی برای خود داشته باشید.

به طور مثال مثل برنامه زیر می‌توانید همه جزئیات یک روز زندگی خود را بنویسید:

  • ۶ صبح: بیدار شدن از خواب، مسواک زدن دندان‌ها و دوش گرفتن
  • ۶:۳۰: صرف صبحانه
  • ۷: ترک خانه
  • ۷:۴۵ رسیدن به محل کار

شاید در نگاه اول به نظر برسد که این برنامه خیلی جزئی و کسل‌کننده است. اما اینها کارهایی است که هر کدام از ما در روز انجام می‌دهیم. به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا زمانی که این رفتارها به یک عادت همیشگی و ثابت تبدیل شوند، نوشتن و پایبند بودن به آن را تکرار کنید.

برنامه‌ریزی برای رویدادهای ناخواسته و ناگهانی

این را در نظر داشته باشید که زندگی همیشه به یک منوال پیش نمی‌رود و ممکن است در طول روز اتفاق‌هایی برای انسان روی دهد و نظم زندگی را به هم بزند. بنابراین خود را برای این رویدادها آماده کنید و همیشه زمانی را برای قرارهای ناگهانی یا کارهای از پیش تعیین نشده اختصاص دهید.

برنامه‌ریزی جدید زندگی خود را تست کنید

برای اینکه بدانید آیا برنامه‌ریزی روزانه جدیدی که برای زندگی در نظر گرفته‌اید واقعا کارایی دارد یا خیر، توصیه می‌کنیم دست‌کم ۳۰ روز آن را ادامه دهید. سپس احساس خود نسبت به آن را محک بزنید. آیا انجام دادن کارها روی یک ساعت مشخص برایتان جالب و شدنی است؟ آیا لازم است موردی را تغییر دهید؟

منبع: thespruce
یک نظر

ورود