ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسخه آزمایشی فایرفاکس برای لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 با پردازنده ARM منتشر شد

سال گذشته اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های ARM روانه بازار شدند؛ لپ‌تاپ‌هایی که به چیپست اسنپدراگون مجهز هستند، از اپلیکیشن‌های دسکتاپ معمولی پشتیبانی می‌کنند و با وجود قدرت کمترشان نسبت به پردازنده‌های x86 اما به‌خاطر ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

سال گذشته اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های ARM روانه بازار شدند؛ لپ‌تاپ‌هایی که به چیپست اسنپدراگون مجهز هستند، از اپلیکیشن‌های دسکتاپ معمولی پشتیبانی می‌کنند و با وجود قدرت کمترشان نسبت به پردازنده‌های x86 اما به‌خاطر مصرف کمتر باتری می‌توانند گزینه مناسبی برای کارهای روزمره باشند.

به‌تازگی موزیلا یک نسخه آزمایشی از مرورگر فایرفاکس را روی لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ با پردازنده ARM منتشر کرده که با بهینه‌سازی‌های انجام شده، می‌تواند عمر باتری دستگاه را افزایش بدهد. این لپ‌تاپ‌ها هنوز فراگیر نشده‌اند و پیشبینی‌ها نشان می‌دهند باید تا سال ۲۰۲۰ صبر کنیم ولی اگر دیوایسی با این مشخصات دارید و می‌خواهید بتا فایرفاکس جدید را تجربه کنید، به‌ وب‌سایت موزیلا بروید.

البته موزیلا تنها شرکتی نیست که به‌دنبال انتشار مرورگر بهینه‌شده خود برای پردازنده‌های ARM است. سال پیش گزارشاتی منتشر شد که نشان می‌داد مایکروسافت و گوگل نیز در همکاری با یکدیگر، روی نسخه ARM کروم برای ویندوز ۱۰ فعالیت می‌کنند. هنوز تاریخ انتشار این نسخه مشخص نیست اما با توجه به اینکه یکی از توسعه‌دهندگان توانسته این نسخه را تست کند، نباید خیلی منتظر آن باشیم.

لپ تاپ ARM

خود مایکروسافت نیز به تازگی پیش‌نمایشی از مرورگر اِج (Edge) را منتشر کرده که اگرچه فعلا برای ویندوز ۱۰ در دسترس است اما در آینده شاهد انتشار آن روی مک و لپ‌تاپ‌های ARM ویندوز ۱۰ هم خواهیم بود. در این نسخه اِج برپایه موتور متن-باز «کرومیوم» برنامه‌نویسی شده و بازخوردهای اولیه از تغییرات مثبت این تغییر مرورگر مایکروسافت خبر می‌دهند.

بد نیست بدانید آخرین گزارشات نشان می‌دهند که مرورگر کروم با ۷۲.۴۵ درصد بیشترین سهم در بازار مرورگرهای دسکتاپ را دارد. فایرفاکس با ۹ درصد، اینترنت اکسپلورر با ۵.۴ درصد، سافاری با ۵ درصد و اِج با ۴.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

    عالی دنت گرم

مطالب پیشنهادی