ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هنر هوش مصنوعی
تکنولوژی

هوش مصنوعی با بقایای کامپیوتر طراحش مجسمه می‌سازد

هنر هوش مصنوعی یا AI art به یکی از تازه‌ترین مسائل مطرح در هنر مدرن بدل شده و مزایده‌های بزرگ یا سمینار‌های جالبی درباره‌ی آن برگزار می‌شود. در این میان پدیده‌ی جالب دیگری ظهور کرده؛ هوش مصنوعی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۵

هنر هوش مصنوعی یا AI art به یکی از تازه‌ترین مسائل مطرح در هنر مدرن بدل شده و مزایده‌های بزرگ یا سمینار‌های جالبی درباره‌ی آن برگزار می‌شود. در این میان پدیده‌ی جالب دیگری ظهور کرده؛ هوش مصنوعی با بقایای کامپیوتر طراحش مجسمه می‌سازد.

 

در حالی که منتقدان هنر، با در نظر گرفتن تعریف هنر و خلاقیت نمی‌توانند هنر هوش مصنوعی یا AI art را در دسته‌ بندی کلاسیک هنر جای دهند، این هوش مصنوعی با تولید مجسمه‌هایی زیبا از بقایای کامپیوتر طراحش نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

این مجسمه و سیستم هوش مصنوعی بکار رفته برای تولید آن در واقع با تلاش هنرمند نیویورکی یعنی بن اسنل (Ben Snell) ساخته شده و اکنون برای مزایده در خانه‌ی حراج فیلیپس لندن قرار گرفته است.

هنر هوش مصنوعی

این مسجمه در واقع سومین اثری هنری حراجی‌ است که توسط هوش مصنوعی ساخته شده و در دسته بندی AI art یا هنر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد؛ شش ماه پیش یک نقاشی پرتره که توسط هوش مصنوعی کشیده شده بود، فروخته شده و ماه قبل نیز چیدمانی ویدیویی (ویدیو اینستالیشن) از هنر هوش مصنوعی در حراجی Sotheby به مزایده گذاشته شده است.

این هوش مصنوعی با بررسی دیتای ۱۰۰۰ مجسمه کلاسیک (که شامل آثار فوق العاده‌ای همچون دیسک‌پران و مجسمه داوود میکانژ می‌شود) موفق شده اثر جدید اسنل یعنی Dio را تولید کند البته خود این هنرمند، دستکاری‌هایی در تنظمیات این الگوریتم‌ها انجام داده تا از نتیجه مطلوب اطمینان حاصل کند.

هنر هوش مصنوعی

به همین دلیل است که اسنل خود را هنرمند سازنده‌ی این مجسمه می‌داند. او به گفته‌ی خودش از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تولید یک اثر هنری استفاده کرده و بدین شکل تنها از تکنیک جدیدی برای خلق هنر بهره برده.

نکته جالب در ساخت این اثر این است که اسنل پس از آنکه، پروسه طراحی و تولید مدل سه بعدی Dio پایان یافته، کامپیوتر را باز کرده و تمامی اجزای سازنده‌ی آن نظیر کارت گرافیک، مادربورد، هارد و حتی فن آن را تبدیل به پودر کرده تا از آن پودر برای پرینت سه بعدی این مجسمه استفاده کند.

هنر هوش مصنوعی

البته هنوز میان کارشناسان بحثی اساسی در زمینه هنر هوش مصنوعی وجود دارد چرا که برخی باور دارند به هوش مصنوعی بیش از حد اعتبار داده می‌شود و نمی‌توان کنار عبارت هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی (به علت تعریفشان) کلمه هنر را ذکر کرد.

از سوی دیگر بعضی از کارشناسان عقیده دارند، انسان هوش مصنوعی و الگوریتم‌های آن را ساخته. بدین شکل یادگیری ماشینی می‌تواند چندین سال تلاش بیهوه یک سازنده برای خلق یک اثر جدید را طی چند ثانیه پشت سر بگذارد و یک نمونه‌ی منحصر بفرد تولید کند.

نظر شما چیست؟ آیا کلمه‌ی هنر هوش مصنوعی اصلاً معنا می‌دهد؟ آیا هوش مصنوعی سازنده‌ی این اثر به شمار می‌رود؟ یا اینکه اسنل تنها با این تکنیک سعی داشته خود و اثرش را مشهور کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی