ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لقاح آزمایشگاهی
علمی

تولد نوزادی در یونان با سه والد

پزشکان یونانی و اسپانیایی از تولد نوزاد کاملا سالمی خبر داده اند که رویان آن با استفاده از مواد ژنتیکی سه والد شکل گرفته است. هویت این نوزاد که ۲.۹ کیلوگرم دارد، فاش نشده اما ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۴

پزشکان یونانی و اسپانیایی از تولد نوزاد کاملا سالمی خبر داده اند که رویان آن با استفاده از مواد ژنتیکی سه والد شکل گرفته است.

هویت این نوزاد که ۲.۹ کیلوگرم دارد، فاش نشده اما پزشکان تولد او را نوید بخش کمک به زوج هایی می دانند که از مشکلات میتوکندری رنج می برند.

در شکل گیری رویان این نوزاد یکی از زیرشاخه های لقاح آزمایشگاهی (IVF) بکار برده شده که در آمریکا غیرقانونی است اما در برخی کشورهای دیگر برای کمک به زوج های نابارور استفاده می شود. در این فرایند علاوه بر اسپرم پدر و تخمک مادر، از تخمک یک اهدا کننده دیگر نیز استفاده می شود. لقاح آزمایشگاهی

پزشکان یونانی برای شکل گیری این نوزاد ابتدا DNA میتوکندری را که به عنوان نیروگاه سلول شناخته می شود، از تخمک مادر جدا کرده و با DNA سالم اهدا کننده جایگزین کرده اند. در این مورد مادر نوزاد نابارور بوده و به روش های IVF دیگر نیز پاسخ نداده است.

این روش لقاح آزمایشگاهی خطر انتقال مشکلات میتوکندری به کودک را کاهش داده و احتمال مرگ وی بر اثر کاهش ضربان قلب را تا حد زیادی از بین می برد. با این وجود برخی متخصصان هشدار داده اند که این روش می تواند روی ژن های نسل های بعدی اثرات منفی بر جای گذاشته یا به تولد نوزادان مهندسی شده منجر شود.

پیشتر کمپانی Genomic Prediction مدعی شده بود که با استفاده از روشی خاص می‌توان جنین‌هایی که ناتوانی ذهنی یا سندرم داون و پاتو دارند را شناسایی نمود و در آینده نوزادانی با ژن سفارشی شده را به دنیا آورد.

متخصصان پشت پرده این مطالعه که شامل انستیتوی زندگی آتن و کمپانی تحقیقاتی Embryotools اسپانیا می شود، برای دستیابی به این موفقیت پنج سال مطالعه و تحقیق را پشت سر گذاشته اند. به باور آنها این روش می تواند رویای هزاران زوج برای بچه دار شدن را محقق سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Sakaei
    Sakaei | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

    الله اکبر دین خدا به لرزش افتاد ?

    • Kachool
      Kachool | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

      تو چه میدونی پچه دار نشدن یعنی چی که همه چیزو به دین رابط میدی

      • yosof
        yosof | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

        داره بخیال خام خودش دین رو مسخره میکنه.حرفش کنایه بود نه واقعی

        • Amin M
          Amin M | ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

          چه عجب اومدی کسی نبود بهش منفی بدیم جزمولوی

مطالب پیشنهادی