قوانین تازه کپی رایت در اروپا که ماه گذشته موافقت پارلمان این قاره را دریافت کردند حالا با کسب موافقت از کشورهای عضو آخرین مانع پیش روی خود را برای اجرایی شدن را کنار زدند. به لطف تصمیمات جدید، قانون کپی رایت اروپا که قبلا تصویب شده برای عصر دیجیتال بهینه سازی می گردد و براساس آن پلتفرم های اینترنتی از این پس بابت محتوایی که در وبسایت های خود آپلود می کنند مسئول شناخته می شوند.

مجموعا ۱۹ عضور شورای اروپا شامل فرانسه و آلمان به نفع قانون کپی رایت رای دادند و کشورهایی نظیر ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، فنلاند و سوئد با آن مخالفت کردند در حالی که بلژیک، استونی و اسلوونی به این قوانین رای ممتنع دادند که البته در نهایت راه به جایی نبردند و این قانون تصویب شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا حالا ۲۴ ماه زمان دارند تا دستورالعمل تازه را به قوانین ملی خود اضافه نمایند.

قانون کپی رایت اروپا

براساس قوانین جدید، شرکت هایی نظیر یوتوب، فیسبوک و اینستاگرام ملزم می شوند که مجوز آثار دارای کپی رایت را از دارندگان امتیاز کسب کنند و سپس اقدام به انتشار این آثار نمایند. آنها همچنین موظف می شوند که با استفاده از ابزارهایی نظیر فیلترها نسبت به کپی رایت نداشتن محتواهای کاربران اطمینان حاصل کنند.

با این حال اما منتقدانی نظیر گوگل نگران هستند که با افزایش درخواست ها برای حذف محتواهای دارای حق کپی، فضای مجازی از کاربران خالی و به شهر ارواح تبدیل گردد. در عین حال اما حامیان حفظ حقوق کپی هشدار داده اند که سانسور ناشی از اجرایی شدن این قانون می تواند به مثابه خط پایانی برای اشکال منحصربفرد ابراز عقیده آنلاین باشد که از فایل های گیف گرفته تا مم ها را شامل می شود.