ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبیه‌ساز سیستم عامل
نرم افزار و اپلیکیشن

برای دوستداران نوستالژی؛ ۸ سایت که سیستم‌ های عامل کلاسیک را شبیه‌ سازی می‌ کنند

همه ما سیستم‌های عامل پیشرفته و مدرن امروزی را دوست داریم. اما بازگشت به گذشته و کار با سیستم‌های عامل قدیمی هم می‌تواند کار نوستالژیک و مفرحی باشد؛ این که ببینیم سیستم‌ عامل‌های ابتدایی چه ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

همه ما سیستم‌های عامل پیشرفته و مدرن امروزی را دوست داریم. اما بازگشت به گذشته و کار با سیستم‌های عامل قدیمی هم می‌تواند کار نوستالژیک و مفرحی باشد؛ این که ببینیم سیستم‌ عامل‌های ابتدایی چه مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را تا چیزی که امروز هستند، طی کرده‌اند.

اگر چه دسترسی به نسخه اریجینال سیستم‌های عامل قدیمی کار خیلی آسانی نیست، اما خوشبختانه وب اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توانند به آسانی یک کلیک این امکان را برایتان فراهم کنند. در مقاله پیش رو به هشت مورد از آن‌ها می‌پردازیم که سیستم عامل‌های کلاسیک را برایتان شبیه‌سازی می‌کنند.

1) ویندوز 95

شبیه‌ساز سیستم عامل

آگوست 1995 تاریخ تولد آن بود، به همین خاطر نامش را ویندوز 95 گذاشتند.

ویندوز 95 بن‌مایه و اساس ویندوزهای مدرن امروزی است؛ سیستم عاملی که منوی استارت و تسکبار برای اولین بار در آن معرفی شد و نخستین ویندوزی بود که برای دسترسی به فایل و دیسک به MS-DOS تکیه نداشت.

شبیه‌سازی که به شما معرفی می‌کنیم، ویندوز 95 OSR2 را اجرا می‌کند. این نسخه پشتیبانی یو اس بی ندارد و با پردازنده‌های پنتیوم به مشکل بر می‌خورد. اما برای استفاده معمولی در مرورگر با آن به مشکلات جدی بر نمی‌خورید.

از گوشه بالا و سمت راست، گزینه‌ای برای ورود به حالت تمام صفحه در اختیارتان قرار گرفته و ضمنا امکان فعال/غیر فعال کردن ماوس را هم دارید. هنگام کار هم توجه داشته باشید که با یک سیستم عامل تحت مرورگر مواجهید، بنابراین تغییراتی که اعمال می‌کنید امکان ذخیره‌سازی ندارند.

ورود به شبیه‌ساز ویندوز 95 

2) مکینتاش کلاسیک

شبیه‌ساز سیستم عامل

اپل نخستین کامپیوتر مکینتاش خود را در سال 1984 روانه بازار کرد؛ دستگاهی انقلابی که نخستین رایانه شخصی با رابط کاربری گرافیکی محسوب می‌شد که به تولید انبوه می‌رسید. شبیه‌ساز مکینتاشی که پیش روی شماست، نسخه 7.0.1 سیستم عامل را اجرا می‌کند که سه اپلیکیشن MacPaint، MacDraw و Kid Pix را می‌توانید در آن تجربه کنید.

بر خلاف شبیه‌ساز ویندوز 95، شبیه‌ساز مکینتاش منابع سخت‌افزاری بسیار کمی مصرف می‌کند بنابراین سرعت بالاتری حین کار با آن را تجربه می‌کنید.

ورود به شبیه‌ساز مکینتاش کلاسیک 

3) مکینتاش پلاس

شبیه‌ساز سیستم عامل

دو سال پس از معرفی رسمی اولین مکینتاش، اپل دومین رایانه را هم به بازار عرضه کرد: مکینتاش پلاس.

این کامپیوتر در سال 1986، حدود 2600 دلار قیمت داشت؛ این یعنی گرانی محصولات اپل پدیده چندان جدیدی نیست و ریشه‌ای تاریخی دارد! این رایانه کلاسیک با «یک مگابایت» رم روانه بازار شد و می‌توانستید این مقدار را به 4 مگابایت هم ارتقاء بدهید.

شبیه‌ساز مکینتاش پلاس نسبت به مکینتاش، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بیشتری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به Risk، Cannon Fodder و Shufflepuck اشاره کرد. توصیه می‌کنیم تجربه آن را از دست ندهید.

ورود به شبیه‌ساز مکینتاش پلاس 

4) ویندوز 3.1

شبیه‌ساز سیستم عامل

ویندوز 3.1 در آوریل 1992 منتشر شد و توانست به سرعت جایگزین ویندوز 3.0 اریجینال شود.

با وجود آنکه این نسخه صرفا ویرایشی از ویندوز 3.0 به شمار می‌رفت، اما تغییرات بسیار گسترده‌ای را برای کاربران سیستم عامل به ارمغان آورد. معرفی سیستم فونت TrueType یکی از آن‌ها بود که دسکتاپ را به یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های نشر اطلاعات و اسناد بدل کرد. ضمنا در این نسخه بود که سه فونت Arial، Courier New و Times New Roman برای اولین بار معرفی شدند.

اما از دیگر ویژگی‌های این ویندوز کلاسیک هم می‌توان به درگ و دراپ آیکن‌ها، پشتیبانی از ماوس در نرم‌افزارهای داس و اپلیکیشن Program Manager اشاره کرد که در زمان خود بسیار جالب و هیجان‌انگیز بودند. جالب است بدانید که پشتیبانی از ویندوز 3.1 تا سال 2008 ادامه پیدا کرد.

شبیه‌ساز ویندوز 3.1 نسبت به سایر شبیه‌سازهایی که تا الان معرفی کردیم، امکانات بیشتری دارد. می‌توانید در آن نسخه‌های کلاسیک Minesweeper و Solitaire را بازی کنید، به نرم‌افزارهای Write و Paintbrush دسترسی داشته باشید و حتی به تنظیمات کنترل پنل هم وارد شوید.

ورود به شبیه‌ساز ویندوز 3.1

5) آمیگا OS 1.2

شبیه‌ساز سیستم عامل

سیستم عامل AmigaOS نخستین بار در رایانه کومودور آمیگا 500 رویت شد؛ کامپیوتری که در نمایشگاه CES 1987 برای نخستین بار از آن پرده‌برداری شد و به خاطر قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش در اجرای بازی‌های ویدیویی به محبوبیت رسید.

کومودور آمیگا 500 زادگاه عناوین خاطره‌انگیزی مثل The Secret of Monkey Island، Lemmings، Elite و Sensible Soccer بود که همگی در دنیا به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند.

رایانه آمیگا 500 دارای یک نمایشگر 32 رنگه با رزولوشن 320x200 پیکسل (و مدل 640x400 پیکسل) بود و از 512 «کیلوبایت» رم بهره می‌برد. اگر می‌خواهید با آمیگای دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید، هرگز تجربه شبیه‌ساز آن را از دست ندهید.

ورود به شبیه‌ساز آمیگا 

6) PC DOS 5

شبیه‌ساز سیستم عامل

درست زمانی که اپل و کومودور با رایانه‌های مکینتاش و آمیگا در حال تصاحب بازار رایانه‌های خانگی بودند، IBM با رایانه دسکتاپ خود پا به میدان نبرد گذاشت.

نخستین رایانه IBM در سال 1981 وارد بازار شد، اما شبیه‌سازی که به شما معرفی می‌کنیم آپدیت سال 1986 سیستم عامل و رایانه IBM PC XT 286 را شبیه‌سازی می‌کند. این رایانه از 640 کیلوبایت رم بهره می‌برد، 20 مگابایت فضای ذخیره‌سازی داشت و از پردازنده‌ای شش مگاهرتزی به عنوان قلب تپنده بهره می‌گرفت.

سیستم عامل PC DOS 5 در سال 1991 عرضه شد و بازی‌های کلاسیکی مثل Wolfenstein 3D، اولین نسخه بازی Civilization و Monkey Island را می‌توانستید روی آن تجربه کنید.

ورود به شبیه‌ساز PC DOS 5 

7) Mac OS X 10.7

شبیه‌ساز سیستم عامل

مک او اس 10.7 (که با مک او اس Lion هم شناخته می‌شود) مدرن‌ترین سیستم عامل مقاله ماست که در جولای 2011 به دست مصرف‌کنندگان رسید.

Lion درست مثل ویندوز 95، در زمان خود محصولی انقلابی به شمار می‌رفت که بسیاری از سرویس‌ها و قابلیت‌های محبوب آی‌دیوایس‌ها بر بستر آن متولد شدند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توانیم به AirDrop، اپلیکیشن لانچر و فیس‌تایم اشاره کنیم.

شبیه‌سازی که پیش روی شماست، فقط یک بازسازی CSS از مک او اس 10.7 به شمار می‌آید. بنابراین فقط به پوسته ظاهری مک دسترسی دارید و صرفا می‌توانید تصوری از شکل و شمایل این سیستم عامل قدیمی داشته باشید.

ورود به شبیه‌ساز مک او اس Lion 

8) ویندوز 1.01

شبیه‌ساز سیستم عامل

ویندوز 1.01 در نوامبر 1985 منتشر شد و نخستین سیستم عامل در دسترس عموم بیل گیتس به شمار می‌آمد.

این سیستم عامل در اصل یک فرانت اند گرافیکی برای MS-DOS به شمار می‌آید، بنابراین مثل یک برنامه داس اجرا می‌شود. اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید با آن اجرا کنید شامل ماشین حساب، تقویم، ساعت، نوت‌پد، پینت، Reversi، ترمینال و رایت می‌شوند که همگی در شبیه‌ساز قابل دسترسی‌اند.

جالب است بدانید که ویندوز 1.01 نخستین ویندوزی بود که برای کارت گرافیکی، ماوس، کیبورد و پرینتر درایورهای اختصاصی داشت.

ورود به شبیه‌ساز ویندوز 1.01

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی