ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین نوزاد از رحم پیوندی با ربات متولد شد

دو سال پیش یک زن سوئدی تحت عمل حراجی پیوند رحم قرار گرفت که این عمل با استفاده از یک ربات، صورت پذیرفته بود. حال گزارش شده که این خانم اولین فرزند خود را به ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

دو سال پیش یک زن سوئدی تحت عمل حراجی پیوند رحم قرار گرفت که این عمل با استفاده از یک ربات، صورت پذیرفته بود. حال گزارش شده که این خانم اولین فرزند خود را به دنیا آورده است. کارشناسان باور دارند این اتفاق جزو معجزه‌های پزشکی است چرا که اولین بار است یک بیمار با رحم پیوندی پس از عمل پیوند رحم رباتیک، فرزندی به دنیا می‌‌آورد.

رحم پیوندی

مهرماه سال ۱۳۹۶، در آکادمی بیمارستان Sahlgrenska دانشگاه گوتنبرگ، با کمک ربات‌های دستیار، عمل لاپاراسکوپی برای پیوند رحم یک بیمار صورت پذیرفت.

در این عمل جراحی، برشی یک سانتیمتری روی شکم ایجاد شد تا بدین شکل بازوهای رباتیک وارد شکم شوند و جراحان با کمک آنها، عملیات بدون نقص پیوند را اجرا کنند.

رحم پیوندی

در این عملیات، دو جراح حاذق با استفاده از کنترلر‌های مخصوص، هدایت دو بازوی رباتیک را بر عهده گرفتند و موفق شدند تمامی عملیات لازم را به کمک دوربین‌های روی این بازوها و تصویر سه بعدی پایین شکم انجام دهند.

در پایان این عمل نیز شکاف دیگری ایجاد شد تا رحم قبلی از بدن خارج شود و عضو جایگزین از همین محل وارد شکم گردد.

رحم پیوندی

محققان معتقدند این روش یعنی جراحی با حفره کلیدی (key-hole surgery) یا همان لاپاراسکوپی زمان بهبود و ریکاوری سریعتری نسبت به جراحی سنتی دارد و به همین دلیل است که چندین سال است که از آن برای جراحی زانو و عضلات ورزشکاران استفاده می‌شود.

ده ماه پس از این عمل جراحی، یک جنین IVF داخل این رحم کار گذاشته شد و حال نوزاد به دنیا آمده است. کارشناسان باور دارند این اتفاق می‌تواند یک شگفتی در دنیای پزشکی به شمار رود چرا که اولین باری است یک بیمار پس از عمل پیوند رحم رباتیک، فرزندی به دنیا می‌‌آورد.

رحم پیوندی

البته تا به حال ۱۵ نوزاد از رحم پیوندی به دنیا آمده‌اند اما هیچکدام از آن ۱۵ بیمار، عمل لاپاراسکوپی با کمک بازوی رباتیک انجام نداده بودند. این اتفاق در واقع کارآمدی بازوهای رباتیک در چنین عمل های جراحی را اثبات می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی