ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کیتی بومن

حمله ترول های اینترنتی به بانوی مشارکت کننده در پروژه ثبت تصویر سیاهچاله

کیتی بومن یکی از ۲۰۰ دانشمندی بود که در ثبت نخستین عکس واقعی از سیاهچاله ها مشارکت کرد. کیتی به عنوان یک زن، فارغ التحصیل MIT و دانشمند علوم رایانه که تنها ۲۹ سال دارد، ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

کیتی بومن یکی از ۲۰۰ دانشمندی بود که در ثبت نخستین عکس واقعی از سیاهچاله ها مشارکت کرد. کیتی به عنوان یک زن، فارغ التحصیل MIT و دانشمند علوم رایانه که تنها ۲۹ سال دارد، نقش یک الگو را در رشته های علوم و ریاضیات (که تحت سلطه مردان قرار دارد) برای زنان ایفا می کند.

بومن که به زودی به عنوان استادیار در دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا مشغول به کار می شود عضو تیمی بود که کدهای نرم افزاری مربوط به تحلیل دیتای افق رویداد را نوشته بود و در این پروژه نقش پررنگی را ایفا کرد.

نقش این خانم در ثبت نخستین تصویر واقعی از سیاهچاله ها به شدت در توییتر مورد توجه قرار گرفت و اکانت رسمی آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی MIT تصویری از وی را در کنار مارگارت همیلتون دانشمند علوم رایانه MIT در سال ۱۹۶۹ توییت کرد که در نوشتن کدهای نرم افزاری برای برنامه آپولوی ناسا نقش داشت.

با این حال اما طولی نکشید که افرادی در فضای مجازی، در تلاش برای تخریب وجهه خانم بومن بر آمدند و با انتشار پست های ناعادلانه نقش وی در ثبت این تصویر را زیر سوال بردند.

برای مثال فردی با ایجاد یک اکانت ساختگی در توییتر وانمود کرد که بومن است و در ادامه ترول های مجازی با انتشار توییت هایی از آن اکانت به انتقاد از بومن پرداختند. البته بعد از مشخص شدن ساختگی بودن آن حساب کاربری و انتقاد رسانه ها به انتشار این توییت ها، اکانت مذکور از توییتر حذف شد.

اما تنها توییتر نبود که آماج این اظهارات مملو از غرض نورزی قرار گرفت و پلتفرم های دیگر در فضای مجازی هم در کمتر زمانی پر شدند از ترول های مخالف خانم بومن.

کیتی بومن

برای مثال کافیت عبارت Katie Bouman را در توییتر سرچ کنید و آنگاه متوجه می شوید یکی از نتایج اصلی ویدیویی با عنوان «زنان ۶ درصد از کار را انجام می دهند اما ۱۰۰ درصد اعتبار آن را دریافت می کنند» است که همراه با تصویر سیاهچاله به نمایش در می آید.

ویدیوی دیگری که در صفحه نخست سرچ یوتوب نمایش داده می شود این عنوان را دارد: سلام من کیت بومن هستم؛ یک دروغگو!

در پلتفرم ردیت هم جامعه ای به نام MGTOW (کوتاه شده عبارت Men Going Their Own Way) شکل گرفته که مردان را از ایجاد روابط رمانتیک با زنان بر حذر می دارد و صفحه مربوط به آن در ردیت طی چند روز اخیر پر شده بود از سخنان انتقادی علیه بومن.

کیتی بومن

در رشته پیام هایی دیگر تصویری از بومن در زمان سخنرانی اش در دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا منتشر شد که به خواننده القا میکرد او در صدد کم اهمیت جلوه دادن تلاش های علمی دانشمندان دیگر است.

این عکس بومن را در مقابل یک اسلاید پاورپوینت با این عنوان نشان می داد: عکسبرداری از یک سیاهچاله با کمک تلسکوپ افق رویداد: کیتی بومن.

اما آنچه از نظر مخالفان این خانم دور ماند مقدمه سخنرانی او بود که در آن هرگونه ادعا مبنی بر کلیدی بودن نقش خود در پروژه را رد می کرد:

پیش از آنکه شروع کنم می خواهم تاکید کنم که این موفقیت حاصل تلاش تیمی بزرگ است. از همین ابتدا میخواهم مطمئن شوم که هرکسی می داند این تلاش تعداد بسیار زیادی از مردم طی سالیان گذشته است.

در سال ۲۰۱۶ نیز خانم بومن در برنامه تد سخنرانی کرد و در آن از ماهیت مشارکتی پروژه تصویربرداری از سیاهچاله گفت و آن را حاصل تلاش اخترشناسان، فیزیکدانان، ریاضیدانان و مهندسان دانست.

 

تماشا کنید: دانشمندان چگونه از سیاهچاله عکس گرفتند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

    خیلی یک طرفه داستان رو روایت کردین.داستان اینه که عکس این خانم تو تمام شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با این عنوان که ایشون طراح یک الگوریتمی بوده که بدون اون الگوریتم نمیشده عکس سیاهچاله رو گرفت و کلی استقبال شد از این روایت دروغ و این خانم از بین کل اون تیم معروف شد.بعدش یه سری ادم دیگه یه روایت دروغین دیگه ساختن و گفتن که یه اقایی از 900 هزار خط کد،850 هزارتاش رو نوشته و آدم اصلی اون بوده که اونم دروغ بود چون درسته که اون آقا 850 هزارخط کد نوشته ولی دلیل نمیشه از همش توی اون الگوریتم استفاده شده باشه و بگیم کار اصلی رو ایشون کرده.در نهایت چیزی که صددرصد واقعیت داره اینه که یک تیم زحمت‌کش پشت این قضیه بوده و همشون نقش داشتن و پررنگ کردن یک نفر توی این ماجرا کار غلطی بود و اون کسایی که این خانم رو خواستن بیش از حد بزرگ کنن و فراتر از تیم جلوه بدن در اصل به ضرر ایشون کار کردن و حالا یک موج منفی علیه این بنده خدا که خودش ادعایی نداشته ایجاد شده.مشابه 99 درصد کارای دیگه‌ای که فمینیسم مدرن انجام داده و در اصل به ضرر منتهی شده

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

    تا حالا اتفاقات علمی بزرگی رخ داده،مثل کشف ذره هیگز،یا امواج گرانشی،یا ماموریت نیوهورایزن و صدها اتفاق دیگ،ولی در هیچ کدوم یک نفر به عنوان قهرمان معرفی نشده بود و همیشه یک گروه به عنوان قهرمان شناخته میشد،وقتی عکس سیاهچاله منتشر شد و بلافاصله بعدش این خانوم معروف شد و یجورایی به عنوان همه کاره معرفی شد،جامعه مجازی اولین چیزی ک به فکرش رسید این بود ک کار فمنیست هاست،چون فمنیست ها هم خیلی حال بهم زن هستن سریع جبهه گیری علیه این خانوم شروع شد و طبیعیه

  • molavy
    molavy | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

    چقدر بی فرهنگ...

مطالب پیشنهادی