ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ارز ۴۲۰۰ ندهید، خودرو گران می‌ شود/ خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو ها

هیچ دلیل منطقی و توجیهی نمی‌تواند افزایش قیمت خودرو را تا این حد توجیه کرده و افکار عمومی را قانع کند که این افزایش قیمت، دلیل منطقی دارد؛ بنابراین بالا رفتن بی‌منطق قیمت نشان می‌دهد ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۹

هیچ دلیل منطقی و توجیهی نمی‌تواند افزایش قیمت خودرو را تا این حد توجیه کرده و افکار عمومی را قانع کند که این افزایش قیمت، دلیل منطقی دارد؛ بنابراین بالا رفتن بی‌منطق قیمت نشان می‌دهد که خلا در قانون وجود دارد. سال گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو ها و آزاد سازی قیمت خودرو بودیم، آن هم در شرایطی که بازار خودروی ایرانی در انحصار است. انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده‌است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. قیمت خودرو که پیش از آزادسازی هم شیب صعودی گرفته بود، در نهایت به آنجا رسید که قیمت‌ها حدود ١۰۰ ‌درصد رشد داشت و بارها بهای انواع خودروی داخلی حاشیه‌ساز شد. البته اشتهای خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو ها تمامی ندارد و معلوم نیست با حذف ارز ۴ هزار و ٢٠٠ تومانی دوباره آنها چه برنامه‌ای برای قیمت خودرو  پیاده کنند.افزایش قیمت خودرو به گفته فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو  آنها پیشنهادهای جالب دیگری هم برای دولت مطرح کرده‌اند که مثلا اگر صنعت خودرو تعطیل شود، سالانه دولت باید ١۵‌ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری بدهد. برای حفظ این صنعت نصف این مبلغ را به خودروسازان پرداخت کند یا برای ثابت ‌ماندن قیمت‌ها، قطعه سازها دیگر مالیات ندهند.
علیرغم اینکه پول زیادی از پیش فروش خودرو نصیب خودروسازان شد اما قطعه سازان هنوز در انتظار دریافت پول هستند؛ تعطیلی و بیکاری قطعه سازان به اهرم و ابزاری تبدیل شده است تا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو ها بوده و از مردم پول بیشتری دریافت کنند.
با این حال اینها تنها بخشی از درخواست‌های خودروسازان در هفته گذشته است که پارسال قیمت برخی از محصولات خود را تا دو برابر افزایش دادند. قیمت پراید از ٢٢‌میلیون تومان به ٣۶‌میلیون تومان و تیبا از ٢٩‌میلیون تومان به بالای ۴۰‌میلیون تومان و پژو ۴٠۵ از ۴٣‌میلیون تومان به ۶۵‌میلیون رسید، اما گویا افزایش قیمت خودرو در ایران تمامی ندارد. فربد زاوه که گفته‌های مطرح‌شده را به زورگویی در خودروسازی ایران تفسیر می‌کند، می‌گوید: «کاهش قدرت خرید خانوارها موجب شده که سهم خودرو از سبد معیشتی خانوار ها به حداقل ممکن برسد. شرایط اقتصادی مردم به قدری بد است که حتی اگر خودرو به قیمت ‌سال ٩۶ هم عرضه شود، باز هم مشتری زیادی را نخواهد داشت.»
او با اشاره به وعده خودروسازان مبنی بر تولید یک میلیون و 200‌هزار دستگاه خودرو در سال ٩٨، گفت: «در بهترین شرایط بازار تنها کشش خرید ٧۰۰‌هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت و حدود ۵٠٠ ‌هزار دستگاه خودروی روی دست خودروسازان باقی خواهد ماند.»
به گفته زاوه، به دلیل بالا بودن بهره در ایران طرح‌هایی همچنین فروش اقساطی و لیزینگ خودرو نمی‌تواند به رونق این بازار کمک کند و تجربه سال ٩٣ دوباره تکرار خواهد شد.» «‌سال گذشته تولید خودرو با وجود مشکلات، ٧٠ درصد افزایش یافت!» این خبر را در حالی به نقل از وزیر صنعت اعلام شده است که آمارها از کاهش حدود ۴٠‌ درصدی تولید خبر می‌دهد. بر اساس آماری که وزارت صنعت منتشر کرده، تولید خودرو در ‌سال ٩۶ حدود یک میلیون و ۵٣۴‌ هزار دستگاه بوده است اما میزان تولید خودرو در‌ سال گذشته در بهترین حالت یک میلیون دستگاه خواهد بود.  فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره  می‌گوید: «احتمال می‌رود که خبرنگار در انتشار این خبر دچار خطا شده، چرا که تولید خودرو در اسفند پارسال نسبت به ماه‌های قبلی که بسیار ناچیز بوده، رشد ٧٠ ‌درصدی داشته است.»
البته رضا رحمانی چندی پیش در همایش بزرگ قطعه‌سازی در رابطه با رشد تولید خودرو این‌گونه سخن گفته بود: «روزهای اول که به عنوان وزیر انتخاب شدم، صنعت خودرو و قطعه بسیار در معرض خطر بود. تولید روزانه سایپا ۴٠٠ و ایران‌خودرو ٨٠٠ دستگاه بود. خودروها ناقص تولید می‌شد، اما آخر اسفند تولید روزانه ۴‌هزار دستگاه شد و تولید چند برابر شد.»

توقف خودروها در پارکینگ خانه‌ها

هرچند که برخی سال ٩٨ را سالی توأم با رکود برای این صنعت خودروسازی و نبود مشتری برای خودرو های تولید داخل  پیش‌بینی می‌کنند، اما نگاهی به وضع فروش‌های فوری در ماه‌های پایانی ‌سال از جذابیت بالای خرید خودرو برای ایرانی‌ها حکایت می‌کند. فروش‌هایی فوری که تنها ١۶ تا ٢٠ ‌درصد تولیدات اسفند پارسال را به خود اختصاص داده بود، به اذعان کارشناسان رقم ناچیزی است که نمی‌توانست قیمت‌های نجومی در بازار را تا حد زیادی کنترل کند. زاوه در این باره می‌گوید:  «با فرض در نظر گرفتن تولید روزانه ۴‌ هزار دستگاه در اسفند، میزان خودروی تولید در ٢۵روز کاری چیزی حدود ٩٠ هزار دستگاه بوده که بیشتر آن مربوط به واگذاری خودروهای پیش فروش شده است .تنها چیزی که حدود  ١۵ تا ١٨‌هزار دستگاه آن در قالب فروش فوری عرضه شده است، بنابراین نمی‌توان انتظار معجزه داشت.»

به گفته این فعال صنعت خودرو، بخش زیادی از خرید خودروهایی که در قالب فروش فوری یا پیش فروش عرضه می‌شود، مربوط به سرمایه گذارانی است که از ترس کاهش ارزش پول خود نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند. او با بیان این ‌که خودرو نه همانند مسکن به یک سرمایه زیادی نیاز دارد و نه نگرانی‌های خرید سکه و دلار را دارد و کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، ادامه داد: «درحال حاضر پارکینگ‌های تهران پر است از خودروهایی که چند کیلومتر بیشتر کار نکرده‌اند و صاحبان آنها به عنوان اندوخته به آن نگاه می‌کنند تا هر زمان که لازم شد، آن را بفروشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی