ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نسخه جدید iOS
نرم افزار و اپلیکیشن

چه امکاناتی به iOS 13 می آیند؟

گفته می شود که اپل در رویداد بزرگ بعدی خود یعنی WWDC 2019 یا کنفرانس توسعه دهندگان که قرار است در تاریخ ۱۳ خردادماه امسال برگزار شود نسخه جدید iOS را معرفی می کند و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

گفته می شود که اپل در رویداد بزرگ بعدی خود یعنی WWDC 2019 یا کنفرانس توسعه دهندگان که قرار است در تاریخ ۱۳ خردادماه امسال برگزار شود نسخه جدید iOS را معرفی می کند و در حالی که مدت زمان زیادی تا آن موقع باقی مانده، افراد آشنا با مسائل مربوط به اپل جزئیات تازه ای را در رابطه با iOS13 منتشر کرده اند که در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

دارک مد و مالتی تسکینگ در نسخه جدید iOS

نسخه جدید iOS

اولین به روز رسانی در نسخه جدید iOS دارک مد یا همان وضعیت تاریک است که طبق شایعات امکان استفاده از آن در کل سیستم عامل فراهم خواهد شد و از طریق بخش تنظیمات قابل فعالسازی است. دارک مد در iOS 13 دارای نسخه ای با کنتراست بسیار بالاست که پیشتر اپل مشابه آن را در MacOS ارائه کرده بود.

حال که حرف از MacOS به میان آمد شاید بد نباشد اشاره کنیم اپ های آیپد که با کمک پروژه مارزیپان روی مک اجرا می شوند این مد را در هر دو سیستم عامل دریافت خواهند کرد.

اما تغییراتی که به لطف iOS 13 به آیپد می آیند به این مورد ختم نخواهند شد و برای مثال می توان اپ ها را در چندین پنجره باز کرد و هر پنجره نیز می تواند حاوی صفحات مختلفی باشد که در ابتدا به بخشی از صفحه متصل هستند اما می توان با کمک ژست حرکتی درگ آن را جدا کرد تا تبدیل به یک کارت شود و بعد آزادانه آن را به هر نقطه ای از صفحه انتقال داد.

این کارت ها را همچنین می توان روی یکدیگر انباشته کرد و بعد با استفاده از افکت عمق مشخص نمود که کدامیک در بالا و کدام در بخش زیرین قرار دارند. همچنی این کارت ها را می توان دور انداخت تا بسته شوند.

ژست آندو، بهبودهای سافاری و مدیریت فونت در نسخه جدید iOS

مساله دیگری که بسیاری از کاربران iOS در رابطه با آن گلایه داشتند نبود سیستم استاندارد آندو بود که در حال حاضر انجام آن در آیفون و آیپد نیازمند حرکت دادن فیزیکی دستگاه است.

در نسخه جدید iOS اما اپل تصمیم گرفته که ژست استاندارد تازه ای را برای بازگردانی (Undo) نوشتار در آیپد اضافه کند. برای استفاده از این قابلیت صرفا کافیست اشاره ای سه انگشتی روی محدوده کیبورد داشته باشید و بعد با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست می توانید از وضعیت های آندو و یا ری دو استفاده کنید.

البته اپل برای یادگیری این ژست ها دستورالعمل هایی را هم طراحی کرده و نخستین بار که کیبورد را باز می کنید به شما یاد خواهد داد که چطور از این قابلیت تازه استفاده نمایید. احتمال دارد که توسعه دهندگان بتوانند به لطف یک API عمومی مکانیزم های کنترلی سفارشی سازی شده ای را با استفاده از این تعاملات طراحی نمایند.

سافاری در نسخه جدید iOS

در نسخه جدید iOS اما سافاری آیپد هر جا که نیاز باشد به صورت خودکار خواستار دریافت نسخه دسکتاپی از وبسایت ها می شود تا دیگر مشکلاتی که با لو شدن نسخه آیفون وبسایت ها پیش می آید روی صفحه بزرگ آیپد مشاهده نشود. یوتوب یکی از این وبسایت هاست که کاربران را مجبور می کند از  دکمه Request Desktop Site یا درخواست سایت دسکتاپ استفاده نمایند.

در iOS 13 مدیریت فونت نیز به روز رسانی قابل توجهی را دریافت خواهد کرد و دیگر نیازی به نصب پروفابل برای دریافت تازه ترین فونت ها در سیستم عامل نخواهد بود و در عوض یک پنل مدیریت فونت جدید برای آن در بخش تنظیمات تدارک دیده شده است. توسعه دهندگان نیز به یک کامپوننت استاندارد جدید برای انتخاب فونت ها دسترسی پیدا می کنند و خود سیستم نیز هر زمان که کاربر سندی با فونت های غیرقابل نمایش را باز کرد هشدار می دهد.

ایمیل هوشمندتر و قابلیت بهبود یافته برای انتخاب چند آیتم

اپ میل در iOS 13 برای نخستین بار هوشمندتر می شود و قادر خواهد بود پیام ها را به گروه های مختلف نظیر بازاریابی، خرید، سفر، «نه چندان مهم» و بیشتر دسته بندی کند و هر کدام از این دسته بندی ها هم قابلیت سرچ داشته باشند. کاربران همچنین می توانند پیام ها را به فهرست انتظار برای مطالعه اضافه کنند که این ویژگی پیشتر توسط اپ های ایمیلی ثالث ارائه شده بود.

مهندسان اپل همچنین در تلاشند تا تعامل آسان اپ های داکیومنت-محور شخص ثالث با یکدیگر را محقق کنند که این ویژگی پیشتر در اپلیکیشن های اداری خود اپل شامل Pages، Numbers و Keynote نیز فراهم بود.

از آنجا که در iOS 13 اپل تصمیم گرفته تمرکز بیشتری روی تولید محتوا قرار دهد گفته می شود با افزودن قابلیت تازه ای به این نسخه از سیستم عامل موبایلی خود امکان انتخاب همزمان چندین آیتم را با کمک یک ژست حرکتی تازه فراهم کرده است. به لطف این ویژگی کاربران می توانند با چند انگشت روی یک لیست یا مجموعه ای از آیتم ها درگ کنند و تعدادی از آنها را انتخاب نمایند که این ویژگی شبیه به قابلیت کلیک و درگ در فایندر مک است.

از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای iOS 13 میتوان به اپ بازطراحی شده Reminders اشاره کرد که قرار است به مک هم بیاید، ضمن آنکه در نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل راحت تر می توان فعالسازی ناخواسته فرمان Hey Siri به خاطر خنده یا گریه نوزاد را متوقف کرد و اپل اینبار پشتیبانی بهتری را از کیبوردهای چندزبانه فراهم خواهد نمود.

نسخه جدید iOS

و اما آخرین ویژگی احتمالی در iOS 13 تغییر نمای نوار تنظیم صداست که دیگر مانند گذشته دست و پا گیر نخواهد بود و پیشتر کریگ فدریگی مدیر مهندسی نرم افزار اپل با ارسال ایمیلی به یکی از مشتریان شرکت این خبر را اعلام کرد.

iOS
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی