ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به دوگانه سوز آغاز شد

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی Compressed natural gas سوختی است که عمدتاً به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به هر سه اینها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی Compressed natural gas سوختی است که عمدتاً به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به هر سه اینها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و در کشورمان با قیمت کمتری عرضه می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون گازسوز خودرو ها:

طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به دوگانه سوز آغاز شد [به روز رسانی] - اسفند 99

حمید قاسمی ده ‌چشمه قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اعلام این مطلب گفت: «این طرح در ادامه طرح ملی و مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل خودروهای عمومی به دو گانه سوز بنزین – سی ان جی اجرا خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه اولویت برای ماشین‌های مسافربر شخصی پر مصرف است افزود: «فهرست اسامی این خودروها از جانب وزارت کشور به وزارت نفت اعلام شده است که می‌توانند از یارانه دولتی این طرح (حدود ۷۵ درصد هزینه تبدیل) استفاده کنند.»

قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: «برای خودروهای شامل طرح، پیامک واجد شرایط بودن استفاده از این طرح ارسال خواهد شد و مالکان می‌توانند تنها با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir اقدام به ثبت نام و نوبت گیری در کارگاه‌های تبدیل کنند.»

قاسمی ده‌چشمه با اشاره به اینکه از خرداد ماه و ابتدای طرح تا کنون حدود بیش از ۲۲۰ هزار خودرو در این سایت ثبت نام کرده‌اند که حدود ۱۱۰ هزار خودرو واجد شرایط استفاده از تسهیلات طرح بوده اند، افزود: «مالکان خودروها هرچه سریعتر برای ثبت نام در این سایت به آن مراجعه و نوبت خود را دریافت کنند.»

وی با تاکید بر آمادگی ۲۶۱ کارگاه‌ مجاز تاکید کرد: «این امکان وجود دارد تا در صورت نیاز تعداد کارگاه‌ها نیز افزایش یابد اما ظرفیت کافی برای تبدیل خودروهای ثبت نامی در حاضر در کشور وجود دارد.»

قاسمی افزود: «تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای بین شهری و روستایی از طریق فهرستی که وزارت کشور به وزارت نفت ارائه شده، تبدیل خواهند شد و احتمال دارد در سال آینده این فرصت برای سایر مسافربرهای شخصی نیز بر اساس اولویت پر مصرف بودن فراهم شود.»

وی همچنین با تأکید بر آمادگی زیرساخت‌ها در این سامانه برای دریافت اطلاعات خالص و سرعت گرفتن کار ثبت‌نام، گفت: «پیمانکاران طرح نیز هم‌زمان به اطلاعات پنل این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند برای کارگاه‌ها و تأمین کالا و مباحث مالی برنامه‌ریزی کنند.»

قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: «هم اکنون به طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود امکان افزایش این رقم تا روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.»

تاکسی ها و وانت ها به صورت رایگان دوگانه سوز می‌شوند [به روز رسانی] - تیر 99

خودروهای عمومی از جمله تاکسی و وانت در مرکز دوگانه سوز کردن خودروها به صورت رایگان و با تسهیلات بلاعوض دولت پس از ثبت نام در سامانه و نوبت گیری، گازسوز می‌شوند.

بر اساس گزارش های جدید تمامی مراحل دوگانه سوز کردن خودروها با نظارت سازمان استاندارد و رعایت اصول فنی و ایمنی انجام می‌شود. گازسوزکردن خودروها، امروزه با بکارگیری فناوری‌های جدید انجام می‌شود و تصور موجود مبنی بر کم توان شدن یا ناایمن بودن خودروهای گازسوز، درست نیست.

هم اکنون فرایند دوگانه سوزکردن یک میلیون و 400 هزار خودرو عمومی با تمام ظرفیت درحال اجراست ظرفیتی که بزودی دوبرابر خواهد شد. دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی باعث صرفه جویی روزانه 12 میلیون لیتر بنزین می‌شود که سالانه حدود دو میلیارد دلار درامد عاید کشور می‌کند.

کدام تاکسی‌ها از مالیات معاف می‌شوند [به روز رسانی] - اسفند ماه 98

پیرو بخشنامه شماره 260/7998/د مورخ 1396.12.15 و با عنایت به حکم مالیاتی بند (9) نامه شماره 537573 مورخ 1398.9.23 سازمان برنامه و بودجه با موضوع تصمیم اعضای شورای اقتصاد هیات دولت در رابطه با طرح حمایت از تولید و تبدیل خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی گاز طبیعی فشرده سوز مبنی بر اینکه «پرداخت‌های موضوع این طرح به عنوان پرداخت بلاعوض دولت بابت جبران سرمایه‌گذاری و یا یارانه صرفه‌جویی حامل‌های انرژی محسوب گردیده، لذا از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج و مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ماده (14) قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.»

با عنایت به مفاد بندهای (1-1) و (9) نامه فوق، پرداخت‌های بلاعوض دولت بابت جبران سرمایه‌گذاری و یا یارانه صرفه‌جویی حامل‌های انرژی در رابطه با تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه سوز مشروط به فروش این خودروها (دوگانه سوز) برابر خودروهای بنزینی همانند آنها شده است.

بنابراین چون پرداخت‌های مذکور در قبال عرضه کالا و ارائه خدمات صورت می‌پذیرد، پذیرش اعتبار در دوره بازپرداخت سرمایه‌گذاری مزبور به خودروسازان براساس مفاد ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده (رعایت بند (4) بخشنامه 28004 مورخ 1388.11.12 درخصوص تخصیص و تسهیم مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید کالا و خدمات (نهاده ها) به عنوان اعتبار یا هزینه) خواهد بود و چنانچه تسهیلات مذکور با همین فرآیند (بدون دریافت وجه یا کاهش معنادار بهای تبدیل براساس تصمیم اعضای شورای اقتصاد) برای مراکز مجاز مورد تأیید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (کارگاهی) جهت تبدیل خودروهای بنزینی موضوع این طرح ( تاکسی، وانت و مسافربر شخصی) گاز طبیعی فشرده سوز اختصاص یابد، حکم اخیر (مفاد تبصره 3 ماده (17) قانون) در مورد آنان نیز جاری خواهد بود.

نحوه ثبت‌ نام برای گازسوز کردن رایگان خودرو [به روز رسانی] - اسفند ماه 98

ثبت نام برای گازسوز کردن رایگان خودرو همچنان ادامه دارد. این خبر را فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است و توضیح داد که در حال حاضر امکان دوگانه‌سوز کردن رایگان برای خودروهای عمومی بنزینی ایجاد شده است که این خودروها شامل وانت بارها، ون‌ها و تاکسی‌ها و حتی مسافربرهای شخصی می‌شوند.

فاطمه کاهی توضیح می‌دهد که این طرح محدودیت تعداد ثبت‌نامی‌ها را ندارد و تمام مالکان خودروهای گفته شده می‌توانند ثبت‌نام کنند تا برای انجام فرآیند به آنها اطلاع‌رسانی شود.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای گازسوز کردن رایگان خودروها در نظر گرفته و در حال حاضر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشغول تجهیز تمامی مراکزی است که برای گازسوز کردن خودرو در نظر گرفته است و پس از پایان این مرحله فرآیند نوبت‌دهی به افراد ثبت‌نام شده، شروع می‌شود.

کجا و چگونه ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام می‌توانید به سایت irngv.ir مراجعه کنید. سامانه بر اساس زمان ثبت‌نام نوبت‌دهی می‌کند و نتیجه را از طریق اعلام می‌کند.

در حال حاضر سیستم نوبت‌دهی به صورت موقت غیرفعال است و فعلا ثبت‌نام انجام می‌شود. برای این موضوع ابتدا باید وارد نشانی گفته شده، شوید و به‌عنوان کاربر سایت ثبت‌نام کنید. با ثبت‌نام در این قسمت و دریافت رمز عبور می‌توانید وارد مرحله اصلی یعنی مرحله ثبت‌نام گازسوز کردن خودرو شوید.

برای ورود به مرحله اصلی ابتدا روی گزینه “درخواست تبدیل به خودرو گازسوز ” کلیک کنید تا پنجره ورود به سیستم باز شود و بتوانید گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.
در فرم ثبت‌نام متقاضی اطلاعات درخواستی را وارد کرده و در انتها دکمه ذخیره را بزنید تا صفحه پیشخوان برای شما باز شود. پس از آن به صفحه‌ای وارد می‌شوید که اطلاعات خودرو را وارد کنید اما در ابتدا باید کد ملی و رمز عبور و کد امنیتی را وارد کنید.

برای ورود اطلاعات خودرو، در همین صفحه ابتدا “کد ملی” متقاضی و رمز عبور، رمز را وارد کنید و در آخر کد امنیتی را درج کنید تا صفحه “پیشخوان” فردی شما باز شود.
در صفحه پیشخوان در منوی سمت راست گزینه «ثبت خودرو» را انتخاب کنید و سپس گزینه درخواست تبدیل را دوباره انتخاب و تایید کنید تا فرم ثبت نام باز شود. شماره پلاک و VIN خودرو را ثبت کنید تا فرم بعدی باز شود و مشخصات مالک و خودرو را ثبت کرده و در پایان دکمه «ذخیره اطلاعات» را بزنید.

اگر همه اطلاعات درست بود دکمه “تایید نهایی” را بزنید و اگر اصلاحی انجام دادید ابتدا دکمه “ذخیره اطلاعات” را زده و در پایان دکمه “تایید نهایی” را بزنید تا سیستم به شما پیام دهد که پیش ثبت‌نام خودرو با موفقیت انجام شد. مرحله ثبت‌نام در این جا تمام می شود.

آغاز گازسوز کردن یک میلیون و 464 هزار خودرو به صورت رایگان [به روز رسانی] - بهمن ماه 98

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، گفت: «در یک طرح 16 ماهه، تبدیل یک میلیون و 464 هزار خودروی وانت، تاکسی، ون و مسافربر شخصی به صورت رایگان به دوگانه‌سوز آغاز شده است، البته امیدواریم تغییر قیمت‌ها و تورم بر این مهم تاثیر نگذاشته و بتوانیم کارها را طبق برنامه جلو ببریم.»

حمید قاسمی ادامه داد: «ثبت نام‌ها برای دوگانه سوز کردن خودروها آغاز شده و تاکنون حدود 290 هزار نفر در سایت irngv.ir ثبت نام کرده‌اند و هر قدر صاحبان خودروهای وانت، تاکسی، ون و مسافربر شخصی سریع‌تر اقدام به ثبت نام کنند خودروهای آن‌ها زودتر تبدیل به گازسوز می‌شود.»

وی افزود: «کافی است افراد متقاضی نام خود را در سایت مذکور ثبت نام کنند چرا که مابقی کارها به صورت پیامکی انجام شده و می‌توانند خودروی خود را به گازسوز تبدیل کنند.»
قاسمی بیان کرد: «ماشین‌های شخصی در اولویت اول گازسوز کردن نیستند اما به دنبال ارائه وام به آن‌ها برای تحقق این مهم نیز هستیم.»

آخرین جزئیات از گازسوز کردن رایگان خودرو‌ها [به روز رسانی] - دی ماه 98

حسن قلی‌پور مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به به اینکه هزینه گازسوز کردن خودرو ها رایگان است، گفت: «طبق مصوبه شورای عالی اقتصادی دولت با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودرو های عمومی بنزینی شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربر های شخصی را دوگانه‌سوز می‌کند.»

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «پس از سهمیه بندی قیمت بنزین استقبال از مصرف سی ان جی افزایش یافت که هم اکنون روزانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.»

او با اشاره به میزان تقاضا برای گازسوز کردن خودرو ها افزود: «میزان ثبت‌نام‌ها ۵۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. ما مدنظر داریم این میزان را افزایش دهیم که تا کنون رشد استقبال خوب بوده است.»

قلی پور در پاسخ به این سوال که کار های نهایی تایید مراکز چه زمانی انجام می‌شود، گفت: «در نهایت تا دو هفته دیگر، این مراکز مورد تایید قرار می‌گیرند و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.»

او با بیان این‌که هم اکنون مردم می‌توانند با هزینه خودشان به این مراکز مراجعه کنند، اظهار کرد: «مشکلی در این بخش وجود ندارد، اما باتوجه به این که تجهیز صورت گرفته است، احتمالا دو هفته دیگر قرارداد منعقد می‌شود و ما می‌توانیم به‌ صورت رایگان مخازن را برای مراکز مشخص شده، ارسال کنیم تا فرایند کار پیش برود.»

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ظرفیت انجام این کار، گفت: «این مساله به میزان ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد، اما می‌توان گفت که تقریبا در هر شرکت کارخانه مخزن حدودا ۱۵ هزار تبدیل در هر ماه صورت می‌گیرد؛ به عبارت دیگر در هر کدام از هفت کارخانه، امکان تبدیل ۱۵ هزار مخزن وجود دارد و قصد داریم تا این ظرفیت را تا عید به ۳۰ هزار افزایش دهیم.»

حسن قلی‌پور مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به به اینکه هزینه گازسوز کردن خودرو ها رایگان است، گفت: «طبق مصوبه شورای عالی اقتصادی دولت با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، تمامی خودرو های عمومی بنزینی شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربر های شخصی را دوگانه‌سوز می‌کند. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت irngv.ir ثبت نام خود را انجام دهند. سامانه بر اسا زمان ثبت نام نوبت دهی میکند و از طریق پیامک به متقاضی اعلام میکند.»

پیشنهاد وام 5 میلیون تومانی برای دوگانه سوز کردن خودرو ها [به روز رسانی] - دی ماه 98

پس از گذشت قریب به 9 ماه از اعلام طرح اولیه، به نظر می رسد که جزییات بیشتری از وام گازسوز کردن خودرو ها مشخص شده است.

به تازگی سرپرست مدیریت سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است: «مذاکراتی برای اعطای وام 5 میلیون تومانی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی با یکی از بانک‌های خصوصی کشور انجام شده است.»

حسن قلیپور اظهار داشت: «در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات و اجرایی شدن آن، این تسهیلات بلاعوض نخواهد بود اما بخش زیادی از هزینه‌های دوگانه‌سوز کردن خودرو را پوشش می‌دهد.»

وی همچنین به مصوبه تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی با وام بلاعوض اشاره کرد و افزود: «بعد از امضای تفاهم‌نامه با بانک ملت برای تامین اعتبار، روند کار به خوبی پیش می‌رود.»

سرپرست طرح سی ان جی ادامه داد:‌ «بازپرداخت اصل و سود این وام از محل صرفه‌جویی بنزین خودروهای عمومی دوگانه‌سوز شده شامل وانت بارها،‌ تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی انجام خواهد شد.»

قلی‌پور همچنین با اشاره به پروژه هوشمندسازی جایگاه‌های سی.ان.جی، ‌ادامه داد: «مصوبه این پروژه اواخر سال گذشته صادر شد اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت هنوز کار به طور کامل انجام نشده است.»

وی افزود:‌ «همچنین ۹۲۰ هزار خودرو که توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دوگانه‌سوز شده بود نیز مشکل تبدیل کارت سوخت داشتند زیرا اسناد خودروها تغییر نکرده بود، موضوعی که در مصوبه سال گذشته دیده شد.»

قلی پور تاکید کرد:‌ «بر این اساس مقرر شد تا وزارت صنعت این خودروها و سایر خودروهایی که در مراکزی به جز خودروسازی‌ها دوگانه‌سوز شده‌اند را معاینه فنی کرده و برای آنها کارت سلامت صادر کنند تا اسناد خودرو نیز دوگانه‌سوز شود.»

به گفته قلی پور، در بحث جایگاه‌ها نیز امکاناتی نصب شده تا ایمنی جایگاه افزایش پیدا کند و تمامی خودروهای دوگانه‌سوز سوخت‌گیری ایمنی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اتفاقاتی که برای مخازن سی.ان.جی رخ داده مربوط به دستکاری روی مخازن بوده است،‌ گفت:‌ «البته مواردی نیز مربوط به وانت‌های نیسان بود که در یکی از خودروسازی‌ها با مشکل دوگانه‌سوز شده بود.»

سرپرست طرح سی.ان.جی ادامه داد: «اکنون اسناد مناقصه آماده شده است و امیدواریم تا یکسال آینده پروژه هوشمندسازی به نتیجه برسد.»

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشکلاتی در پراکندگی جایگاه‌ها وجود دارد، افزود:‌ «در ساخت جایگاه سی.ان.جی، تامین زمین مهمترین رکن است زیرا در صورت تامین زمین بخش خصوصی آماده تاسیس جایگاه‌ها است.»

به گفته قلی پور، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، ۳۰۰ نقطه در شهر تهران را شناسایی کرده‌اند تا مشکل کمبود جایگاه در تهران را حل کنیم. این نقاط بیشتر در شهرداری‌ها، پایانه‌ها و میادین میوه تره بار خواهد بود و بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

قلی پور ظرفیت روزانه جایگاه‌های سی.ان.جی را ۴۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: «در سال‌های گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ تجهیز هزینه و واگذار شد.»

وی با اشاره به اینکه اغلب کارخانه‌های تامین تجهیزات دوگانه‌سوز کردن خودروها در سال‌های قبل تعطیل بودند، ‌گفت: ‌«با توجه به امکانات ساخت مخزن و کیت، سهمیه‌ها مشخص شده و بانک هم اعلام آمادگی کرده‌اند.»

قلی پور با اعلام اینکه امیدواریم دوگانه سوزکردن خودروهای عمومی تا پایان سال آغاز شود، تاکید کرد: «مواد اولیه ساخت مخازن بیشتر وارداتی است، البته بخشی از نیاز نیز در داخل کشور تامین می‌شود.»

قلی پور به سی ان جی سوز کردن موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و افزود:‌ «در حال حاضر ۴ میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می‌کند و اگر تنها یک میلیون موتورسیکلت دوگانه سوز شود، ‌تاثیر قابل توجهی در مصرف بنزین و کیفیت هوا خواهد داشت. البته این طرح در شرایط فعلی در مرحله آزمایشی قرار دارند و در صورت موفقیت،‌ اجرایی خواهد شد.»

ارائه وام 2.5 میلیون تومانی برای گازسوز کردن خودرو ها [به روز رسانی] - فروردین ماه 98

مدیر طرح‌های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از عملیاتی شدن ارائه وام برای گازسوز کردن خودرو ها خبر داد و گفت: «متقاضیان با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی می توانند از این وام برای گازسوز کردن خودرو های خود استفاده کنند.»

سی‌ان‌جی هم در خودروهای بنزین سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا سی‌ان‌جی سوز (OEM) ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

گازسوز کردن خودرو

حمید قاسمی مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به عملیاتی شدن ارائه وام 2.5 میلیون تومانی برای گازسوز کردن خودرو ها گفت: «کافی است متقاضیان برای دریافت تسهیلات مورد نظر به سایت www.irngv.ir مراجعه کنند.»

قاسمی با بیان اینکه متقاضیان با اولویت صاحبان خودروهای حمل و نقل عمومی (بار و مسافر) می توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، افزود: «این افراد باید هنگام ثبت نام گزینه وام را در سایت مذکور فعال کنند و سپس مشخصات شخصی و خودروی خود را وارد کنند.»

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دی ماه پارسال 34 هزار خودروی بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شده است تصریح کرد: «تاکنون هزار وام به صورت پایلوت از طریق 5 بانک کشور به متقاضیان ارائه شده است که در صورت استقبال عمومی این تعداد قابل افزایش است.»

مدیر طرح های سی ان جی ادامه داد: «قیمت تجهیزات و نصب آنها از سوی گروه‌های نظارتی وزارت نفت و وزارت صمت مورد تایید و کنترل شده که برای کل کشور یکسان است.»

قاسمی تعداد کارگاه‌های فعال در این زمینه را 1100 مورد عنوان کرد. به گفته وی، در تمام کارگاه‌های مورد نظر ناظر سازمان ملی استاندارد یا شرکت‌های بازرسی با هدف تضمین کیفیت انجام عملیات تبدیل حضور دارند.

مدیر طرح های سی ان جی گفت: «بعد از انجام هرگونه فعالیت تبدیل خودرو، گواهی سلامت زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان ملی استاندارد صادر می شود.»

قاسمی تاکید کرد: «هم اکنون 2500 جایگاه در سراسر کشور فعال هستند که تمام آنها به تازگی از لحاظ ایمنی از سوی سازمان ملی استاندارد مورد بازرسی شده و مورد تایید قرار دارند.»

گفتنی است این جایگاه ها توان سوخت‌رسانی به 2 برابر ظرفیت فعلی را دارا هستند.

وی افزود: «احداث جایگاه های کوچک مقیاس به منظور سهولت سوخت‌گیری در برخی از مناطق با همکاری شهرداری ها در دست اقدام است. هم اکنون هزینه تمام شده استفاده از سوخت سی ان جی کمتر از نصف مصرف بنزین است.»

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوخت‌گیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خودروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • koorosh3714
    koorosh3714 | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    مهمترین نکته خبر این بود که دولت به دنبال صرفه جویی ارزی به میزان سالی دو میلیارد دلار هست.چرا که گاز cng صادراش بسیار سخته و مقرون به صرفه نیست اما بنزین باید وارد بشه.این وسط سلامتی و امنیت مردم و آلودگی هوا و ...هم پشم

  • badboy0098
    badboy0098 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    حتما این کارارو میکنن که بعدم گازو گرونش کنن شک نکنین !

  • -mohsencc
    -mohsencc | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

    مغزهای زنگ زده کوچک!!! اینها چی فکر میکنن که اینهمه بمب متحرک درست کردن!!!!!!!!!!!!به کجا چنین شتابان!!!!!!!!!!!!

  • علی
    علی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    با توجه به یارانه سنگینی که دولت برای بنزین میدهد، دادن این وام و گازسوز شدن خودروها برایش به صرفه است.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی