ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TRIGUP DAY شناسا
تکنولوژی

مدیرعامل شناسا: تحریم‌ها، بهترین فرصت رشد استارت‌آپ‌هاست

مجموعه شناسا روز گذشته (۲۷ فروردین ۹۸) پنجمین دور از رویداد تریگ آپ را برگزار کرد. مدیرعامل این مجموعه سرمایه‌گذاری در این مراسم اعلام کرد که تحریم‌های خارجی می‌تواند شرایط خوبی برای رشد کسب‌وکارهای داخلی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵

مجموعه شناسا روز گذشته (۲۷ فروردین ۹۸) پنجمین دور از رویداد تریگ آپ را برگزار کرد. مدیرعامل این مجموعه سرمایه‌گذاری در این مراسم اعلام کرد که تحریم‌های خارجی می‌تواند شرایط خوبی برای رشد کسب‌وکارهای داخلی باشد و تحریم‌ها را یک فرصت برای رشد استارتاپ‌های بومی دانست.

«حامد ساجدی» مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری شناسا در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که تمامی کسب‌وکارهای بومی کشور می‌توانند با هم افزایی وارد بازارهایی شوند که پیش از این ورود به آنها سخت بود. او هم افزایی استارت‌آپ‌ها را موضوعی مفید برای بزرگ شدن این مجموعه‌ها می‌داند و در شرایط تحریم این امر را امری مثبت تلقی می‌کند.

به گفته مدیرعامل شناسا آنها قصد هم‌افزایی با مجموعه‌های «شهر کتاب» و «خانه نوآوری» را دارند. او همچنین به دیجیاتو می‌گوید که هم‌افزایی موجب می‌شود تا استارت‌آپ‌ها از نظرات و تجربیات سایر مجموعه‌ها استفاده کنند و یا با آنها کار کنند:

«ما در بسیاری از موارد ترجیح می‌دهیم تا به جای آنکه به طور مستقیم با استارت‌آپ‌ها کار کنیم به طور دیگر از آنها حمایت کنیم و بخشی از سرمایه‌های آنها را تقبل و این شانس را ایجاد کنیم که آنها به سایرین معرفی شده و در جای بهتری قرار بگیرند. از سوی دیگر برخی استارت‌آپ‌ها به دنبال گسترش بازار خود هستند اما مجموعه‌های دیگری وجود دارند که بازار بزرگی در دست دارند، اما چون مشغله آنها زیاد است با استارت‌آپ‌های حوزه خود آشنایی زیادی ندارند. منتها می‌توان آنها را به این مجموعه‌ها معرفی کرد تا در بازار رشد کنند. برای مثال شهرکتاب از مجموعه‌هایی است که با همکاری آنها می‌توان وارد بازار شد به جای آنکه خودمان بخواهیم بازار را دوباره بسازیم.»

TRIGUP DAY شناسا

ساجدی اکوسیستم استارت‌آپی را مبتنی بر امید می‌داند و تاکید دارد که فضای تحریمی و نوسانات ارزی موجب بروز مشکلات برای فعالان اقتصادی شده‌ است اما این بهترین فرصت برای رشد استارت‌آپ‌هاست. چراکه با تکیه بر نیروهای ماهر و نوآور که با فناوری آشنا هستند و می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را ارائه کنند. در همین راستا مجموعه شناسا اقداماتی برای پیشرفت استارت‌آپ‌ها انجام داده است که از مهمترین آنها شیوه‌های جدید برای تامین سرمایه است.

تامین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها یکی از بزرگترین دغدغه‌های استارت‌آپ‌هایی است. اینطور که مدیرعامل شناسا به دیجیاتو می‌گوید قبلا سرمایه‌گذاران تمایل به خرید سهم بیشتری از سهام را داشتند که گاهی به بالای ۵۰ درصد هم می‌رسید اما در حال حاضر سرمایه گذاران از ۱۵ درصد تا ۴۰ درصد سرمایه گذاری می‌کنند.

ساجدی همچنین از راه اندازی و در نظر گیری دو شیوه دیگر برای تامین بودجه استارت‌آپ‌ها خبر می‌دهد. به گفته او خرید بخشی از سهام استارت‌آپ‌های شیوه کلاسیک سرمایه‌گذاری است که پیش از این نیز بسیار رواج داشته است. اما شناسا از سال قبل دو مدل دیگر جذب سرمایه را دنبال کرده است:

«یک نوع جذب سرمایه مربوط به سرمایه‌های خرد و متعدد است که افرادی با سرمایه‌های چند ۱۰ میلیونی می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و ما در حال دریافت مجوزها از سازمان بورس کشور هستیم. نحوه دیگر صندوق مشترک با برخی مجموعه‌هاست که سرمایه زیادی دارند اما تمایل دارند در کنار افرادی باشند که روی سرمایه خود ریسک می‌کنند. به همین دلیل ما صندوق مشترک را راه اندازی می‌کنیم. در واقع مدل اول برای افرادی‌ست که پول کمتری دارند و مدل دوم برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی‌ست که می‌خواهند موضوع را بررسی کنند.»

TRIGUP DAY شناسا
«حمیدرضا علوی» معاون شتابدهی شرکت شناسا نیاز جامعه را خود باوری دانست و گفت امید، ایده و تلاش از رموز موفقیت استارت‌آپ‌ها هستند.

طرح «پاد» طرح بزرگی در گروه مالی پاسارگاد است و اینطور که ساجدی به دیجیاتو می‌گوید طرح پاد شامل چند لایه است که یک بخش آن در اختیار گذاشتن پلتفرم فنی به کسب و کارهاست که درصورت پیشرفت و افزایش کاربران آن کسب و کار، ارائه کننده کسب و کار به صورت غیر مستقیم از آن بهره می‌برد. همچنین شناسا می‌تواند برای استارت‌آپ‌هایی که از این پلتفرم فنی استفاده می‌کنند سرمایه‌گذار معرفی کند تا دغدغه تامین سرمایه‌ وجود نداشته باشد.

ساجدی در مورد نحوه پذیرش استارت‌آپ‌ها توضیح داد که پذیرش از ایده تا مرحله اجرا شده پذیرش می‌شود و مشاوره‌هایی برای شکل گیری یا بلوغ بهتر کسب و کارها به آنها ارائه می‌شود.

«حمیدرضا علوی» معاون شتابدهی شرکت شناسا نیز در سخنرانی خود از ایجاد فایندینگ ارزی در سال ۹۷ و رایزنی برای حضور استارت‌آپ‌ها در بازار بین‌المللی خبر داد تا کسب و کارهای نوین ایرانی از تجربیات اکوسیستم جهانی بهره ببرند.

گفتنی‌ست در مراسم TRIGUP DAY ، هفت استارت‌آپ در حوزه‌های سلامت، خدمات، تبلیغات، کودک و گردشگری ضمن معرفی خدمات و دستاوردهای خود هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را اعلام کردند تا سرمایه‌گذاران ارزیابی بهتری از آنها داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    در این وضعیت اقتصادی خراب و با این مردم بی پول، مردم به هیچ وجه حاضر نیستند ریسک کنند و خدمات استارتاپ را امتحان کنند. اصلا فرصتی به استارتاپ ها نمی دهند!

  • rezamo
    rezamo | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    اخه کدوم ادم عاقلی قبول میکنه تحریم فرصته !!!!! الان نگاه کنید به صنعت خودرو سازیمون که مثال شفافی هست از تحریم شما ببینید این صنعت به خاک سیاه نشسته از طرفی نگاه میکنی میبینی که خودرو های پنجاه سال پیشو به مردم میفروشن تحریم جز سو استفاده از مردم بدبخت تا الان چیزی برامون نداشته

مطالب پیشنهادی