ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل نوعی شیر غول پیکر ماقبل تاریخ در کمد بایگانی موزه ملی کنیا

متیو بورث دیرینه شناس دانشگاه اوهایو زمانی که در کمدهای بخش عصر یخبندان موزه ملی کنیا به دنبال استخوان شامپانزه های ماقبل تاریخ می گشت، با فسیل فک و دندان یک شیر غول پیکر مواجه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

متیو بورث دیرینه شناس دانشگاه اوهایو زمانی که در کمدهای بخش عصر یخبندان موزه ملی کنیا به دنبال استخوان شامپانزه های ماقبل تاریخ می گشت، با فسیل فک و دندان یک شیر غول پیکر مواجه شد که به اشتباه در بخش مورد اشاره نگهداری شده و برای چندین سال دور از دید پژوهشگران قرار داشته است.

شیر بزرگ آفریقایی احتمالاً کرگدن و فیل شکار می‌کرده است

آقای بورث به کمک همکارش نانسی استیونز، توانستند با استفاده از بقایای موجود در کمدهای موزه، ابعاد کلی سر و بدن شیر غول پیکر آفریقایی را تخمین بزنند. به گفته محققان، بقایای جانور مورد بحث که «Simbakubwa kutoaafrika» (به معنی شیر بزرگ آفریقایی) نام گرفته، قدیمی ترین فسیل به دست آمده از خانواده hyaenodonts بوده و این حیوان گوشتخوار در زمان خود، به عنوان شکارچی برتر دشت های آفریقا با جثه ای بزرگ تر از خرس قطبی و دندان های نیش غول آسا، احتمالاً اجداد کرگدن ها و فیل های امروزی را شکار می کرده است.

شیر غول پیکر

بررسی های دانشمندان نشان می دهند که شیر بزرگ آفریقا 30 میلیون سال پیش در این قاره پدیدار شده و رفته رفته با برخورد دو صفحه اوراسیا و آفریقا، به سمت شمال مهاجرت کرده است. در همین دوره اجداد گربه ها، سگ ها و کفتارهای امروزی در حال نقل مکان به سوی جنوب بوده اند.

«سیمباکوبوا» تقریباً به مدت 20 میلیون سال به شکار حیوانات بزرگ جثه در دشت های آفریقا پرداخته و حدود 10 میلیون سال پیش احتمالاً به دلیل تغییرات آب و هوایی و جا به جایی صفحات زمین، برای ادامه حیات با مشکل مواجه شده است.

به گفته پژوهشگران، تغییرات مورد اشاره منجر به کاهش طعمه های شیر غول پیکر آفریقایی به عنوان شکارچی رأس هرم غذایی شده و بدین ترتیب سیمباکوبوا هشت میلیون سال قبل از پیدایش ببرهای دندان خنجری در سطح زمین، منقرض شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    درود

مطالب پیشنهادی