ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آغاز یک انقلاب سبز؛ آزمایش جاده های مجهز به شارژ های بی سیم در سوئد

یکی از نگرانی هایی که مالکین خودروهای برقی با آن روبرو بوده اند، مساله شارژ این دسته از وسایل نقلیه است. به نظر می رسد تا زمان گسترش شبکه ایستگاه های شارژ، این نگرانی به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

یکی از نگرانی هایی که مالکین خودروهای برقی با آن روبرو بوده اند، مساله شارژ این دسته از وسایل نقلیه است. به نظر می رسد تا زمان گسترش شبکه ایستگاه های شارژ، این نگرانی به قوت خود باقی خواهد ماند و همین نکته نیز باعث شده است تا امیدهایی برای استفاده از شارژ بی سیم خودروهای برقی ایجاد شود.

این روزها وزارت حمل و نقل سوئد در حال تحقیق روی ایده ای است که در صورت تبدیل شدن به عمل، تحول بزرگی در عرصه حمل و نقل الکتریکی ایجاد کرده و مشکلات مربوط به شارژ خودروهای برقی را برای همیشه برطرف خواهد نمود.

ایده جدید سوئدی ها خیابان ها و جاده های معمولی را به مسیرهایی هوشمند با قابلیت شارژ بی سیم تبدیل می کند. این ایده در مسیری یک مایلی مابین شهر Visby و فرودگاه جزیره Gotland توسط شرکتی به نام Electreon پیاده سازی شده و به طور آزمایشی برای شارژ کردن یک دستگاه اتوبوس و یک دستگاه کامیون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شارژ بی سیم خودرو

پروژه رویاپردازانه سوئدی ها، حدود 12.5 میلیون دلار هزینه دارد که بخش اعظمی از آن را دولت این کشور پرداخت می کند. به گفته آقای نوام ایلان (Noam Ilan) معاون ارشد بخش توسعه تجارت شرکت Electreon اتوبوس به کار گرفته شده در این پروژه برای جابجایی مسافرین بین فرودگاه و شهر انجام وظیفه خواهد کرد.

آقای ایلان این اتفاق را بسیار هیجان انگیز می داند، زیرا اولین بار است که وسیله نقلیه ای سنگین حین حرکت روی جاده به صورت بی سیم شارژ می شود. وی تکنولوژی شارژ بی سیم خودرو در جاده و خیابان را راهکاری جذاب و اقتصادی برای مشکلات عدیده مرتبط با آلایندگی خودروهای سنگین در حمل و نقل های طولانی عنوان کرده است.

معاون ارشد بخش توسعه تجارت شرکت Electreon افزوده در گام نخست محققان به دنبال آزمایش کافی بودن میزان انرژی منتقل شده از کف مسیر به خودرو خواهند بود. همچنین دوام و حفظ کارایی مسیر در شرایط جوی مختلف از جمله زمستان های سخت سوئد دیگر موضوعی است که محققان به دنبال ارزیابی آن هستند.

شارژ بی سیم خودرو برقی

به اعتقاد آقای ایلان بهترین سناریو این است که کارایی تکنولوژی شرکت Electreon در عمل ثابت شده و جاده های سوئد و دیگر کشورها به آن تجهیز شوند تا رویای حمل و نقل پاک خودروهای سنگین در مسافت های طولانی بدون خطر و به شکلی اقتصادی تحقق یابد.

سوئدی ها امیدوارند با اثبات کارایی مسیر آزمایشی، 2000 کیلومتر جاده را به قابلیت شارژ بی سیم مجهز کنند. اجرای چنین پروژه عظیمی نیازمند سرمایه 3 میلیارد دلاری است. اگر چه این رقم بسیار هنگفت به نظر می رسد، اما در بلند مدت باعث کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت هوا شده و به سودآوری خواهد رسید.

آقای ایلان با اشاره به چالش هایی مثل هزینه زیاد باتری های بزرگ برای خودروهای سنگین و در نتیجه از دست رفتن بخشی از گنجایش، هزینه های عملیاتی شارژ و همچنین هزینه های مربوط به راه اندازی شارژرهای سریع و ارتقای شبکه برق، صرف مبلغ یاد شده را منطقی دانسته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    انتقاد AZjaguar کاملا بجا هست ، اول اینکه عنوان متن اصلی رو تحریف کردید ، دوم اینکه انتقال توان بدون سیم بازده ای به مراتب پایین تر داره و اصلا سبز حساب نمیشه ، دقیقا مثل پدهای شارژ بیسیم ، مزیتش صرفه جویی در زمان هست که خودرو در حال حرکت شارژ میشه و نه صرفه جویی در انرژی که سبز حساب بشه ، در ذهن من ایده ایستگاه های سوپرشارژ تسلا که با انرژی خورشید خودرو رو شارژ کنن منطقی تر و سبزتر هست.

  • yosof
    yosof | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    فکرکنم اشتباهی رخ داده.نوشتید در مسیر یک و نیم مایلی آزمایش شده
    که مسافران رو از شهر تا فرودگاه میبره!!
    یک و نیم مایل کمتر از دو و نیم کیلومتره

  • mehdi.saw
    mehdi.saw | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    مسئولین کاردان کشور ما عوارض گمرکی خودروهای هایبریدی رو بیش از خودروهای با سوخت فسیلی می کنن !

  • AZjaguar
    AZjaguar | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    این کجاش سبزه/ ی آمار در بیارین ببینین الکتریسیته در کشور های مختلف و حتی پیشرفته از چ منابعی تامین میشه و ببینین بازده این انتقال بی سیم چقدر هست.

مطالب پیشنهادی