Sollentuna؛ زندانی در سوئد که برای کاهش استرس زندانیان با محیط سازگار شده است

Sollentuna؛ زندانی در سوئد که برای کاهش استرس زندانیان با محیط سازگار شده است

وقتی به زندان فکر می کنید به احتمال فراوان ساختمانی باابهت و غول پیکر را در ذهن خواهید داشت که توسط دیوارهای بتنی بلند، سیم های خاردار، تعداد زیادی نورافکن و سیستم های هشدار متنوع احاطه شده است. از این رو شاید برایتان تعجب برانگیز باشد که زندانی در سوئد اخیراً به خاطر سازگاری با محیط زیست برنده جایزه شده باشد. زندان «Tabellen 4» یک ساختمان متعلق به زندانی فوق امنیتی Sollentuna در شهر استکهلم است که جایزه «پروژه های عمومی در دست استفاده بریم» (BREEAM Public Projects In-Use award) را به خاطر ویژگی های متعدد سازگار با محیط زیست خود از جمله سقف سبز ۱.۱۰۰ متر مربعی متشکل از گیاه و چمن، سیستم تهویه ای که گرمای هوا را گرفته و از آن برای تولید انرژی استفاده می کند، و اتاق فاضلابی که ۸ دسته بندی مجزا برای فاضلاب دارد در سال ۲۰۱۹ دریافت کرده است.

زندان سوئد

همچنین نمای خارجی این ساختمان را ۶.۰۰۰ متر مربع شیشه عایق پوشانده که دمای درون آن را تنظیم کرده و سیستم های هشدار در داخل آن نصب شده است. آلن ییتس، رییس بخش داوران این جایزه می گوید: «داوران تحت تاثیر روشی قرار گرفتند که آن ها برای مسائل مربوط به خودکفایی و پایایی از طریق فیزیک ساختمان بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی در پیش گرفته بودند». ساختمان Tabellen 4 در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی سوئدی Vasce خریداری شده و شروع به همکاری با سرویس زندان و بازپروری سوئد موسوم به Kriminalvarden نمود. سارا جاگرمو، رییس بخش اموال کمپانی Vasce می گوید که گیاهان و چمن ها «از سقف در برابر تشعشعات خورشیدی، بارش باران و تغییرات دمایی مراقبت کرده» و همچنین «به جریان یافتن آب سطح به درون سازه کمک کرده و گرده افشانی را برای حشرات ممکن می سازد».

وی در ادامه می افزاید که «این موضوع بیشترین اهمیت را دارد زیرا جمعیت زنبورها در حال کاهش است» و «کاشت ترکیبی گیاهان در اطراف ساختمان» فواید افزوده دیگری دارد که از آن میان می توان به تشکیل «یک حس بسیار هارمونیک» اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این ساختمان می توان به دستشویی های کم مصرف اشاره کرد که مصرف آب را کاهش می دهند، یخچال هایی که بسیار بهینه مصرف می کنند و استفاده از سیستم نورپردازی LED  که می توان آن ها را از بخش مانیتورینگ مرکزی خاموش یا روشن کرد. گرما و سرمای محیط از طریق یک سیستم تهویه مکانیکی کنترل می شود که انرژی موجود در هوا (گرما) را بازیافت می نماید. این سیستم باعث کاهش انرژی مصرفی برای گرم کردن زندان به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد شده است.

بیشتر بخوانید: «به جهنم خوش آمدی»: ماجراهایی باورنکردنی از برده‌داری در مخوف‌ترین «زندان زنان» روسیه

زندان سوئد

علاوه بر این، به گفته یکی از مشاوران رییس زندان، تمامی زباله های غذایی آشپزخانه زندان به گاز زیستی تبدیل شده، ۱۲ درصد از غذای زندانیا ارگانیک است و دستکم دو وعده در هفته غذای گیاهی خواهد بود. همچنین یک راهرو زیرزمینی وجود دارد که زندان، اداره زندان ها و دادگاه را به هم متصل می سازد تا بدین ترتیب زندانیان را بدون نیاز به خودرو و در ایمنی کامل به نقاط دیگر منتقل کرد. این تغییرات ایجاد شده در ساختمان Tabellen 4 بخشی از یک تلاش بزرگ تر از سازمان زندان ها و بازپروری سوئد برای بهبود شرایط زندگی و سلامت کسانی است که با زندانیان در ارتباط هستند. جاگرمو تصریح می کند: «کارکنان، زندانیان، بستگان و دیگر بازدید کنندگان در محیط های سازمانی اینچنینی تراز استرسی بالاتری دارند.

زندان سوئد

مطالعات به روشنی نشان داده که افراد در محیط سبز رقابت کاری بیشتری دارند، بهتر تمرکز می کنند و همدردی بیشتری از خود نشان می دهند در حالی که در مقابل این موضوعلات به نتایج بهتر، تمرکز بالاتر و مرخصی های بیماری کمتر می شود». BREEAM یک متد ارزیابی محیطی است که توسط موسسه بریتانیایی Building Research Establishment (BRE) هدایت می شود و سازه هایی که در ۱۲ ماه گذشته توانسته اند در زمینه خودکفایی و پایایی نوآوری داشته باشند را در بخش جوایز شرکت می دهد. بر اساس گزارش این سازمان، ساختمان زندان Tabellen 4 بر تنوع انواع ساختمان ها که بر بهبود شرایط محیطی تمرکز دارند تاکید دارد.

زندان سوئد

زندان Sollentuna اولین زندانی نیست که به سوی پایایی و خودکفایی در زمینه سوخت و محیط زیست گام برداشته است. زندان بوستون در نروژ نیز از پنل های خورشیدی استفاده می کند، غذای زندانیان و کارکنان در خود مجتمع زندان تولید می شود و هر چیزی که امکان داشته باشد را بازیافت می کند. مرکز بازپروری کایوت ریج در واشنگتن نیز دارای پنل های خورشیدی است که ۱۶.۹۲۹ فوت مربع را پوشش می دهند و بدین ترتیب، بر اساس گزارش ها، سالانه ۳۷۰.۰۰۰ دلار در بخش هزینه انرژی صرفه جویی در پی دارد. مرکز بازآموزی سدار کریک در همین ایالت نیز حتی از کندوهایی که توسط زندانیان نگهداری می شوند عسل تولید می کند. اما به باور ییتس، درس هایی که از ساختمان Tabellen 4 گرفته می شود بسیار فراتر از زندان ها خواهد بود: «تنها به این دلیل که شما محدودیت هایی دارید، نباید باعث نادیده گرفتن فرصت های موجود شود. بله این موضوع کارهایی که شما می توانید انجام دهید را محدود می سازد اما این چیز بدی نیست. این بدان معنا نیست که نمی توانید پایایی را به عنوان یک مسئله حل کنید. شما باید این کار را بکنید».

بیشتر بخوانید: به یاد ماندنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان [قسمت اول]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • unknow فروردین ۲۸, ۱۳۹۸

    سلام

    واسه زندانی نگه داشتن انسان ها توی زندان خوب بلدن خرج کنن فقط هم از پولخ وده مردم
    ولی حاضر نیستن صبرکنن اونقدر منابع و پول جمع بشه که تمام خانه هارو به پیشرفته ترین چیزها مجهز کنن و جوری که هر خانه ای خودکفا باشه

  • حسین فروردین ۲۹, ۱۳۹۸

    بریم اینجا زندانی بشیم از ایران موندن بهتره D: