ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برق در برابر بنزین؛ مقایسه نسل جدید بی ام و سری 3 و تسلا مدل 3

تسلا با رونمایی از مدل 3 به دنبال پاسخ به تمام نیازهای است که پیش از این هیچ یک از خودروهای الکتریکی حاضر در بازار خودرو به ما نمی دادند. یک خودروی الکتریکی با قیمت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

تسلا با رونمایی از مدل 3 به دنبال پاسخ به تمام نیازهای است که پیش از این هیچ یک از خودروهای الکتریکی حاضر در بازار خودرو به ما نمی دادند. یک خودروی الکتریکی با قیمت مناسب تر، امکانات بالا در ابعادی مناسب با قابلیت طی کردن مسافت های طولانی تمام چیزی است که از تسلا مدل 3 انتظار می رود تا به نسبت رقبای بنزین سوز خود ارجحیت پیدا کند.

زمان زیادی صرف شده تا به برخی از سوالات پیرامون این خودرو پاسخ داده شود. در اینجا تسلا مدل 3 Performance به عنوان قدرتمند ترین نسخه مدل 3 را داریم و در سوی دیگر میدان نیز بی ام و 330i M Sport قرار دارد.

مدل 3 Performance به مدد دو موتور الکتریکی توانایی تولید حداکثر قدرت 444 اسب بخار و 638 نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر به تنها 3.4 ثانیه نیاز دارد و در بازار انگلستان با قیمت پایه 60 هزار پوند به فروش خواهد رسید.

بی ام و بر خلاف ظاهرش تقریبا نیمی از قدرت مدل 3 Performance را دارد. موتور4 سیلندر توربو شارژ شده با حداکثر قدرت 255 اسب بخاری به 5.8 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. قیمت آن نیز کمی کمتر از 40 هزار پوند برای شما تمام خواهد شد. اما نکته مهم در این است که شما می توانید در عرض یک دقیقه باک خودرو را در هر جایی پر کنید و تا 643 کیلومتر مسافت را طی کنید.

بی ام و وسیله نقلیه ای است که برای طی کردن بین دو شهر  فارنبورگ تا آمستردام هلند بدون نیاز به پر کردن باک 60 لیتری آن در بین مسیر شما را جا به جا خواهد کرد. گرچه احتمالا در طی این مسیر در حدود یک لیتر هم از آب بدن تان را از دست خواهید داد.

حتی مدل پلاگ هیبریدی سری 3 بی ام و یعنی 330e که بر روی کاغذ نزدیک ترین رقیب مدل 3 به حساب می آید. عملکردی مشابه با مدل بنزین سوز ارائه می دهد. همان موتور 4 سیلندر با عملکردی تقریبا مشابه را دارد. مدل تک موتور محور عقب تسلا مدل 3 که با نام Longe Range خوانده می شود در همان حدود 40 هزار پوند قیمت گذاری شده است نیز باید عملکردی مشابه با مدل Performance حاضر در تست ما داشته باشد. این مدل از بسته باتری 75 Kwh با برد حرکتی معادل 482 کیلومتر بهره می برد.

اما بیاید با ابعاد هر دو خودرو شروع کنیم. اگر نسل های اخیر سری 3 را از نزدیک دیده باشید به سرعت متوجه خواهید شد که تسلا مدل 3 به چه میزان بزرگ است. با این که تفاوت طول کلی این دو خودرو تنها 15 میلی متر اختلاف دارد و تسلا به مدد استفاده از قوای محرکه الکتریکی انتظار می رود که فضای بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. اما به شکل عجیبی چه در داخل اتاق و فضای صندوق رقابت را به بی ام و واگذار می کند. بی ام و حتی به مقدار قابل  توجهی مرکز ثقل خودرو را تا حد ممکن پایین آورده است و ارتفاع صندلی راننده بسیار پایین تر از مدل 3 است.

بی ام و سری 3 در سالیان اخیر خودرویی مناسب برای 4 سرنشین بزرگسال به شمار می رفته که امکان فضای بار برای هر چهار نفر با وجود یک تایر یدک فراهم کرده است.

در تسلا مدل 3  فضای ردیف عقب باعث می شود تا افراد بزرگسال به یکدیگر فشرده شوند. فضای پای سرنشینان جلو نیز کوچک است. حتی فضای سر نیز در زیر سقف تمام شیشه ای خودرو کافی نیست و یک فرد بزرگسال مجبور به خم کردن زانوهای خود به دلیل اختلاف کم ارتفاع کف تا نشیمنگاه خواهد شد.

صندوق عقب عمیق تر امکان قرار دادن وسایل بزرگ تر را در بی ام و فراهم می کند و حتی صندوق جلوی تسلا نیز نمی تواند کمکی در این بخش بکند. با نشستن در اتاق تسلا مدل 3 احساسی توامان از کیفیت خوب، طراحی تر و تمیز با ظاهری مدرن و لذت بخش به شما دست خواهد داد.

پنجره های بزرگ و سقف شیشه ای نور را به درون اتاق به صورت سخاوتمندانه ای راه خواهند داد. در بخش تعامل با خودرو صفحه نمایش یکپارچه 15 اینچی تقریبا تمامی بخش های خودرو را کنترل می کند و در اویل کار با آن شاید کمی عجیب و حتی ناخوشایند به نظر برسد.

در مقابل در سری 3 از این خبرها نیست و شما هرگز نیازی به گذراندن چندین ساعت زمان در نمایندگی برای آشنایی با بخش های مختلف خودرو را نخواهید داشت.

زبان طراحی نسبتا شلوغ ب ام و به این دلیل انتخاب شده است که تمامی بخش ها در حین رانندگی باید به ترتیب عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند.

تسلا مدل 3

پیش از این در مورد تجربه رانندگی با خودروهای الکتریکی بسیار شنیده اید. پاسخگویی فوق العاده موتور الکتریکی به پدال گاز و گشتاور بسیار بالا در دور بسیار پایین رانندگی آرام و راحتی را برای سرنشینان پدید می آورد. اما وقتی شما پشت به پشت یک رقیب با موتور احتراق داخلی (بنزین سوز) شروع به رانندگی می کنید. در برخی از موارد متوجه می شوید که درک شما از بخش های مختلف درست بوده اما در برخی از بخش ها به طور کامل گمراه شده اید.

تسلا تنها دو حالت رانندگی دارد. Sport و Chill و اگر آن را در حالت Sport قرار می دهید. باید کنترل کاملی بر روی زانوی سمت راست خودتان داشته باشد باشید. تنها با فشردن مقدار کمی از پدال گاز 50 درصد گشتاور موتور در اختیار شما قرار می گیرد.

در بی ام و داستان به کلی فرق دارد. وقتی که پشت چراغ قرمز هستید و پس از سبز شدن قصد شروع به حرکت دارید. چندین اتفاق مهم باید صورت بپذیرد تا خودرو حرکت کند. با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور که برای کاهش مصرف سوخت خاموش شده است، ابتدا باید روشن شود. میل لنگ شروع به حرکت می کند و با جعبه دنده درگیر می شود. سپس توربوشارژر باید شروع به چرخیدن کند و پس از آن شما گشتاور واقعی موتور را در اختیار خواهید داشت. این بخش از کار را باید بزرگ ترین تفاوت خودروهای الکتریکی با تقریبا تمامی خودروهای احتراق داخلی مدرن قلمداد کرد.

پس از آن و رسیدن به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت موتورهای تسلا از آتش بازی شروع حرکت فاصله می گیرند. در همین سرعت موتور 330i انگار زنده شده است. در واقع تنها پاسخگویی بسیار سریع موتور تسلا به کمکش می آید و در حالت حداکثر قدرت شاهد رفتاری بسیار مشابه بین هر دو خودرو هستیم.

در بزرگراه 330i را باید خودروی ساکت تر و با آرامش بیشتر دانست. قوای محرکه تسلا مشخصا صدای کمتری تولید می کند اما در کابین بی ام و به دلیل بهره بردن از اتاق با عایق بندی پیشرفته تر خبری از نفوذ سر و صدای باد و حرکت چرخ ها همچون تسلا مدل 3 نیست. گرچه این مورد در سفرهای طولانی شاید آنچنان اذیت کننده نباشد.

در بخش هندلینگ نیز بی ام و عملکرد بهتری دارد؟ با توجه به وزن کمتر در حدود 300 کیلوگرم به نسبت تسلا بر روی کاغذ پاسخ مثبت خواهد بود. 330i عملکرد خیره کننده ای چه بر سر پیچ ها و چه در هنگام رد کردن دست اندازها از خود نشان می دهد. شاید فرمان تسلا اتصال مستقیم تری با محور جلو داشته باشد اما فرمان بی ام و به دلیل رفتار خطی تر به خصوص در بخش میانی پیچ شما را به مقدار بیشتری درگیر خود می کند.

بادی رول بدنه تسلا مدل 3 تنها کمی بیشتر است اما شما ارتفاع بیشتر جایگاه راننده را حس خواهید کرد و برای حرکت دادن بدنه خودرو به اطراف باید تلاش بیشتری بکنید. سواری تسلا واقعا راحت است اما در نهایت این بی ام و است که تجربه رانندگی رضایت بخشی را به ارمغان می آورد. اما برای رسیدن به همین لذت رانندگی احتمالا باید از شهر خارج شوید.

در نهایت انتخاب بین هر کدام شبیه به حل یک معما و چیدن یک پازل با تکه های زیاد خواهد بود برای بسیاری تسلا مدل 3 در درجه اول به دلیل تولید نکردن هرگونه گاز سمی و موتور الکتریکی با عملکرد خارق العاده کافی خواهد بود.

برخی نیز به دلیل محدودیتهایی که یک خودروی تمام الکتریکی  در استفاده به صورت روزمره دارد، از این دست وسایل نقلیه دوری می کنند. گرچه این محدودیت ها و مشکلات روز به روز کم و کمتر می شود.

پس از رانندگی پیاپی به مدت 7 تا 8 ساعت در شرایط مختلف؛ بهره وری انرژی تسلا مدل 3 به طور متوسط معادل 4.50 کیلومتر به ازای هر وات ساعت (kWh) است که با توجه به ظرفیت 75 kWh باتری ها بردی معادل 336 کیلومتر را پوشش خواهد داد. با رانندگی اقتصادی و کاهش سرعت زیر 80 کیلومتر بر ساعت، برد حرکتی 480 کیلومتری ممکن خواهد شد. البته مدل تسلا مجهز به چرخ 20 اینچی و لاستیک های اسپرت با چسبندگی بالاتر است و در مدل های Longe Range با توجه به ادعای تسلا در حدود 10 تا 20 درصد شاهد افزایش برد حرکتی خواهیم بود.

در بازار، خودروی الکتریکی ارزان تر با برد حرکتی مشابه با تسلا وجود دارد اما شبکه شارژ تسلا در حال حاضر عملکرد بهتری به نسبت دیگر خودروسازان دارد و با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کند.

در هر صورت و با توجه به شرایط نمی توان اکثریت را قانع به خرید خودروی الکتریکی کرد. آن هم در زمانه ای که قابلیت استفاده، کاربردی بودن و از همه مهم تر بهینه ترین موتورهای احتراق داخلی در خودروهای امروزی استفاده می شوند.

بنابراین برای اکثر خریداران بی ام و سری 3 در حال حاضر دلایل کافی و مناسبی برای حرکت به سمت تسلا وجود ندارد.

ساده ترین پاسخ به این پرسش مهم این می تواند باشد که استفاده از آخرین فن آوری ها باعث شده تا خودروهای احتراق داخلی به این مقدار پیشرفت کنند اما فن آوری به کار گرفته شده در تسلا مدل 3 هنوز با یک بسته کامل فاصله دارد.

البته با توجه به سخت گیری های سیاسیون در زمینه تولید گازهای Co2 چرخه عمر خودروهای کامل امروزی ممکن است به زودی به پایان برسد و من به جرئت می گویم که کسانی که از الگوی مصرف فعلی به الگوی مصرف جدید کوچ کرده اند و راندن یک خودرو الکتریکی را پذیرفته اند، احتمالا هرگز بار دیگر به عقب نگاه نخواهند کرد.

بی ام و 330i M Sport تسلا Model 3 Performance
قیمت 39.160 پوند 62.000 پوند
موتور 4 سیلندر 1998 سی سی، توربو دو موتور الکتریکی AC، هر کدام بر روی یک محور
قدرت 255 اسب بخار در بازه 5000 تا 6500 rpm 444 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر در بازه 1550 تا 4400 rpm 638 نیوتن متر
جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک اتصال مستقیم
وزن 1545 kg 1847 kg
مصرف سوخت 7.2-6.8 استاندارد(WLTP) برد حرکتی باتری 529 کیلومتر استاندارد(WLTP)

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Nima rad
    Nima rad | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

    فقط نشان mpower ب کل تسلا ترجیح میدم?

  • امیر
    امیر | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

    خب از لحاظ فضای داخلی و راحتی و کیفیت قطعا BMW بهتره. ولی اگه فاکتورهای سرعت و شتاب و آلودگی هوا رو اضافه کنیم تسلا میفته جلو.

  • Meysam.n
    Meysam.n | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

    زنده باد سایپا
    با سایپا شاد بروید
    شادروان برگردید...

مطالب پیشنهادی