ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عبارت لایکا در شبکه های اجتماعی چین فیلتر شد

اگر در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کشور چین، عبارت لایکا (Leica) را سرچ کنید با یک صفحه خالی مواجه می‌شوید چرا که در حال حاضر دولت چین، این کلمه را فیلتر کرده و هر محتوایی که ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

اگر در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کشور چین، عبارت لایکا (Leica) را سرچ کنید با یک صفحه خالی مواجه می‌شوید چرا که در حال حاضر دولت چین، این کلمه را فیلتر کرده و هر محتوایی که چنین عبارتی با خود داشته باشد از این شبکه حذف می‌شود. حال سوال اینجاست که فیلتر شدن لایکا به چه علتی رخ داده است؟

فیلتر شدن لایکا

چندی پیش ویدیویی توسط یک آژانس تبلیغاتی برزیلی منتشر شده بود که سعی داشت تلاش و کار سخت خبرنگاران و عکاسان بین المللی را به نمایش بگذارد. البته این عکاسان یک وجه مشترک میانشان وجود داشت و آنها همگی از دوربین‌های برند لایکا برای ثبت تصاویر بهره می‌بردند.

با این وجود کاربران و دولت چین آنچنان که تصور می‌شد به ویدیوی تبلیغاتی برند Leica علاقه نشان ندادند چرا که در آن، لحظه‌ای از تظاهرات میدان تیان‌آن‌من سال ۱۹۸۹ نمایش داده می‌شود. همین اتفاق، مقدمات فیلتر شدن لایکا در چین را فراهم کرده است.

فیلتر شدن لایکا

۱۵ آپریل سال ۱۹۸۹ میلادی، عده‌ای از دانشحویان در میدان تیان‌آن‌من شهر پکن کنار هم جمع شدند و تا ۴ ژوئن به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست یل فساد دولتی اعتراض کردند. این اعتراضات با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد اما طبق گزارشات بریتانیا، حداقل ده هزار معترض چینی در تابستان سال ۱۹۸۹ میلادی قتل عام شدند. به همین دلیل این تظاهرات در رسانه‌های چینی به یک تابو بدل شده و سعی شده این واقعه به طور کلی فراموش شود.

البته طی ویدیوی تبلیغاتی لایکا مستقیماً به این اعتراضات اشاره نشده اما لحظه‌ای از این واقعه طی تصاویر مونتاژ شده تاریخی نمایان می‌شود. قسمت دیگری از این ویدیو هم عکاسی را نشان می‌دهد که در حال فرار از دست سربازان چینی است.

فیلتر شدن لایکا
عکس مشهور مرد تانکی یا Tank man که توسط جف ویدنر به ثبت رسیده است

همین خبرنگار پس از این اتفاق، تصویری از پنجره هتلش ثبت می‌کند که به عکس مشهور تاریخی جف ویدنر یعنی مرد تانکی یا Tank Man اشاره دارد. پس از این اتفاق، لایکا مدعی شده که با اینکه لوگوی این شرکت در پایان این ویدیوی تبلیغاتی به نمایش گذاشته می‌شود اما کمپانی آلمانی، محتوای داخل آن را تایید نکرده است. به عبارت دیگر لایکا هر گونه ارتباط رسمی خود با این ویدیو را رد کرده. جالب اینجاست یوتیوب هم جدیداً این ویدیو را از پلتفرمش حذف کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • HeWolf
    HeWolf | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

    چه سیاست آشنایی!

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

    ده هزار نفر رو قتل عام کردن برای حفظ حکومت....چقدر این دنیا کثیفه

مطالب پیشنهادی