ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کارخانه مشترک عقاب و آذرماش برای تولید اتوبوس در آذربایجان افتتاح شد

مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی مشترک ایران و آذربایجان برای تولید اتوبوس و کامیون امروز افتتاح شد. در این مراسم شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد آذربایجان و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران حضور داشتند. ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۸

مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی مشترک ایران و آذربایجان برای تولید اتوبوس و کامیون امروز افتتاح شد. در این مراسم شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد آذربایجان و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران حضور داشتند.
این کارخانه با سرمایه‌گذاری اولیه 10 میلیون یورو در فاز اول آغاز به کار خواهد کرد و ظرفیت تولید اتوبوس و کامیون آن سالانه 500 دستگاه خواهد بود. در فاز دوم قرار است ظرفیت تولید آن به دو برابر افزایش یابد.
در این کارخانه 200 نفر مشغول به کار خواهند شد و هزینه ساخت هر دستگاه اتوبوس 135 تا 200 هزار یورو و هر دستگاه کامیون نیز 70 تا 90 هزار یورو برآورد شده است.

این کارخانه با مشارکت شرکت «آذرماش »جمهوری آذربایجان و شرکت خصوصی «عقاب» جمهوری اسلامی ایران در منطقه صنعتی «حاجی قابول» در ۱۱۰ کیلومتری جنوب باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ساخته می شود.
سهم شرکت ایرانی دراین کارخانه ۷۵ درصد و سهم شرکت آذربایجانی ۲۵ درصد است که با سرمایه گذاری اولیه ۶ میلیون یورو ساخته خواهد شد.

پیش از این نیز ایران و آذربایجان در تولید خودرو با یکدیگر همکاری داشته اند. تولید خودروهای سواری در کارخانه خودروسازی کوی صنعتی نفتچالا نتیجه فعالیت های انجام گرفته در حوزه صنعتی در جمهوری آذربایجان است.
اساسا این خودروها برای بازار داخلی طراحی خواهند شد. در عین حال، تحقیقاتی در جریان است تا فرصت های ورود به بازارهای خارجی و به ویژه بازارهای روسیه را مورد بررسی قرار گیرد.

تولید اتوبوس

دو طرف همچنین 6 سند همکاری در زمینه های اعطای مجوز، توزیع، نصب تجهیزات، حمایت مهندسی و فنی و دیگر زمینه های مورد نیاز برای تولید خودرو به امضا رساندند.
تولید برخی از قطعات یدکی قرار است در کارخانجات داخلی آذربایجان انجام شود، اما هنوز محصولات و جزییات این همکاری بین دو کشور مشخص نیست، اما شرکت عقاب طی سال های اخیر با مشارکت کمپانی اسکانیا به تولید اتوبوس های بین شهری در کشور می پرداخت و سهم قابل توجهی از بازار این خودروها را نیز در اختیار داشته است.

در واقع بازار داخلی ایران نیز به نوسازی ناوگان خودروهای تجاری نیازی مبرم دارد و براساس برنامه ریزی های اولیه قرار بود در سال 97 بودجه ای عظیم برای نوسازی ناوگان خودروهای تجاری قدیمی کشور در نظر گرفته شود که البته به دلیل تشدید تحریم ها و افت سنگین ارزش ریال، در نهایت محقق نشد. از این رو به نظر می رسد که ایجاد کارخانه در آذربایجان در شرایط پیچیده بازار داخلی کشور را بتوان اقدامی در راستای حفظ توان تجاری و صنعتی کشور در شرایط رکود داخلی توصیف کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    تیتر بزنید «جمهوری آذربایجان» با آذربایجانه خودمون اشتباه نشه?

  • Thirteen
    Thirteen | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    مشکل اینجاست که نتیجه مثبتی توش نیست ? دادن یه سری امتیازات که معلوم نیست چی هست(مثل قرارداد های خارجی که بیشتر به ضرر طرف ایرانی بوده) وگرنه طرف نمیاد ماشین های روز دنیا رو ول کنه با اینا قرارداد ببنده

  • enrix
    enrix | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    کاش یه عکس بهتری از تولید جدید عقاب افشان میزاشتید برای این پست.سری جدید مارال 1397 واقعا عالیه تو طراحی

مطالب پیشنهادی