ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال شبیه‌سازی اسب ۴۲ هزار ساله با استخراج خون مایع از آن

دانشمندان روسی موفق به استخراج خون یک کره اسب باستانی شدند که ۴۲ هزار سال پیش در منطقه سیبری منجمد شده بود. این اسب مرداد سال گذشته کشف شد و خاک منجمد شده منطقه بتاگایکا ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

دانشمندان روسی موفق به استخراج خون یک کره اسب باستانی شدند که ۴۲ هزار سال پیش در منطقه سیبری منجمد شده بود.

این اسب مرداد سال گذشته کشف شد و خاک منجمد شده منطقه بتاگایکا باعث سالم ماندن بخش زیادی از بدن حیوان شده بود. همین قضیه باعث شد دانشمندان به استخراج سلول‌های زنده این حیوان امیدوار باشند. طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های محلی، این جسد متعلق به گونه‌ای منقرض شده به نام اسب لنا است.

هدف اصلی محققان دانشگاه یاکوستک روسیه شبیه سازی این اسب با استفاده از استخراج سلول‌های زنده این حیوان خواهد بود. برای انجام این کار، گروهی از محققان کره جنوبی نیز در این آزمایش حضور پیدا کرده‌اند. البته تا امروز بیشتر از ۲۰ تلاش برای برداشت سلول‌های بدنی از این اسب انجام شده که همه آن‌ها ناکام مانده‌اند. این فرآیند از ماه گذشته میلادی آغاز شده تا انتهای ماه آپریل (۱۰ اردیبهشت) ادامه پیدا خواهد کرد.

آن‌طور که سیبری تایمز طی هفته گذشته گزارش کرده، دانشمندان موفق به استخراج مقداری خون مایع از رگ‌‌های قلب این اسب شده‌اند. البته هنوز مشخص نیست که تا چه اندازه از این خون مایع می‌توان برای رسیدن به سلول‌های زنده استفاده کرد.

اسب باستانی
نمونه خون این اسب باستانی

سیمیون گریگوریف به عنوان یکی از افراد حاضر در این تحقیق اعلام کرده که تیم او در نتیجه کالبد شکافی متوجه شده اندام این اسب باستانی در وضعیت خوبی به سر می‌برد و در بخش‌هایی از بدن او هنوز می‌توان موهای تیره‌ای را پیدا کرد. این در حالی است که سایر اسب‌های باستانی کشف شده، تمام موهای خود را از دست داده بودند.

گریگوریف در ادامه صحبت‌هایش به قرمز بودن رنگ موهای بدن حیوان اشاره کرده است. همچنین ظاهرا یال و دم این اسب رنگ مشکی داشته‌اند. دلیل مرگ این حیوان بخت برگشته که در هنگام مرگ تنها ۲ هفته سن داشته، به دام افتادن در گل و لای عنوان شده و حتی دانشمندان مقدار گلی که وارد مجرای گوراشی او شده است را شناسایی کرده‌اند.

به طور کلی، بدن دست نخورده اسب به همراه نمونه خون مایع، او را به یکی از بهترین نمونه حیواناتی تبدیل کرده که از عصر یخبندان به جای مانده است. جدا از این موارد، موانع مختلف و حتی مسائل اخلاقی گوناگونی برای باز گرداندن دوباره این حیوانات باستانی به زندگی وجود دارد که هنوز نمی‌توان به آن‌ها پاسخی قطعی داد.

پیش از این هم دانشمندان ژاپنی اعلام کرده بودند که به طرز معجزه آسایی موفق شده‌اند برخی از مواد بیولوژیکی یک ماموت باستانی را با وجود آنکه هزاران سال پیش مرده، مجددا زنده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی